تعیین شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و عوامل موثر بر آن در بین کارگران کارگاه های تهیه مبل خام به روش ارزیابی سریع کل بدن (REBA)

پیام:
چکیده:
مقدمه

صنعت مبل بخشی از صنایع نیمه سنگین کشور را تشکیل می دهد که اغلب نقش کارکنان در فرایندهای تولید اجتناب ناپذیر است. لذا ارزیابی و تشخیص عوامل خطر اختلالات اسکلتی- عضلانی، اقدامی مهم در فعالیت های کنترلی و پیش گیرانه از این گونه اختلالات ناشی از کار محسوب می شود. عملکرد تولید در بیشتر فعالیت های مبل سازی با جا به جا کردن بار سنگین، بزرگ و سخت همراه است و شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی از جمله عوارض شغلی در این صنعت می باشد. بنابراین این پژوهش، با هدف تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و تعیین عوامل خطر ایجاد کننده آن به روش تحلیل شغلی ارزیابی سریع بدن (Rapid entire body assessment یا REBA) در کارگران صنعت مبلمان سازی انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. به منظور بررسی وضعیت های انجام کار افراد در حرفه مبل سازی، 197 نفر از کارگران این حرفه به صورت تصادفی انتخاب شدند. وضعیت بدنی آن ها با روش تحلیل شغلی ارزیابی سریع بدن (REBA) و پرسش نامه نوردیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار 16SPSS و آزمون های آماری t-test Independent، 2χ و Fisher’s exact test تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در این صنعت بالا بود. همچنین مشخص گردید که سابقه کار و ساعات کار روزانه از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار، با بیشترین ارتباط در بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در اندام های نه گانه بوده اند (05/0 > P). از سوی دیگر نتیجه تحلیل ارزیابی سریع بدن افراد نمونه نشان داد که وضعیت کاری و نوع وظیفه از پارامترهای بسیار مهم در بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی این افراد بود.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این بررسی نشان داد که شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در اندام های کمر، زانو، پا، دست و مچ دست بالا بوده است. همچنین وضعیت های بدن کارگران این کارگاه ها نیاز به اصلاح داشت. لذا پیشنهاد شد که شرایط و ایستگاه های کاری آن ها بهینه سازی شود و همچنین دوره های آموزشی کوتاه مدت و متناوب برای آن ها تشکیل گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
916
لینک کوتاه:
magiran.com/p999740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!