بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
با اشاعه اینترنت، زندگی افراد تغییر یافته است. این تکنولوژی موجب شده تا جهانی سازی و تجارت به سادگی در جوامع تسهیل شود. سازمان های مدرن، اینترنت را برای فعالیت های روزانه خود انتخاب کرده اند و به آن وابسته شده اند. بسیاری از سازمان ها نیز شروع به فعالیت در تجارت الکترونیک نموده اند. تحقیقات نشان داده اند که انتخاب تجارت الکترونیک منجر به مزیت های متنوع و متعددی می شود که شامل کاهش هزینه، بهبود کیفیت محصول، تماس با مشتری یا عرضه کننده جدید و ایجاد شیوه های جدید فروش محصولات می شود.
در این تحقیق سعی شده است تا نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان شرکت قطارهای مسافربری رجاء مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان شرکت قطارهای مسافری رجاء در شهر تهران که تجربه خرید اینترنتی بلیط این شرکت را داشته اند در دوره زمانی، از اسفند 1388 تا شهریور 1389 بوده است. در این تحقیق نیز نمونه آماری 200 نفر در نظر گرفته و 200 پرسشنامه پخش و جمع آوری شد که تعداد 182 پرسشنامه قابل استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای انتخاب روش نمونه گیری به علت نامحدود بودن جامعه آماری و عدم دسترسی به تک تک اعضای جامعه، از روش غیرتصادفی (در دسترس) استفاده شده است.
جهت آزمون فرضیات تحقیق از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سهولت استفاده درک شده تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده و نگرش به استفاده از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. هنجار ذهنی تاثیر مثبتی بر سودمندی درک شده، نگرش به استفاده و قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد. اعتماد الکترونیک تاثیر مثبتی بر قصد استفاده مجدد از وب سایت تجارت الکترونیک دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p998203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!