میزان شیوع افسردگی در سالمندان ترکمن - سال 1389

چکیده:
هدف
روند افزایش جمعیت سالمند در دنیا به نحوی است که در سال 2050 بیش از 20% جمعیت جهان را سالمندان تشکیل خواهند داد که اکثریت آنها در کشورهای در حال توسعه ساکن خواهند بود. اختلالات روحی روانی از جمله افسردگی از مهمترین مشکلات سالمندان می باشد. از طرفی در گروه های قومی و اقلیتها موانعی مانند زبان و تحصیلات پایین وجود دارد که می تواند منجر به اشکال در تشخیص اختلالات روحی روانی و شناختی گردد. لذا در این مطالعه مقطعی میزان شیوع افسردگی درسالمندان ترکمن بالای 60 سال مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که بر روی 300 سالمند ترکمن بدون اختلال شناخت و ساکن جامعه پس از اخذ رضایت شرکت در تحقیق انجام شد. نمونه گیری بصورت چند مرحله ای تصادفی خوشه ایبوده است. در هر شهرستان تعداد نمونه شهر و روستا بصورت تسهیم به نسبت جمعیت شهری و روستایی مشخص گردید. سپس با نمونه گیری خوشه ایتصادفی، خوشه ها تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه بررسی افسردگی در سالمندان 15(GDS) استفاده شد و بصورت مصاحبه با سالمند تکمیل گردید.
یافته ها
بر اساس یافته های تحقیق میانگین نمره افسردگی در سالمندان ترکمن 353/3 ± 31/4 بوده و میزان شیوع افسردگی خفیف 20 درصد، افسردگی متوسط 10 درصد، افسردگی شدید 3 درصد و67 درصد بدون علامت بودند. میانگین نمره افسردگی در زنان 193/3±5 و در مردان 380/3±66/3 و میانگین سن افراد مورد مطالعه در مردان06/7 ± 69 سال و در زنان 48/6 ± 67 سال بوده است.
بحث و نتیجه گیری
افسردگی از مشکلات شایع سالمندان است، شیوع افسردگی متوسط و شدید در سالمندان ترکمن کمتر یا مشابه مطالعات دیگر در ایران می باشد. با توجه به شیوع افسردگی خفیف، لازم است برنامه ریزی های لازم جهت شناسایی و درمان به موقع صورت گیرد. بررسی عوامل موثر بر افسردگی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p983763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!