تولید مایکوفنولیک اسید در محیط کشت جامد با استفاده از سویه های استاندارد پنی سیلیوم برویکامپکتوم

پیام:
چکیده:
مقدمه
مایکوفنولیک اسید مایکوتوکسینی است که توسط پنی سیلیوم برویکامپکتوم تولید و در صنایع دارویی برای سنتز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این مطالعه آن بود تا با استفاده از سویه های استاندارد پنی سیلیوم برویکامپکتوم امکان تولید آزمایشگاهی مایکوفنولیک اسید با استفاده از محیط کشت جامد را مورد بررسی قرار دهد.
روش بررسی
سه سویه استاندارد پنی سیلیوم برویکامپکتوم از کلکسیون های میکروبی تهیه شد. برای القای تولید مایکوفنولیک اسید از دانه های جو بعنوان محیط کشت استفاده شد و روش های گرمای خشک، گرمای مرطوب و روش تابش گاما برای استریل کردن محیط کشت مورد آزمایش قرار گرفت. از محیط کشت در فواصل زمانی مختلف نمونه برداری و میزان مایکوفنولیک اسید آن با روش HPLC اندازه گیری شد.
نتایج
سویه پنی سیلیوم برویکامپکتوم تهیه شده از فنلاند بیشتر از دو سویه دیگر(آلمانی و ایرانی) قادر به تولید مایکوفنولیک اسید بود. میزان تولید مایکوفنولیک اسید تا روز دهم به صورت خطی افزایش و پس از آن به حالت نسبتا ثابت در آمد. استفاده از اشعه گاما برای استریل کردن سوبسترا روشی مناسب و استفاده از کیسه های سلوفان روشی آسان و ارزان برای کشت قارچ ارزیابی شد.
نتیجه گیری
با استفاده از روش ها و محیط های کشت ساده و ارزان قیمت می توان مایکوفنولیک اسید را تولید و ماده اولیه برای سنتز داروهای سرکوبگر ایمنی همچون مایکوفنولات موفتیل و مایکوفنولات سدیم را فراهم نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p991492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!