ارتباط میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون بند ناف نوزادان ترم با روش زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه

نوزادانی که میزان هموگلوبین و هماتوکریت بدو تولد در آن ها کمتر باشد، بیشتر در معرض خطر کم خونی فقر آهن هستند. این میزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. با تعیین این عوامل و اقدام مناسب، می توان گام مهمی جهت ارتقای سطح سلامتی کودکان برداشت. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین ارتباط روش زایمان با میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون بند ناف نوزاد انجام شد.

روش ها

این مطالعه ی توصیفی بر روی نوزادان ترم متولد شده در بیمارستان 22 بهمن گناباد در سال 1389 انجام شد. نمونه ها شامل 90 نوزاد حاصل از زایمان طبیعی و 90 نوزاد حاصل سزارین بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. زمان بستن بندناف در هر دو گروه یکسان بود. نمونه ی خون ورید نافی جهت اندازه گیری هموگلوبین و هماتوکریت به آزمایشگاه واحد ارسال گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16و آزمون های Student-t، Fisher’s exact، ضریب همبستگی Pearson و ANOVA در سطح معنی داری 5 درصد تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

متوسط هموگلوبین نوزادان گروه زایمان طبیعی 38/1 ± 11/15 و نوزادان سزارینی 52/1 ± 88/13 میلی گرم در دسی لیتر بود (001/0 > P). تفاوت آماری معنی داری بین متوسط هماتوکریت نوزادان گروه زایمان طبیعی (58/4 ± 64/43 درصد) با گروه سزارین (53/4 ± 73/40 درصد) وجود داشت (001/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در میزان هموگلوبین و هماتوکریت بین دو جنس مشاهده شد؛ به طوری که میزان هموگلوبین و هماتوکریت پسرها بیشتر از هموگلوبین و هماتوکریت دخترها بود (01/0 > P).

نتیجه گیری

از آن جا که مقدار هموگلوبین و هماتوکریت خون بند ناف در نوزادان سزارینی کمتر از نوزادان حاصل از زایمان طبیعی بود، در نتیجه بیشتر در معرض خطر کم خونی فقر آهن می باشند. بنابراین پیشنهاد می گردد با توجه به عوارض سزارین از انجام سزارین های بی مورد اجتناب گردد و تمهیدات مناسب در خصوص توسعه و ترویج زایمان طبیعی و ایمن صورت پذیرد و کم خونی فقر آهن در موارد سزارین پی گیری و درمان شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p988242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!