محاسبه بار حاصل از مهم ترین عوامل مرگ در ایجاد سال های از دست رفته عمر، YLL در استان بوشهر

پیام:
چکیده:
مقدمه
سورفاکتانت ها ترکیبات شیمیایی آلی هستند که به علت کاهش کشش سطحی آب موجب افزایش قدرت پاک کنندگی آب می شوند. LAS از دسته سورفاکتانت های آنیونی است که در منابع آب های سطحی می توانند مشکلات زیست محیطی، به خصوص پدیده اتریفیکاسیون را به وجود آورند. هدف این مطالعه تعیین غلظت LAS در رودخانه زاینده رود حد فاصل سد چم آسمان تا پل زیار، تعیین ارتباط بین LAS با سایر پارامترهای اندازه گیری شده (COD، BOD5، pH، EC و فسفر) و تاثیرپذیری چاه ها از آب رودخانه بود.
روش کار
جهت اندازه گیری مقدار LAS و دیگر پارامترهای مورد نظر، نمونه ها از رودخانه زاینده رود، چاه های اطراف زاینده رود و تصفیه خانه جنوب اصفهان جمع آوری شدند. EC، دما و pH توسط دستگاه پورتابل YSI و LAS، COD و فسفر توسط دستگاه اسپکتروفتومتر و BOD5 به روش Winkler تعیین شد.
یافته ها
در رودخانه غلظت LAS، COD، BOD5، EC و فسفر به ترتیب 114/0-025/0، 41-2/5، 3/17-4/2، 913-284 و 32/1-025/0 mg/l در چاه ها 056/0-009/0، 14-1، 4/3-7/0، 2230-408 و 517/0-019/0 mg/l بود. غلظت LAS در ورودی و خروجی تصفیه خانه فاضلاب جنوب به ترتیب عبارت از 52/5 و 076/0 mg/l بودند. همچنین رابطه همبستگی Pearson نشان داد که بین غلظت LAS، BOD5 و غلظت فسفر رابطه مستقیم و بین تمامی پارامترها و فاصله چاه ها از رودخانه رابطه عکس وجود داشت.
نتایج
شهر اصفهان و تصفیه خانه فاضلاب جنوب این شهر بیشترین تاثیر را در افزایش غلظت LAS رودخانه زاینده رود داشت. کارایی حذف LAS در تصفیه خانه فاضلاب جنوب بالاتر از 98 درصد به دست آمد و غلظت پارامترهای اندازه گیری شده در فصل پاییز به طور معنی داری بیشتر از فصل تابستان بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1029
لینک کوتاه:
magiran.com/p999752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!