مقایسه روش تخمیر چند لوله ای متداول با روش A-1در ارزیابی کیفیت میکروبی لجن دفعی تصفیه خانه های فاضلاب

پیام:
چکیده:
مقدمه

با وجود مزایای لجن دفعی تصفیه خانه های فاضلاب جهت کاربرد در زمین به عنوان حالت دهنده و حاصلخیز کننده خاک، نگرانی های زیادی در ارتباط با خطرات مرتبط با لجن وجود دارد. لجن حاوی طیف وسیعی از ارگانیسم های بیماری زا و مواد شیمیایی مضر مانند فلزات سنگین است، که می تواند برای سلامتی انسان مخاطره آمیز باشد. بنابراین پایش میکروبی لجن وظیفه ای مهم برای سازمان های مسوول جهت ارزیابی کارایی واحدهای تصفیه و همچنین قابلیت کاربرد آن در زمین می باشد.

روش ها

در این مطالعه کیفیت میکروبی لجن دفعی دو تصفیه خانه فاضلاب شمال و جنوب اصفهان با روش متداول تخمیر چند لوله ای (MTF یا Multiple tube fermentation technique) و روش محیط کشت A-1 مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. در این پژوهش 30 نمونه به روش استاندارد از لجن دفعی برداشت شد. بعد از اندازه گیری دمای نمونه و دمای محیط نمونه ها به آزمایشگاه منتقل شد. سپس نمونه ها از نظر دانسیته کلیفرم های مدفوعی از طریق دو روش ذکر شده آزمایش شدند. جامدات کل (TS یا Total solids) و جامدات فرار (VS یا Volatile solids) نمونه ها نیز اندازه گیری شد.

یافته ها

نتایج کشت میکروبی نمونه ها به تفکیک تصفیه خانه های مورد بررسی نشان داد که در تصفیه خانه شمال و جنوب مقادیر کلیفرم مدفوعی تمام نمونه ها بالاتر از استاندارد کلاس A و B می باشد. میانگین شمارش شده کلیفرم های مدفوعی به روش MTF و A-1 به ترتیب برابر با 14 + E 25/3 و 14 + E 1/2 MPN/g بود. نتایج آنالیز آماری، این اختلاف را معنی دار نشان داد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این تحقیق، روش A-1می تواند جانشینی مناسب برای روش متداول MTF جهت پایش کیفیت لجن دفعی تصفیه خانه های فاضلاب باشد. این روش با مزایایی نظیر سادگی و سرعت در ردیابی کلیفرم های مدفوعی در عرض 24 ساعت می تواند اطلاعات مفیدی را در ارتباط با دانسیته کلیفرم های مدفوعی در لجن فراهم نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1061
لینک کوتاه:
magiran.com/p999755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!