اثر زمان شروع رژیم مایعات در برگشت حرکات روده ای و رضایتمندی زنان نخست زا متعاقب سزارین انتخابی تحت بیهوشی عمومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اعمال جراحی شکمی و از جمله جراحی های ژنیکولوژیک در بیماران سبب اختلال در حرکات معدی روده ای می شود. تغذیه زودرس و حرکت بیمار از مداخلات غیردارویی هستند که ممکن است در برگشت حرکات روده مفید واقع گردند. شروع زودرس تغذیه پس از سزارین هنوز به طور روتین در بیمارستان ها اجرا نمی شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر مایع درمانی خوراکی زودرس بر بازگشت عملکرد روده و رضایتمندی زنان نخست زا پس از عمل سزارین انتخابی تحت بیهوشی عمومی انجام شد.
روش بررسی
این کار آزمایی بالینی روی 120 زن نخست زا پس از سزارین انتخابی تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان هاجر شهرکرد طی شش ماه اول سال 1387 انجام شد. زنان به صورت تصادفی در دو گروه 60 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله تغذیه زودرس با مایعات شفاف 4 ساعت بعد از عمل، بدون در نظر گرفتن صدای روده و تغذیه جامد پس از سمع صدای روده انجام شد. تغذیه گروه کنترل 12 ساعت بعد از عمل با مایعات آغاز و در صورت تحمل، رژیم نرم و در وعده بعدی غذای معمولی دریافت نمودند. برگشت حرکات روده، زمان شروع حرکت بیمار، رضایتمندی و ترخیص از بیمارستان و عوارض در دو گروه با هم مقایسه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-15 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین فاصله زمانی سمع صدای روده (38/1±5/9 ساعت در برابر 5/2±5/12)، دفع گاز (61/3±7/15 در برابر 1/4±4/22ساعت)، زمان احساس حرکات روده (99/1±8/10 در برابر 4/3±7/15 ساعت) و دفع مدفوع (65/3±9/18 در برابر 8/4±4/23 ساعت) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به صورت معنی داری کوتاه تر بود (05/0P<). راه رفتن و پایین آمدن از تخت در گروه مداخله (1/14 ساعت) زودتر از گروه کنترل (8/18ساعت) بود (05/0P<). رضایتمندی گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که تغذیه زودرس مایعات بعد از عمل سزارین انتخابی در >مقایسه با روش معمول با برگشت سریع تر حرکات روده ای، تحرک سریع تر فرد و افزایش رضایتمندی همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p973826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!