برآورد عوامل مهم موثر در جذب سفر به پارکهای شهری، بررسی تطبیقی سه پارک ارغوان، فدک و عطر سیب شهر باقرشهر

چکیده:
در برنامه ریزی حمل و نقل به منظور تحلیل تقاضای سفر، به برآورد تعداد سفرهای تولید و جذب شده پرداخته می شود. در این مقاله با توجه به اهمیت فضاهای سبز شهری به ویژه پارک ها، با در نظر گرفتن مبانی برنامه ریزی حمل و نقل، به شناسایی عوامل موثر در جذب سفر پارک ها پرداخته شده است. در همین راستا پارک های ارغوان، فدک)پارک ناحیه ای(و عطرسیب)پارک منطقه ای(در شهر باقرشهر واقع در استان تهران مورد مطالعه قرار گرفته است و برای هر یک از این پارک ها مدل جذب سفر جداگانه ای ارائه شده است. این مدل ها با استفاده از رگرسیون خطی استاندارد و با درنظر گرفتن آزمون های لازم کنترل گردیده اند. بدین منظور از آماره های تلرانس، دوربین واتسون و کولموگروف - اسمیرنوف استفاده شده است. تمامی آزمون ها نکویی برازش مدل های رگرسیونی محاسبه شده را تایید می کنند. با مقایسه عوامل موثر در جذب سفر پارک های ناحیه ای و منطقه ای، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که با بالا رفتن هزینه های ماهانه زندگی، افراد کمتر به پارک های منطقه ای می روند. افراد مجرد بیشتر به پارک های ناحیه ای و افراد متاهل به پارک های منطقه ای می روند و بیشتر بعد از ظهر و شب را برای رفتن به پارک انتخاب می کنند. مراجعین به پارک های منطقه ای تمایل دارند که زمان بیشتری را صرف کنند تا به پارک بهتری بروند. افراد مسن تر تعداد روزهای بیشتری به پارک های ناحیه ای می روند در صورتی که این متغیر در پارک های منطقه ای صدق نمی کند. زیرا آن ها توانایی کمتری دارند که به پارک های منطقه ای بروند. بنابراین، با توجه به عوامل موثر در مدل می توان به این نتیجه رسید که عامل اجتماعی مانند وضعیت تاهل، عوامل اقتصادی مانند وضعیت شغلی و میزان هزینه های ماهانه خانوار و عواملی مانند زمان و امکانات، همگی در میزان سفرهای جذب شده به پارک های شهری موثر هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
97
لینک کوتاه:
magiran.com/p980347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!