تعیین خسارت ناشی از حریق و انفجار در یک صنعت شیمیایی به روش شاخص حریق و انفجار

پیام:
چکیده:
زمینه
وقوع حوادث حریق و انفجار در صنایع باعث وارد آمدن خسارت های مالی، جانی و زیست محیطی فراوانی می شود.
هدف
مطالعه به منظور برآورد خسارت های ناشی از حریق و انفجار در یک صنعت شیمیایی به روش شاخص حریق و انفجار و تعیین حق بیمه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی در سال 1385 در مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) انجام شد. شاخص حریق و انفجار در بخش های مختلف کارخانه مورد مطالعه، محاسبه و شعاع خطر، ارزش تجهیزات موجود در این ناحیه و خسارت پایه مشخص شد. به منظور تعیین خسارت واقعی، اقدام های کنترلی موجود در کاهش خسارت ها ارزیابی شد. تعداد روزهای از دست رفته کاری و براساس آن خسارت ناشی از تعطیلی کارخانه برآورد شد. داده ها با استفاده از نرم افزار شاخص حریق و انفجار DOW تحلیل شدند.
یافته ها
واحد فرایندی برج عریان ساز با شاخص حریق و انفجار226، محتمل ترین خسارت واقعی 7/6 میلیون دلار، تعداد روزهای از دست رفته کاری 120 روز و خسارت تعطیلی کارخانه برابر با 89 میلیون دلار به عنوان بحرانی ترین بخش کارخانه شناسایی شد. واحد فرایندی مخزن نفتا با شاخص 64 و خسارت واقعی 36/0 میلیون دلار به عنوان کم خطرترین واحد فرایندی شناسایی شد.
نتیجه گیری
خسارت های ناشی از تعطیلی کارخانه به مراتب بیش تر از خسارت های تخریب تجهیزات است که در صنایع ایران به ندرت شامل بیمه می شوند. به روش شاخص حریق و انفجار می توان تاثیر اقدام های کنترلی بر کاهش خسارت های ناشی از حریق و انفجار را برآورد کرد و محاسبه این خسارت ها می تواند به عنوان پایه ای برای تعیین حق بیمه ناشی از انفجار و آتش سوزی در صنایع شیمیایی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p996479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!