بررسی تاثیر تمرین مقاومتی و هوازی بر بیان ژن ABCG1 در سلول های PBMN زنان ورزشکار

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی آترواسکلروزیس نشات گرفته از آترواسکلروزیس، مهم ترین عامل مرگ و و میر در بیشتر کشورهاست. انتقال دهنده ABCG1 مسئول ساخت و فرم دهی ذرات HDL بوده و به همین دلیل احتمالا در جلوگیری از گسترش آترواسکلروزیسآتروسکلروزیس نقش دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دو نوع تمرین تک جلسه ای(مقاومتی و استقامتی) بر بیان ژن ABCG1 سلول های PBMN بود.
روش بررسی
24 نفر از بین بانوان ورزشکار خراسانی. انتخاب و بطور تصادفی به سه گروه هشت نفری کنترل، هوازی(AE) و مقاومتی(RE) تقسیم شدند. قبل و بعد از جلسه های تمرینی از آزمودنی های سه گروه خون گیری به عمل آمد. جداسازی لنفوسیت ها به روش سانتریفیوژ و تخلیص m-RNA به وسیله PCR نیمه کمی انجام شد. اطلاعات بوسیله آزمون آماری تی همبسته، آآنالیز واریانس یک طرفه و تست تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد که گروه های RE و AE در نتیجه تمرین افزایش معنی داری در بیان m-RNA ژن ABCG1 لنفوسیت تجربه کردند که این افزایش در گروه RE بیشتر از AE بود(به ترتیب 001/0P≤ در مقابل 014/0P≤).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های تحقیق حاضر می توان چنین نتیجه گیری کرد که تمرین های مقاومتی و هوازی می توانند با افزایش در بیان ژن ABCG1 در سلول های تک هسته ای خون زنان ورزشکار منجر به بهبود عملکرد انتقال معکوس کلسترول و در نتیجه فواید قلبی عروقی برای ورزشکاران گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p991482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!