بررسی شدت تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان حنجره در خوزستان

پیام:
چکیده:
زمینه
تومورهای حنجره در حدود 5/1% از تمام سرطان ها را تشکیل می دهند. شواهد علمی نشان می دهد که سرطان حفره ی دهان، حنجره، ریه و مری با سیگار کشیدن رابطه مستقیم دارد. خطر ایجاد سرطان حنجره با افزایش میزان مصرف سیگار، افزایش و طی مدتی که از قطع سیگار می گذرد، کاهش می یابد. هدف از انجام دادن مطالعه شاهد موردی، بررسی شدت تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان حنجره می باشد.
روش
176 مورد مبتلا به سرطان حنجره ی بستری شده در بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان های امام خمینی و آپادانای اهواز که از لحاظ آسیب شناسی تایید شده است، برای مطالعه انتخاب شده اند که در طول 15 سال از سال 1390 تا 1384 تحت درمان قرار گرفته اند. در همان زمان تعداد 176 مورد به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. پرسش نامه ای حاوی اطلاعات درموگرافیگ، تاریخچه ی بیماری گوش و حلق و بینی، عادت سیار کشیدن و حجم مصرف سیگار، نوع تومور، محل تومور و بزرگی تومور در اختیار آنان گذاشته شد. آنالیز آماری با کمک SPSS 16 انجام گرفت.
نتایج
با توجه به نتایج حاصله در موردها و شاهدها اختلاف آماری قابل ملاحظه (P >0.05) در جنسیت، وضعیت تاهل، نژاد، میزان تحصیلات، عقاید مذهبی و محل سکونت مشاهده نشد. در مجموع 148 بیمار از 176 بیمار ترکیبات تنباکو استفاده می کردند که 50 مورد بالای 20 نخ سیگار در روز و بقیه کمتر از این تعداد، مصرف می نمودند. میانگین مدت زمان استفاده از سیگار 8/41 سال بوده است. نکته ی جالب توجه این که از 25 بیمار زن 10 مورد از ترکیبات تنباکو استفاده می نمودند. نوع سیگار مصرفی در 24 مورد، سیگار دست ساز، 67 مورد سیگار تولید داخل و 57 مورد نوع خارجی استفاده می شده است. در گروه شاهد از 176 مورد بررسی شده تعداد 18 مورد سیگاری گزارش شده که متوسط مصرف سیگار آنها 8/4 سال بوده است.
نتیجه گیری
کشیدن سیگار فاکتور مساعد کننده در ایجاد سرطان حنجره است. تشخیص ابتلا به سرطان حنجره برای غیر سیگاری ها غیر معمول است. ترک سیگار بهترین راه برای پیشگیری از بروز سرطان حنجره می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p977182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!