اثرات تداخلی علف های هرز همراه خربزه بر صفات کمی و کیفی آن در شرایط رقابت چند گونه ای با پوشش طبیعی

پیام:
چکیده:
رفتار علف های هرز، هنگامی که ترکیبی از آن ها به صورت مشترک با گیاه زراعی رقابت می کنند با شرایطی که به تنهایی در کنار گیاه زراعی قرا می گیرند، متفاوت است. این تحقیق در سال 1386 در یک مزرعه خربزه واقع در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی انجام شد که در آن تراکم و وزن خشک نهایی علف های هرز همراه خربزه در پوشش طبیعی با صفات خربزه، شامل طول بوته و شاخص های کمی و کیفی عملکرد میوه با استفاده از روابط رگرسیونی چند متغیره گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شاخص وزن خشک علف های هرز نسبت به تراکم، برآورد بهتری از روابط آن ها را با صفات مورد بررسی بیان می کند. بر اساس ضرایب به دست آمده، علف های هرز همراه خربزه به دو گروه تقسیم شدند. گروهی بر صفات خربزه اثر هم کاهی داشتند و گروه دیگر هم افزا بودند. در برآیند اثرات رقابت اشتراکی، علف های هرز توق، تاج خروس، و تاجریزی، جزو دسته هم کاه قرار گرفتند که موجب آسیب خربزه شدند در حالی که اثرات سلمه تره و خرفه به صورت هم افزایی بروز کرد. این گونه ها با کاهش اثرات منفی سایر علف های هرز موجب کاهش میزان آسیب آن ها به خربزه گردیدند. نقش رقابتی اویارسلام، با وجود جمعیت بالا در این جوامع، خنثی بود و ضرایب آن نه در تراکم و نه در وزن خشک معنی دار نشد. این آزمایش همچنین نشان داد که عملکرد وزنی میوه بیش از سایر صفات مانند رشد بوته، تعداد و کیفیت میوه ی خربزه تحت تاثیر علف های هرز قرار می گیرد. بر این اساس شیرینی میوه در این تحقیق فقط تحت تاثیر علف هرز توق قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
379
لینک کوتاه:
magiran.com/p987738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!