اثر فاکتور مهار کننده لوکمیا بر بیان پروتئین اصلی میلین، Olig1 و Olig2 در کورتکس مغز موشهای مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس القا شده با Cuprizone

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اولیگودندروسیت ها مسئول تولید میلین در سیستم عصبی مرکزی هستند. فاکتورهای رونویسی نظیر Ôlig1، Ôlig2 در تنظیم تکوین سلول های اجدادی اولیگودندروسیت نقش مهمی دارند. مهمترین پروتئین سازنده میلین، پروتئین اصلی میلین (Myelin basic protein=MBP) است. فاکتور مهارکننده لوکمیا (Leukemia inhibitory factor=LÏF) نقش مهمی در تولید میلین و پاتولوژی مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis=MS) دارند. در این مطالعه به بررسی اثر LÏF بر بیان MBP،Ôlig2، Ôlig1 در کورتکس مغز موش هایی پرداخته شده است که به طور تجربی به MS مبتلا شده اند.
مواد و روش ها
ایجاد MS در موش ها با دادن cuprizone برای مدت پنج هفته القاء گردید. سپس این موش ها به سه گروه تقسیم شدند: به گروه اول 25 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن LÏF و به گروه دوم سرم فیزیولوژی (گروه شم SHÂM) به صورت داخل صفاقی (ÏP) به طور روزانه و به مدت شش هفته داده شد. به گروه سوم هیچگونه تزریقی انجام نشد (گروه کنترل). شش هفته بعد از تزریق، از کورتکس مغز آن ها عصاره تهیه و به کمک وسترن بلات میزان بیان MBP، Ôlig2، Ôlig1 مطالعه شد.
یافته ها
بررسی نمونه ها با روش وسترن بلات نشان داد که میزان بیان MBP، Ôlig1 و Ôlig2 در کورتکس مغز موش های با MS تجربی در گروه تزریق شده با LÏF در مقایسه با گروه کنترل و شم به طور معنی داری افزایش یافته است (001/0p<).
استنتاج
نتایج این تحقیق نشان می دهد که LÏF نه فقط باعث افزایش فاکتورهای کپی برداری نظیر Ôlig1 و Ôlig2 در اولیگودندروسیت ها و در نتیجه فعال شدن این سلول ها و افزایش بیان MBP شده و در تولید میلین نقش دارد، بلکه ممکن است نقش مهمی در پاتوفیزیولوژی بیماری MS بازی کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p980203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!