تاثیر سابقه بستری یا جراحی بر ترس از دندان پزشکی درکودکان 10-5 ساله

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترس از دندان پزشکی درکودکان شایع است. عوامل بسیار زیادی بر میزان این ترس تاثیر می گذارند. بستری شدن در بیمارستان باعث افزایش ترس کودکان از دندان پزشکی می شود. هدف این پژوهش، بررسی نوع بستری شدن در بیمارستان بر میزان ترس کودکان از دندان پزشکی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 153 کودک در سه گروه مساوی به ترتیب دارای سابقه بستری در بیمارستان، با سابقه جراحی بزرگ و گروه شاهد (بدون سابقه بستری و یا جراحی بزرگ) قرار داده شدند. میزان ترس از دندان پزشکی با استفاده از پرسش نامه Cfss-Dss (Children fear survey schedule dental subscale) ارزیابی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های Chi-square، آنالیز واریانس یک طرفه و Kruskal–Wallis تجزیه و تحلیل شدند (05/0 = α).
یافته ها
میانگین کلی نمره ترس بر اساس معیار Cfss-Dss در دو گروه مورد مطالعه نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (001/0>p value). میانگین نمره ترس از دندان پزشکی در گروه با سابقه بستری از دو گروه دیگر بیشتر و برابر 4/37 بود. بیشترین علت ترس از دندان پزشکی در گروه های مورد مطالعه به ترتیب شامل ترس از تزریق، تنگی نفس و استفاده از دریل دندان پزشکی بود.
نتیجه گیری
بستری شدن در بیمارستان و جراحی باعث افزایش ترس کودکان از درمان دندان پزشکی می شوند. سابقه بستری در بخش های داخلی باعث بروز ترس بیشتری در کودکان می شود که می تواند ناشی از اقدامات مکرر تشخیصی و درمانی در طول دوره بستری باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
534
لینک کوتاه:
magiran.com/p991026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!