بررسی تمایلات باروری افراد مبتلا به عفونت HIV/AIDS در مراجعین به مراکز مشاوره ی بیماری های رفتاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با گسترش استفاده از داروهای آنتی رتروویرال میزان مرگ ناشی از سندرم نقص ایمنی اکتسابی (Acquired immunodeficiency sundrome یا AIDS) کاهش یافته، نیازهای بهداشت باروری در مبتلایان به عفونت HIV (Human immunodeficiency virus) تغییر کرده و اهمیت توجه به آن نیز افزایش یافته است. دسترسی به داروهای آنتی رتروویرال برای پیش گیری از انتقال عفونت از مادر به فرزند سبب شده است تا این افراد تصمیم به بارداری در آینده بگیرند. هدف از این بررسی، تعیین تمایلات باروری و عوامل موثر بر آن در افراد مبتلا به عفونت HIV مراجعه کننده به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بود..
روش ها
این مطالعه یک مطالعه ی توصیفی و مقطعی بود که طی آن 400 نفر از افراد HIV مثبت بررسی شدند. نمونه گیری در هر مرکز به روش پی در پی تا رسیدن به اندازه ی نمونه مورد نظر انجام شد و پرسش نامه به روش مصاحبه تکمیل گردید.
یافته ها
بیشترین درصد (60 درصد) نمونه های پژوهش، مرد و 40 درصد آن ها زن بودند و بیشترین درصد (2/44 درصد) مردان و (3/51 درصد) زنان HIV مثبت در گروه سنی 34-25 سال قرار داشتند، 34 درصد از زنان و 2/44 درصد از مردان تمایل به داشتن فرزند در آینده داشتند. همزمان 4/20 درصد از زنان و 23 درصد از مردانی که از کاندوم استفاده نمی کردند، عنوان کردند که برای بارداری اقدام کرده اند و علت عدم استفاده از کاندوم را تمایل به بارداری عنوان کردند. آزمون نسبت خطر نشان داد که احتمال تمایل به داشتن فرزند با مرد بودن، همسردار بودن، نداشتن فرزند زنده و داشتن فرزند HIV مثبت ارتباط داشت (05/0 > P) و مدل رگرسیون Logistics نشان داد که تمایل به داشتن فرزند با سن پایین، همسردار بودن، نداشتن فرزند زنده و داشتن فرزند HIV مثبت ارتباط معنی داری داشت (05/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، اهمیت و لزوم ادغام خدمات بهداشت باروری را در مراکز مشاوره ی بیماری های رفتاری و آموزش کارکنان بهداشتی شاغل در این مراکز در خصوص این مباحث نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p988301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!