اثر مهاری سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی بر تولید سلول های دندریتیک از منشا مونوسیت های خون محیطی

پیام:
چکیده:
هدف
سلول های بنیادی خون قاعدگی از نظر عملکردی و فنوتیپی به سلول های بنیادی مزانشیمی شبیه هستند. سلول های بنیادی مزانشیمی فعالیت و تولید سلول های دندریتیک را مهار می کنند؛ اما درباره تاثیر سلول های بنیادی خون قاعدگی بر سلول های سیستم ایمنی اطلاعات کمی وجود دارد. در مطالعه حاضر، تاثیر این سلول ها بر تمایز سلول های دندریتیک از مونوسیت بررسی شد.
مواد و روش ها
خون قاعدگی از خانم های سالم در دوره قاعدگی تهیه شد. سلول های تک هسته ای چسبان جدا شده و پس از دو هفته کشت، سلول های بنیادی خون قاعدگی به دست آمدند. سلول های مونوسیت در حضور سایتوکین های اینترلوکین 4 و فاکتور محرک کلونی گرانولوسیت- مونوسیت به سمت سلول های دندریتیک در حضور و عدم حضور سلول های بنیادی خون قاعدگی، تمایز داده شدند. پس از 5 روز میزان تولید نشانگرهای سلول های دندریتیک و مونوسیت اندازه گیری شد. میزان تولید سایتوکین اینترلوکین 6 نیز در مایع رویی کشت ها اندازه گیری شد.
نتایج
در حضور سلول های بنیادی خون قاعدگی، درصد سلول های دارای نشانگرهای سلول های دندریتیک (CD1a) و مونوسیت (CD14) به ترتیب کاهش و افزایش معنی داری را نشان داد. میزان تولید اینترلوکین 6 در مایع رویی هم کشتی سلول های بنیادی خون قاعدگی با مونوسیت افزایش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد سلول های بنیادی خون قاعدگی تمایز سلول های مونوسیت به دندریتیک را مهار می کنند. این اثر می تواند به افزایش تولید سایتوکین اینترلوکین 6 نسبت داده شود. با توجه به محاسنی که برای سلول های بنیادی خون قاعدگی ذکر شده، این سلول ها می توانند جایگزین مناسبی برای سلول های بنیادی مزانشیمی در کارهای بالینی آینده باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p979522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!