بررسی عوامل روانی- شناختی مرتبط با رفتارهای غربال گری سرطان پستان بر حسب مراحل تغییر در معلمین زن شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان، شایع ترین سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل کنترل است. با توجه به نقش مهم اعتقادات و باورها در عملکرد زنان و اهمیت انجام رفتارهای غربال گری در تشخیص زودرس سرطان پستان، این مطالعه به منظور تعیین رفتارهای غربال گری سرطان پستان بر حسب مراحل آمادگی و ارتباط آن با عوامل روانی- شناختی در معلمین زن شهر اصفهان انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 392 نفر از معلمین زن منطقه 3 شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایسهمی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین مراحل تغییر رفتارهای غربال گری سرطان پستان از ابزار مراحل تغییر Rakoweski و جهت بررسی عوامل روانی- شناختی از پرسش نامه مدل اعتقاد بهداشتی Champion گونه فارسی آن استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS نسخه 18 وارد و ضمن ارایه آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معنی داری 05/0 = α تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین سنی معلمین مورد مطالعه 1/6 ± 41/86 سال بود. توزیع افراد بر حسب مراحل تغییر خودآزمایی پستان به قرار زیر، 8/15 درصد پیش تفکر، 1/32 درصد تفکر، 6/17 درصد عمل، 8/27 درصد نگه داری و 6/6 درصد برگشت و برای رفتار غربال گری ماموگرافی به ترتیب 4/22 درصد، 5/31 درصد، 7/22 درصد، 6/17 درصد و 9/6 درصد در این مراحل بودند. آزمون ANOVA اختلاف معنی داری بین مراحل تغییر و منافع درک شده خودآزمایی پستان (02/0 = P)، انگیزه برای سلامتی (001/0 > P) و منافع درک شده ماموگرافی (001/0 > P) نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که منافع درک شده، انگیزه برای سلامتی، بهترین پیش گویی کننده برای عملکرد خودآزمایی و ماموگرافی (مراحل عمل و نگه داری) هستند. از این رو توصیه می شود که با ارایه برنامه های آموزشی مناسب و بیان فواید و مزایای BSE و ماموگرافی در تشخیص زودرس سرطان پستان و ایجاد انگیزه مثبت برای سلامتی، زنان را در جهت مراحل عمل و نگه داری رفتار غربال گری سرطان پستان هدایت کنیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
770
لینک کوتاه:
magiran.com/p999724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!