برآورد میزان شیوع افسردگی وعوامل فردی مرتبط با آن درسالمندان کرد مقیم منزل درسال1389

پیام:
چکیده:
مقدمه

سالمندی بنا به آمار بدون شک یکی ازمهمترین مشکلات بهداشتی آینده جوامع خواهد بود. در این گروه سنی نیز مشکلات روانشناختی و به خصوص افسردگی ازشایع ترین مشکلات می باشند.ازدیگرسو با توجه به میزانهای شیوع متفاوت افسردگی در جوامع گوناگون به نظرمی رسدکه این بیماری می تواند در فرهنگها و قومیتهای مختلف، شیوعی متفاوت باشد. در این مطالعه میزان شیوع افسردگی و برخی عوامل فردی مرتبط با آن درسالمندان کرد بالای 60 سال در سال 1389 مورد بررسی قرار گرفته است.

روش بررسی

مطالعه اخیر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده که بر روی 302 سالمند کرد بدون اختلال شناخت و مقیم جامعه پس از اخذ رضایت شرکت در تحقیق انجام شده است. در این پژوهش نمونه ها بصورت طبقه ای، تصادفی خوشه ایانتخاب شده و ازیک پرسشنامه حاوی اطلاعات فردی و مقیاس افسردگی در سالمندان (GDS) نمونه 15 سوالی برای جمع آوری داده ها استفاده شده که بصورت مصاحبه با سالمند تکمیل شده است. اطلاعات حاصل توسط نرم افزارSPSS16 و با استفاده از روش های آماری تی تست، آنالیز واریانس و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

بر اساس یافته های تحقیق میانگین سن افراد مورد مطالعه 69/70سال(مردان98/72سال و زنان 26/68 سال)بوده و میانگین نمره افسردگی در سالمندان کرد 94/5 با انحراف معیار 405/3 بوده است. و همچنین میزان شیوع افسردگی خفیف 7/38 درصد، افسردگی متوسط 3/16 درصد و افسردگی شدید 7 درصد بوده است. در این تحقیق بین میانگین نمره افسردگی و جنس(P value = 0.032)، سن (P value =0.023)، سطح تحصیلات(P value =0.000)و همراه زندگی (P value =0.006) ارتباط آماری معنی دار مشاهده گردید و بین نمره افسردگی و، محل سکونت در شهر و روستا، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان ارتباط آماری معنی دار وجود نداشت.

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعه فوق بیانگر این مطلب است که افسردگی وبه خصوص افسردگی خفیف از شیوع بالایی در میان سالمندان کرد برخوردار است لذا به نظر می رسد برنامه ریزی برای یافتن عوامل مرتبط با آن و انجام اقدامات مداخله ای می تواند در پیشگیری از پیشرفت آن به سمت اختلال افسردگی اساسی موثر باشد. مقایسه وضعیت سالمندان کرد با سایر قومیت ها پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p985674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!