بررسی (SWOT) مشارکت شهروندان در امور شهری

پیام:
چکیده:
طرح مسئله: این مقاله به دنبال پاسخ گویی به این سئوال اساسی است که نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی مشارکت شهروندان در امور شهری کدامند؟ مطالعه حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی مدیریتی، قانونی حقوقی و فضایی کالبدی مشارکت شهروندان از یک سو امکان پاسخ گویی به سئوال اساسی تحقیق را فراهم می کند و از سوی دیگر به برنامه ریزان شهری امکان می دهد تا در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به تدوین چشم اندازها، اهداف، راهبردها، سیاست ها و الگوهای مشارکت شهروندان در امور شهری بپردازند.
روش
این مطالعه به روش کیفی انجام شده است. اطلاعات در قالب سئوالات باز و از طریق مصاحبه عمیق با تکنیک (SWOT)، نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها، و تهدیدهای اجتماعی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی مدیریتی، قانونی حقوقی و فضایی کالبدی مربوط به مشارکت شهروندان در امور شهری به دست آمده است.
یافته ها
جامعه آماری تحقیق شامل 60 نفر از اساتید، صاحب نظران حوزه های برنامه ریزی شهری و مدیران اجرایی است که از بین دانشگاه های مختلف شهر تهران و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب و بررسی شده است.
نتایج
نتایج نشان داد که مشارکت شهروندان به طور اعم در ایران و به طور اخص در تهران دارای موانع ساختاری، اجتماعی فرهنگی، سیاسی مدیریتی، حقوقی و فضایی است. علی رغم موانع موجود، نقاط قوت و فرصت های زیادی نیز جهت ایجاد و تقویت مشارکت شهروندان در امور شهری وجود دارد. بعلاوه ضعف ها و تهدیدهای مشارکت از سوی شهروندان و مدیریت شهری، مشارکت را تحت تاثیر قرار داده است. هنوز ضرورت مشارکت در امور شهری از سوی مدیران شهری و شهروندان احساس نمی شود. مشارکت شهروندان عمدتا صوری، سمبلیک و نمادین است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p997909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!