مقایسه اثر کپسول خوراکی زنجبیل و بابونه بر تهوع و استفراغ دوران بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تهوع و استفراغ از شکایت های شایع زنان در نیمه اول حاملگی بوده و از جمله درمان های سنتی، استفاده از گیاهان دارویی از جمله زنجبیل و بابونه می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه اثر زنجبیل و بابونه در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری انجام شد.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی سه سوکور روی 105 زن بارداری که طی هفته های 16-6 بارداری به درمانگاه مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان و مراکز بهداشتی منتخب سطح استان گلستان طی سال های 89-1388 مراجعه نمودند؛ انجام شد. زنان به صورت تصادفی در گروه های کنترل A (پلاسبو 35 نفر)، مداخله B (زنجبیل 35 نفر) و مداخله C (بابونه 35 نفر) قرار گرفتند. گروه های A، B و C به مدت یک هفته به ترتیب کپسول های خوراکی پلاسبو (نشاسته ذرت)، زنجبیل و بابونه را به میزان 500 میلی گرم دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف نمودند. چک لیست شاخص تهوع و استفراغ رودز هفته اول قبل از انجام مداخله و هفته دوم طی انجام مداخله، هر شب قبل از خواب توسط زنان باردار تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های آنالیز واریانس، تست دقیق فیشر و بن فرونی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین امتیاز کلی شاخص رودز قبل از انجام مداخله در گروه های A، B و C به ترتیب 88/5±71/12، 76/0±42/10 و 51/5±19/11 تعیین گردید و اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. میانگین امتیاز کلی شاخص رودز بعد از انجام مداخله در گروه های A، B و C به ترتیب 43/6±47/11، 74/3±28/7 و 32/4±73/5 تعیین شد (05/0P<). تفاضل میانگین امتیازها قبل و بعد از مداخله در گروه بابونه بیشترین مقدار را با میزان 84/4±45/5 نشان داد (05/0P<). اثر مداخلات سه گانه بر گروه های مورد بررسی با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (05/0P<). با استفاده از آزمون بن فرونی، این اختلاف بین گروه زنجبیل و بابونه و نیز زنجبیل و پلاسبو از نظر آماری معنی دار نبود؛ اما اختلاف آماری بین گروه بابونه و پلاسبو معنی دار بود (05/0P<).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که کپسول های خوراکی بابونه در مقایسه با زنجبیل و پلاسبو در کاهش علایم تهوع و استفراغ ناشی از بارداری موثرتر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p973828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!