مقایسه ی اثر آنتی بیوتیک تک دوز با آنتی بیوتیک درمانی کامل در زخم بیماران سوختگی نیازمند به دبریدمان جراحی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در درمان های رایج زخم های سوختگی عمیق که نیاز به دبریدمان جراحی دارند، استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک و ادامه ی آن اقدامی رایج برای جلوگیری از ایجاد عفونت است. اما در مطالعات جدید کاهش و حذف آن نه تنها مضر نیست بلکه در برخی موارد نیز مفید می باشد. این مطالعه به بررسی اثر حذف این روش تجویز آنتی بیوتیک در درمان سوختگی ها پرداخت.
روش ها
214 بیمار با زخم های سوختگی عمقی که نیاز به دبریدمان داشتند و سوختگی بین 35 تا 50 درصد، برای این مطالعه انتخاب و به دو گروه شاهد (105 نفر) و مورد (109 نفر) تقسیم شدند؛ در گروه مورد، فقط یک دوز آنتی بیوتیک قبل از عمل تجویز شد ولی در گروه شاهد ترکیبی از دو آنتی بیوتیک برای مدت 7 روز با دوز درمانی تجویز گردید. بیماران از نظر ایجاد عفونت بعد از عمل توسط کشت زخم، علایم بالینی و علایم آزمایشگاهی بررسی شدند.
یافته ها
فراوانی بروز عفونت در گروه مورد 28 درصد و در گروه شاهد 5/26 درصد بود که تفاوت آن ها معنی داری نبود. در گروه مورد، هزینه ی پرداخت شده و مقدار وقت پرسنل پرستاری برای تجویز آنتی بیوتیک کاهش معنی داری با گروه شاهد داشت.
نتیجه گیری
در سوختگی های عمیق درجه ی دو و سه، که سطحی کمتر از 50 درصد دارند، اگر قبل از عفونی شدن زخم و در زمان مناسب دبریدمان جراحی انجام شود، استفاده از دوز منفرد آنتی بیوتیک قبل از عمل نه تنها منجر به افزایش عوارض و مرگ و میر نمی شود بلکه باعث کاهش هزینه ها و کاهش تولید باکتری های مقاوم خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p980688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!