بررسی اپیدمیولوژی بیماران مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و عوامل مرتبط با آن در استان قم درسالهای 1380-1390

پیام:
چکیده:
اهداف
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی است که توسط کنه به انسان منتقل می شود. سایر راه های انتقال این ویروس به انسان شامل تماس با خون و بافت های حیوان در کشتارگاه ها و تماس بیمارستانی است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت روند اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به CCHF در استان قم انجام شد.
روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی تمامی بیمارانی که از سال 1380 تا 1390 با تشخیص آزمایشگاهی بیماری CCHF پیگیری و درمان شده بودند، انجام شد. داده ها با استفاده از جدول فراوانی و آزمون مجذور کای یا تست دقیق فیشر به کمک نرم افزار SPSS 17 تحلیل شد.
یافته ها
طی سال های مورد مطالعه 34 بیمار مشکوک در استان قم تحت پیگیری و درمان قرار گرفته بودند. از ای ن تعداد 9 مورد (5/26%) قطعی و 11 مورد (5/32%) محتمل بودند و 14 نفر (41%) فقط برخی از علایم را داشتند. میزان مرگ ومیر ناشی از موارد قطعی بیماری 22% بود. شایع ترین گروه سنی مبتلایان، افراد 15 تا 35 سال (5/70%) بودند و بیشترین موارد بیماری (2/91%) در مناطق شهری سکونت داشتند. شغل اکثر بیماران خانه دار، دامدار، دانش آموز و قصاب بود و 85% بیماران سابقه تماس با دام را ذکر کردند.
نتیجه گیری
CCHF در استان قم به ویژه در نواحی شهری آندمیک بوده و افرادی که با دام سروکار دارند، خصوصا قصاب ها و کارگران کشتارگاه ها و دامداران در معرض خطر این بیماری قرار دارند. بنابراین ضرورت توجه خاص مسئولان بهداشتی و درمانی در این رابطه احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p975148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!