تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
تعریف معنا در زندگی به اشکال متنوعی از انسجام و یکپارچگی در زندگی تا هدفمندی و برخورداری از جهت یا معناداری و اهمیت هستی شناسی از دیدگاه فرد تجربه کننده ارائه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی خوراسگان بوده است.
روش بررسی
جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان و آزاد اسلامی خوراسگان در سال تحصیلی 1389-1388 تشکیل می دادند که به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن و مانیون و موریسون، تعداد 400 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل مقیاس های معنای معنوی ماسکارو و همکاران، بهزیستی معنوی کارمودی و همکاران، شادی ذهنی لیبومیرسکی، رضایت از زندگی داینر، شکوفایی روانشناختی داینر و دیسواس- داینر، امید به آینده اسنایدر و همکاران و هدفمندی در زندگی اسچیر و همکاران بود. پایایی مقیاس ها بر حسب ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 87/0، 56/0، 60/0، 87/0، 82/0 و 74/0 و روایی آنها نیز به شکل صوری و محتوایی توسط متخصصین روانسنجی و موضوعی مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین معنای معنوی با دو زیر مقیاس بهزیستی معنوی(باور معنوی و آرامش معنوی)، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشترین رابطه معنای معنوی با هدفمندی در زندگی دانشجویان می باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام گویای آن بود که در گام اول، هدفمندی در زندگی 38 درصد، در گام دوم با اضافه شدن باور معنوی 47 درصد، در گام سوم با اضافه شدن آرامش معنوی 50 درصد، در گام چهارم با ورود شکوفایی روانشناختی 52 درصد و در نهایت با افزودن امید به آینده 53 درصد از واریانس معنای معنوی تبیین می گردد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که معنای معنوی به وسیله هدفمندی در زندگی، باور معنوی، آرامش معنوی، شکوفایی روانشناختی و امید به آینده تحت تاثیر قرار گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که دانشجویان درک کنند که معناداری در زندگی شان مبتنی بر معنویت است، تلاش می کنند که هدفمند رفتار کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p990618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!