مقایسه تاثیر سرم نرمال سالین و دکستروز سالین بر طول زایمان و برخی پیامدهای زایمانی در زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

اثر کربوهیدرات داخل وریدی یا خوراکی بر زمان زایمان و پی آمدهای آن کمتر مطالعه شده است. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر تزریق داخل وردیدی سرم نرمال با و بدون دکستروز بر پیامد زایمانی زنان نخست زا بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی تصادفی است که بر روی 97 زائوی نخست زا که به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده نرمال سالین یا دکستروز سالین 5 درصد تقسیم شدند. محلولها با سرعت 120 میلی لیتر در دقیقه به صورت داخل وریدی تزریق شده و مراحل زایمان از زمان شروع مداخله بررسی شد.

یافته ها

از 97 بیمار، 80 بیمار شرایط مطالعه را دارا بوده و مطالعه را به پایان رساندند. تفاوت آماری معنی داری در زمان کامل شدن دیلاتاسیون در گروه نرمال سالین(38/89+5/291 دقیقه) و گروه دکستروز سالین(5/39+73/163 دقیقه) مشاهده شد (001/0= P). هم چنین تفاوت آماری معنی داری در طول مدت مرحله دوم زایمان در گروه نرمال سالین(13/23+88/58 دقیقه) و گروه دکستروز سالین(48/10+58/33 دقیقه) مشاهده شد (001/0= P). گروه ها از نظر میزان نیاز به اکسی توسین نیز تفاوت آماری قابل ملاحظه ای داشتند (019/0= P). اما تفاوت آماری معنی داری از نظر نمره آپگار دقیقه اول (086/0= P) و دقیقه پنجم (079/0= p) جنین، و هیپوگلیسمی نوزادی در ساعت اول (28/0= P) و ساعت دوم (46/0= P) پس از تولد مشاهده نشد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که مصرف محلول های دکستروز در زنان نخست زا در مقایسه با مصرف سرم نرمال سالین موجب کوتاه تر شدن مراحل زایمان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
434 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p997227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!