کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت نوع دو: بررسی نقش خودکارامدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در انسان است و عوارض مزمن متعددی نظیر اختلالات بینایی، کلیوی، عروقی و عصبی دارد که همگی کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا خودکارامدی به عنوان یک عامل بسیار مهم شناخته شده است که تا چه اندازه بیمار می تواند مسایل مربوط به کنترل بیماری خود را شخصا انجام دهد. لذا هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین خودکارامدی و کیفیت زندگی بیماران زن مبتلا به دیابت نوع دو بود.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که بر روی 187 نفر از بیماران زن مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت شهر همدان انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از بین مراجعین صورت گرفت. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه کیفیت زندگی خلاصه شده سازمان جهانی بهداشت و پرسش نامه خودکارامدی درک شده در خصوص کنترل بیماری استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 13SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سال های ابتلا به دیابت در شرکت کنندگان 86/9 با انحراف معیار 77/6 سال بود. به طور کلی میانگین نمره کیفیت زندگی 92/79 (نمره کل 130) بود. بین شغل، سال های ابتلا به بیماری و میزان تحصیلات با کیفیت زندگی از نظر آماری رابطه معنی داری مشاهده شد (05/0 > P). همچنین بین خودکارامدی و کیفیت زندگی بیماران (05/0 > P) رابطه معنی داری دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه حاضر ارتباط معنی داری را بین خودکارامدی و کیفیت زندگی نشان داد. در این خصوص پرستاران و سایر پرسنل بهداشتی- درمانی می توانند با آموزش های مناسب خود نقش مهمی را در افزایش میزان اطمینان در انجام رفتارهای مراقبت از خود و به تبع آن بهبود کیفیت زندگی بیماران داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1013
لینک کوتاه:
magiran.com/p999750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!