استقلال اندام مجری در تکالیف پیچیده هماهنگی ترسیم دو دستی

چکیده:
مطالعه حاضر در صدد است که نشان دهد آیا تکلیف هماهنگی ترسیم دو دستی با تداخل فضایی زیاد، می تواند به آرایش جدید اندام مجری اعم از دگرسو یا همسو انتقال یابد؟ در آزمایش 1، برای بررسی انتقال بین دستی (انتقال اندام مجری دگرسو)، نخست آزمودنی ها (20 نفر، با دامنه سنی 25/1± 5/22)، تکلیف ترسیم دو دستی خط- ستاره (مثلا دست چپ ترسیم خط و دست راست ترسیم ستاره) را تمرین کردند و سپس آن را به الگوی معکوسش انتقال دادند. در آزمایش2، انتقال درون دستی (انتقال اندام مجری همسو) مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور آزمودنی ها (30نفر، با دامنه سنی 75/1± 20/23)، الگوی خط- ستاره را با ترکیب مفاصل شانه- آرنج تمرین کرده و آن را به الگوی ترکیب مفاصل مچ- انگشت یا برعکس، انتقال دادند. در هر دو آزمایش، اثرات اصلی گروه، دفعات اندازه گیری و زاویه جهت ترسیم معنی دار شد (p<0.05). همچنین اثر متقابل زاویه جهت ترسیم در دفعات اندازه گیری و اثر سه طرفه زاویه جهت ترسیم در دفعات اندازه گیری در گروه معنی دار شد (p<0.05). این حاکی از آن است که افراد توانسته اند تکلیف هماهنگی ترسیم دو دستی با تداخل فضایی بالا را بیاموزند. اثر اصلی وضعیت اجرا معنی دار نشد (p>0.05). از طرفی اثر متقابل وضعیت اجرا در دفعات اندازه گیری و اثر سه طرفه وضعیت اجرا در دفعات اندازه گیری در گروه معنی دار شد (p<0.05). این نتایج انتقال بین و درون عضوی مثبتی را نشان داد. از آن جا که اجرای تکلیف ترسیم خط- ستاره با عضو تمرین کرده به عضو تمرین نکرده انتقال یافت، مبین آن است که گسست فضایی آموخته شده، قابل انتقال به آرایش مختلف اندام مجری می باشد. فرض بر آن است که ماهیت بازنمایی تکلیف هماهنگی دو دستی آموخته شده، مستقل از اندام مجری باشد. این امر به طور کلی از فرضیه «استقلال اندام مجری» حمایت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
148
لینک کوتاه:
magiran.com/p976788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!