تاثیر کمپرس یخ بر شدت درد حین تزریق زیر جلدی آمپول جی سی اس اف در کودکان سرطانی

چکیده:
زمینه و هدف
کودکان مبتلا به سرطان به واسطه بیماری واقدامات تشخیصی ودرمانی درد رازیاد تجربه مینمایند و.پرستاران موظفند تا تاثیرات عاطفی وفیزیکی اقدامات دردناک را کاهش دهند. سرمای محیطی به میزان قابل توجهی درد ناشی از تزریقات را در کودکان کاهش میدهد.این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کمپرس یخ بر شدت درد حین تزریق زیر جلدی آمپول جی سی اس اف در کودکان مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستانهای منتخب تهران انجام شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک کار آزمایی بالینی با طرح متقاطع میباشدنمونه ها شامل 35 کودک سرطانی(12-6)سال مراجعه کننده به بیمارستانهای منتخب تهران جهت ادامه در مان بودندو هر نمونه بصورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی تحت کمپرس یخ یا تزریق به روش معمول قرار گرفت. در دومین نوبت تزریق این روش بر عکس انجام شد. در گروه مداخله 3 دقیقه قبل از انجام تزریق جهت بیحس کردن در ناحیه تزریق کمپرس یخ گذاشته شد وسپس تزریق انجام گردیدوواکنش رفتاری (درد) کودک در 2 مرحله حین و بعد ازتزریق اندازه گیری شد.در هر بیمارستان تزریق توسط یک پرستار وارزیابی توسط پرستار دیگر انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی ومعیار رفتاری چئوپسجهت اندازهگیری شدت درد بود.داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار اس پی اس اس16 واردوتجزیه تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین سن کودکان 5/8 سال و انحراف معیار 17/2 بود. تحلیل اندازه های تکراری نشان دادکه با کنترل میزان درد اولیه، تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر درد در حین تزریق و پس از آن وجود داشت(p=0/001). همچنین این تحلیل نشان میدهد که تنها متغیر تاثیر گذار بجز گروه های مورد مطالعه متغیر سن کودکان بوده (p=0/023)وبنظر میرسد که با افزایش سن کودکان آنها میزان درد بیشتری در حین وپس از تزریق گزارش کردند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه و تاثیر کمپرس یخ بر کاهش درد حین تزریق زیرجلدی در کودکان مقتضی است جهت همکاری کودکان بر ادامه و پیگیری درمان هنگام تزریق زیر جلدی از کمپرس یخ استفاده گردد و پیشنهاد می گردد مطالعات دیگری در زمینه کاهش درد تزریقات عضلانی دردناک در کودکان سرطانی انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p984986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!