مقایسه تاثیر مراقبت کانگورویی و شیردهی بر درد ناشی از تزریق واکسن در شیرخواران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

شیرخواران روش های دردناکی نظیر واکسیناسیون و خون گیری متحمل می شوند. مراقبت کانگورویی و شیردهی به خاطر ایجاد ارتباط و تعامل مثبت بین مادر و نوزاد و مزایای فیزیولوژیک، می تواند از روش های مطلوب باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر مراقبت کانگورویی و شیردهی بر درد ناشی از تزریق واکسن در شیرخواران انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 180 شیرخوار 2 تا 6 ماهه واجد شرایط واکسن ثلاث به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. در گروه شیردهی، 2 دقیقه قبل تا یک دقیقه پس از تزریق واکسن، شیردهی انجام شد و در گروه کانگورویی، کودک در تماس مستقیم با پوست سینه و شکم مادر، از 10 دقیقه قبل تا یک دقیقه پس از تزریق واکسن قرار داده شد. شاخص های درد با استفاده از ابزار بررسی درد نوزاد- شیرخوار (NIPS) مدت گریه و زمان شروع گریه بررسی شد.

یافته ها

میانگین شدت درد در گروه شیردهی 55/1±5/3، گروه کانگورویی 37/1±38/4 و در گروه کنترل 96/0±43/5 بود (001/0P<). طول مدت گریه در گروه شیردهی 40/14±62/34، گروه کانگورویی 57/26±87/49 و گروه کنترل 08/22±17/61 ثانیه بود (001/0P<). گروه های مورد مطالعه از نظر زمان شروع گریه اختلاف معناداری نداشتند (927/0p=).

نتیجه گیری

شیردهی و مراقبت کانگورویی هر دو باعث کاهش درد در شیرخواران می شوند؛ اما اثر شیردهی بیش از مراقبت کانگورویی است. تشویق والدین در جهت استفاده از راهکارهای ساده و مفید تسکین درد شیرخوار حین واکسیناسیون و همچنین به منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی مفید به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p988567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!