اثر هشت هفته تمرین هوازی بر سطح لیپید و لیپوپروتئین های سرم زنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان می باشند. افزایش لیپیدهای خون به خصوص کلسترول و تری گلسیرید دو عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی می باشند. این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته تمرین هوازی بر سطح لیپیدو لیپو پروتئین های سرم زنان غیرورزشکار انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه شبه تجربی روی 30 زن غیرورزشکار با دامنه سنی 45-30سال در شهرستان گلوگاه از استان مازندران در سال 1387 انجام شد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود. افراد با روش همتاسازی از روی Vo2max به دست آمده به دو گروه 15 تایی کنترل و آزمایش تقسیم شدند. لیپوپروتئین پرچگال (HDL-c)، کلسترول تام (TC)، تری گلیسرید (TG)، لیپوپروتئین کم چگال (LDL-c)، لیپوپروتئین بسیارکم چگال (VLDL-c)، عامل خطر بیماری های قلبی (RF=TC/HDL) و درصد چربی زیرپوستی قبل از تمرین هوازی ارزیابی گردید. سپس گروه آزمایش به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه یک ساعت تحت تمرین هوازی (با شدت 60 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه) قرار گرفتند. پس از هشت هفته تمرین لیپید و لیپوپروتئین های سرم گروه های آزمایش و کنترل تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-14 و آزمون های t همبسته و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین میزان کلسترول تام، عامل خطر بیماری های قلبی (RF) و درصد چربی زیرپوستی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معنی داری مشاهده گردید (05/0P<). همچنین مقادیر HDL-c، تری گلیسرید، LDL-c و VLDL-c در گروه آزمایش نسبت به کنترل افزایش نشان داد؛ اما این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود. بین میزان کلسترول تام، LDL-c، RF و درصد چربی زیرپوستی در گروه آزمایش نسبت به کنترل در پس آزمون کاهش معنی داری مشاهده گردید (05/0P<). افزایش مقدار HDL-c و کاهش در مقادیر تری گلیسرید و VLDL-c در گروه آزمایش نسبت به کنترل مشاهده گردید؛ ولی از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که تمرینات هوازی سبب کاهش درصد چربی زیرپوستی، کلسترول تام، RF و لیپوپروتئین های کم چگال پلاسما در زنان غیرورزشکار می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p973825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!