بررسی تاثیر تمرین مقاومتی نشستن به ایستادن بر عملکرد حرکتی درشت در کودکان فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از عوامل مهم اختلالات حرکتی در فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک، محدودیت عملکردهای حرکتی درشت به علت ضعف عضله است. با توجه به تاثیر قدرت بر عملکرد حرکتی درشت، هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر تمرین مقاومتی نشستن به ایستادن بر عملکرد حرکتی درشت در کودکان فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 20 کودک فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک 5 تا 12 ساله، شامل 12 پسر و 8 دختر با میانگین سنی 30/8 ± 89/1 انجام شد. آزمودنی ها طی 6 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرین مقاومتی نشستن به ایستادن با وزنه را انجام دادند. قدرت ایزومتریک عضلات اکستانسور ران، اکستانسور زانو و پلانتار فلکسور مچ پا توسط دستگاه Nicholas manual muscle testing (Nicholas MMT) ارزیابی شد. در ضمن عملکرد حرکتی درشت توسط ابزار Gross motor function measure (GMFM) ارزیابی شد. داده های حاصل با آزمون Paired t-testمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
قدرت گروه های عضلانی اکستانسور ران و اکستانسور زانو به صورت معنی داری (0001/0 > P) بعد از مداخله بهبود یافت، در حالی که در قدرت گروه عضلانی پلانتار فلکسور مچ پا تغییری ایجاد نشد (573/0 = P). همچنین در آزمون GMFM در قسمت های D، E و مجموع بخش های D و E افزایش میانگین نمرات به ترتیب 07/3، 57/2 و 82/2 حاصل شد که تمامی این مقادیر معنی دار بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد انجام تمرین مقاومتی نشستن به ایستادن با وزنه باعث افزایش میزان عملکرد حرکتی درشت بخش D، بخش E و مجموع بخش های D و E می شود. در ضمن انجام این تمرینات باعث افزایش قدرت ایزومتریک گروه های عضلانی اکستانسور ران و اکستانسور زانو می شود. اما در میزان قدرت عضلانی گروه های پلانتار فلکسور مچ پا تاثیر معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
509
لینک کوتاه:
magiran.com/p975330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!