نقش شبکه های اجتماعی مجازی در سازماندهی فتنه سال 1388

نویسنده:
چکیده:
با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و تغییر در ادبیات علمی جهان و الگوهای حاکم در عرصه سیاسی و امنیتی، فضای مجازی تحولات عظیمی را در عرصه های مختلف زندگی انسان اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و امنیتی ایجاد نموده است که در این میان، نوع جدیدی از ارتباطات در فضای اینترنت به نام «شبکه های اجتماعی مجازی» به وجودآمد و خود زیر مجموعه ای از یک مقوله وسیع تر به نام «رسانه های اجتماعی» است. این شبکه ها به اعضایشان اجازه می دهند که صفحات شخصی برای خودشان بسازند، با دیگران ارتباط برقرار کنند، شبکه سازی بکنند و امکانات تعاملی در اختیار داشته باشند؛ همچنین این شبکه ها می توانند تهدیدها و آسیب های گسترده ای را در حوزه های مختلف به وجود آورند و محیط امنیتی کشورها را به چالش بکشانند. به نظر می رسد چالش آینده نظام های سیاسی از جمله ج.ا.ا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.
در فتنه سال 1388 نیز، سران داخل و خارج نشین فتنه با استفاده از این فضای مجازی، اقدام به جذب و سازماندهی افراد برای گسترش نافرمانی مدنی، به خیابان کشاندن و مقابله با نظام و به چالش کشاندن آن کردند.
مقاله حاضر با مطالعه اسنادی، میدانی و همچنین تجزیه و تحلیل مشاهدات نگارندگان در صحنه اغتشاشات خیابانی و سایت های اینترنتی بیگانه در آن ایام، به بررسی شیوه های مورد استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در جذب و سازماندهی افراد در اردوکشی خیابانی به بهانه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p989910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!