حاملگی نابه جا در محل برش سزارین قبلی: گزارش موردی از اهواز

چکیده:
زمینه و هدف
حاملگی خارج رحم در محل اسکار سزارین قبلی(PCS) یک در 2000 مورد از حاملگی ها و 6 درصد موارد حاملگی خارج رحمی در زنانی که سابقه PCS داشته اند، دیده می شود. هدف از این مطالعه، بررسی مادران بارداری بود که با تشخیص حاملگی نابجا در محل PCS در مرکز ما بستری شده بودند.
روش بررسی
طی یک مطالعه گذشته نگر پرونده موارد حاملگی نابجا در محل برش سزارین قبلی که طی سال های 89-1385 به بیمارستان رازی اهواز مراجعه کرده بودند استخراج و اطلاعات آنان اعم از یافته های بالینی، پاراکلینیکی یادداشت و مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر تست حاملگی مثبت، تشخیص حاملگی آنان با شرح حال، علایم بالینی و سونوگرافی تایید شد.
یافته ها
طی مدت 5 سال، تعداد 29110 نوزاد به دنیا آمده بودند که 5/44 درصد آنان به طریق سزارین بود. 37 درصد کل موارد سزارین (یا 5/16 درصد موالید) PCS بودند. از میان مادرانی که سابقه PCS داشتند، 15 (31 درصد) نفر حاملگی نابجا در محل برش PCS داشتند که از این میان، 12 مورد (80 درصد) بیش از یک بار و 3 مورد تنها یک بار سابقهPCS داشتند. شایع ترین علایم خون ریزی واژینال (100 درصد)، درد شکم (38 درصد)، علایم شوک هیپوولمی (36 درصد) و استفراغ (33 درصد) بودند.
نتیجه گیری
در هر زنی که در سن باروری بوده و مبتلا به خونریزی رحمی و درد شکم است، باید احتمال حاملگی از جمله حاملگی نابجا را در نظر گرفت و اگر سابقه سزارین داشته، باید بارداری در محل برش PCS را مطرح و با انجام سونوگرافی، محل حاملگی را تعیین و آن را به عنوان یک فوریت جراحی تلقی کرد تا از مرگ مادر و یا خارج کردن رحم جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
685
لینک کوتاه:
magiran.com/p977128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!