تاثیر متغیرهای هواشناسی و مقدار باران بر باران ربایی کاج تهران و سرو نقره ای در منطقه خشک

پیام:
چکیده:
این پژوهش با هدف اندازه گیری مقدار باران ربایی و تعیین سهم مهم ترین متغیرهای هواشناسی موثر و مقدار باران بر مقدار باران ربایی گونه های کاج تهران (Pinus eldarica Medw.) و سرو نقره ای (Cupressus arizonica Green.) در یکی از جنگلکاری های مناطق خشک کشور در شهر بیارجمند استان سمنان با میانگین سالیانه بارندگی، 127 میلی متر و درجه حرارت 16 درجه سانتی گراد، انجام گرفت. مقدار بارندگی با استفاده از سه جمع آوری کننده نصب شده در یک فضای باز، اندازه گیری شد. برای اندازه گیری مقدار تاج بارش، از هر گونه پنج اصله درخت انتخاب شد و هشت جمع آوری کننده در زیر هر درخت نصب و اندازه گیری ها در طول سال 1388 انجام شد. تجزیه ارتباطی مقدار باران و مقادیر روزانه متغیرهای هواشناسی مانند سرعت باد، رطوبت نسبی، تبخیر و درجه حرارت در ارتباط با نسبت باران ربایی به باران کل (درصد باران ربایی) انجام شد. از مجموع 26 مورد بارندگی در طول دوره اندازه گیری، 6/44 درصد از بارندگی کل برای درختان کاج تهران و 6/32 درصد از بارندگی کل برای درختان سرو نقره ای به صورت باران ربایی از دسترس درختان خارج شد و به سطح خاک نرسید. نتایج نشان داد که عامل مقدار باران به تنهایی همبستگی به نسبت بالایی با مقدار درصد باران ربایی در هر دو گونه دارد و به کمک آن می توان مقدار باران ربایی را با دقت بالایی پیش بینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از متغیرهای هواشناسی مانند درجه حرارت، رطوبت نسبی و تبخیر به بهبود برآورد درصد باران ربایی با مدل های پیشنهادی کمک می کند، بنابراین استفاده از این متغیرها برای تخمین درصد باران ربایی به ویژه در جنگلکاری های شهری با گونه های یادشده و جنگلکاری های نزدیک ایستگاه های هواشناسی در مناطق خشک، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p985381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!