سطح استقلال در فعالیت های روزمره جانبازان نابینای سالمند

پیام:
چکیده:
هدف

بررسی سطح استقلال جانبازان نابینای سالمند در اجرای فعالیت های روزمره، به منظورشناخت بهترجانبازان نابینا و هدایت برنامه ریزان جهت افزایش استقلال جانبازان نابینا در فعالیت های روزمره و بهبود کیفیت زندگی.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی تحلیلی بود که بر روی 312 نفر از جانبازان نابینای بالاتر از 40 سال کشور در یک اردو در شهرستان مشهد صورت گرفت. به منظور درک بهتر از تغییرات زمان، همه ی آزمون ها در سه گروه سنی 49-40، 59-50 و بالای 60سال انجام و مقایسه شدند. برای ارزیابی فعالیت روزمره ADL از اندیکس بارتل و برای IADL از ابزار Lawton-Bordy بهره گرفته شد. داده ها با انجام آزمون های ANOVA، پیرسون و جداول متقاطع تحلیل شدند.

یافته ها

جانبازان نابینای بالای 40سال مورد مطالعه، میانگین سنی 47.3 سال داشتند که 99% آن ها را مردان تشکیل می دادند. همه ی افراد مورد مطالعه متاهل بودند و 82% آن ها فاقد شغل بودند. اغلب این افراد را گروه با تحصیلات دانشگاهی تشکیل می دادند. همه ی افراد مورد مطالعه، در حداقل یک فعالیت دچار وابستگی بودند. رابطه ی بین تحصیلات و برخی از فعالیت های روزمره مانند غذاخوردن، حرکت در سطوح غیرهم سطح از نظر آماری Significant بود. جانبازان نابینای بالای 60سال در استفاده از تلفن، مدیریت دارو، مدیریت مالی، حرکت در سطوح غیرهم سطح و استفاده از پله وابستگی قابل ملاحظه ای در مقایسه با گروه های زیر 50 سال داشتند.

نتیجه گیری

کاسته شدن از سطح استقلال فردی در فعالیت های روزمره عموما با افزایش سن در همه ی آحاد جامعه رخ می دهد ولی سن بروز وابستگی ها اهمیت دارد که به نظر می رسد در افراد نابینا زودتر از زمان مورد انتظار رخ می دهد. لذا ممکن است، برخی از فعالیت ها با آموزش و انجام شیوه های توانبخشی به تاخیر افتاده و موجب استقلال بیش تر آنان گردد، به ویژه که فعالیت هایی مانند استفاده از تلفن، تحرک و جابجایی در ایجاد ارتباطات اجتماعی کمک می کنند. مطالعات بیش تر برای شناسایی و تاثیر این روش ها بر روی عملکرد و استقلال سالمندان توصیه می شود

زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p985671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!