تجمع فلزات سنگین Ni،V،Cu و Pb در رسوب و دوکفه ای Crassostrea gigas در بندر امام خمینی (ره)

پیام:
چکیده:
با توجه به اینکه وجود منابع آلودگی مختلف، آثار نامطلوبی بر سلامت بوم سامانه ی یک منطقه دارند، برآورد میزان آلودگی در منطقه بسیار مهم است. در این مطالعه، غلظت فلزات نیکل، وانادیوم، مس و سرب در رسوبات و بافت دوکفه ای های Crassostrea gigas در 5 ایستگاه در بندر امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری در زمستان 1388 صورت گرفت و از هر ایستگاه 3 نمونه رسوب و 30 عدد دوکفه ای برداشت گردید به علاوه، هر یک از نمونه ها پس از خشک شدن، به روشYap(2002) هضم گردیدند. سپس غلظت نیکل، مس و سرب با استفاده از دستگاه جذب اتمی شعله GBC مدل SavantAA∑ و وانادیوم با استفاده از کوره گرافیتی مدل Varian AA 240 اندازه گیری شد. آنالیزهای آماری با استفاده از SPSS 11.5 انجام شد. الگوی تجمع فلزات در رسوب به صورت Ni>V>Cu>Pb و در بافت دوکفه ای به صورت Cu>Pb>Ni>V بود. غلظت نیکل در رسوبات در مقایسه با استانداردها، از استانداردهای NOAA، ISQG و USEPA بیشتر بود. میزان وانادیوم از RSA کمتر بوده و مس از استاندارد USEPA بیشتر بود. غلظت سرب نیز از تمامی استانداردها کمتر بود. غلظت نیکل، مس و سرب در بافت صدف از استانداردهای FAO و WHO بیشتر بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p976162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!