مقایسه اثرات درمانی لوواستاتین و ویتامین E بر حجم گلومرول های کلیه در موش های صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نفروپاتی شایع ترین عارضه دیابت است. بیان شده که استرس های اکسیداتیو نقش مهمی در پاتوژنز نفروپاتی دارند. از طرفی لوواستاتین و ویتامین E باعث تاخیر در پیشرفت نفروپاتی می گردند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر داروهای لوواستاتین و ویتامینE بر حجم کلیه و گلومرول ها در کلیه های دیابتی می باشد.
روش تحقیق: چهل عدد موش صحرایی نر از نژاد ویستار، به صورت تصادفی به پنج گروه تقسیم شد. گروه اول به عنوان گروه کنترل و گروه های دوم تا پنجم، به عنوان گروه های آزمایش که توسط استرپتوزوسین (mg/kg 60) به صورت داخل صفاقی دیابتی شدند، در نظر گرفته شدند. شصت روز پس از القاء دیابت، گروه سوم، تحت درمان با لوواستاتین (mg/kg/day10)، گروه چهارم تحت درمان با ویتامین E (IU/kg100) و گروه پنجم تحت درمان همزمان با داروهای فوق قرار گرفتند. پس از اتمام دوره درمان، موش های صحرایی بیهوش و کلیه های آنها برداشته شد. پس از رنگ آمیزی، مقاطع جهت تخمین حجم کل کلیه و گلومرول ها با استفاده از قانون کاوالیری مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهند که حجم کل کلیه و حجم گلومرول ها در گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (P<0.01). درمان با لوواستاتین منجر به کاهش معنی دار حجم کل گلومرول ها در مقایسه با گروه دیابتی شد (P<0.01)؛ هر چند حجم کل گلومرول ها در گروه تحت درمان با ویتامین E در مقایسه با گروه دریافت کننده لوواستاتین و گروه دریافت کننده همزمان دو دارو کاهش بیشتری از خود نشان داد (p<0.001).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می رسد تجویز لوواستاتین و ویتامین E اثرات محافظتی بر روی کلیه موش های صحرایی دیابتی داشته و در نتیجه باعث بهبود آسیب های عملکردی و ساختاری گلومرولی ناشی از دیابت می گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p985325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!