شناسایی و مدل سازی الگوهای مرتبط با متاستاز سرطان پستان زنان مراجعه کننده به مرکز سید الشهدا اصفهان طی سال های 1378 الی 1387 با استفاده از قوانین همبستگی و رگرسیون لجیت رتبه ای

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان ها از بیماری های مزمنی هستند که علت های ممکن بسیاری دارند. یکی از شایع ترین انواع سرطان ها، سرطان پستان است که تهدید بزرگی برای سلامتی زنان است. از مسایل مهم در انواع سرطان، انتشار سلول سرطانی به بافت های دیگر (متاستاز) است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار در پیش بینی متاستاز سرطان پستان با استفاده از ابزارهای داده کاوی می باشد.
روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که افراد مورد مطالعه (1074 نفر)، بیماران مبتلا به سرطان پستان بودند که طی سال های 78 الی 87 به درمانگاه آنکولوژی بیمارستان سید الشهدا اصفهان مراجعه کرده اند و تحت درمان قرار گرفته اند. تجزیه و تحلیل داده ها در حوزه فرایندهای داده کاوی و با استفاده از قوانین همبستگی و رگرسیون لجیت رتبه ای انجام گرفته است.
یافته ها
با در نظر گرفتن بیماران با گیرنده های هورمونی استروژن و پروژسترون و ژن 53P مثبت، شانس متاستازهای بیشتر در بیماران با نسبت بالای غدد لنفاوی درگیر در زیر بغل، به ترتیب 77/4، 4/1 و 45/4 برابر بیماران با نسبت غدد لنفاوی درگیر کمتراست. در مورد بیماران با وضعیت منفی استروژن، پروژسترون و 53P شانس متاستازهای بیشتر در بیماران با نسبت بالای غدد لنفاوی درگیر در زیر بغل، 97 درصد افزایش دارد. شانس این که بیماران با گیرنده استروژن و ژن 53P مثبت که اندازه تومور آن ها بالای 2 سانتی متر است، متاستازهای بیشتری داشته باشند، به ترتیب 35/1 و 27/1 برابر بیماران با اندازه تومور کوچک تر از 2 سانتی متر است. در مورد بیماران با وضعیت منفی نسبت بخت برآورده شده برابر 75/2 بود.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر به معرفی عوامل خطر در ارتباط با انتشار سرطان پستان پرداخته است. عوامل ارایه شده در این مطالعه می توانند به شناسایی مجموعه ای از بیماران که شانس بیشتری برای ابتلا به متاستاز دارند، کمک کند. همچنین با شناسایی فرایند متاستاز و عوامل مرتبط با آن به بهبود کیفیت زندگی و بقای طولانی مدت بیماران کمک شایانی خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
746
لینک کوتاه:
magiran.com/p999721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!