طراحی سامانه تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی در سیستم تامین و توزیع آب آشامیدنی اصفهان از منبع تا نقطه مصرف

پیام:
چکیده:
مقدمه
تامین آب سالم و بهداشتی از نیازهای اساسی افراد هر اجتماعی محسوب می گردد که تنها با مدیریت پیش گیرانه و جامع در برنامه ایمنی آب آشامیدنی مانند سیستم HACCP (Hazard analysis and critical control points) امکان پذیر خواهد بود. HACCP یک سیستم کنترل فرایند پذیرفته شده بین المللی است که شامل تشخیص و تعیین خصوصیات عوامل خطرساز بر روی محصول مورد فرایند و پیش بینی و اجرای اقدامات کنترلی جهت نگهداری و حفظ کیفیت مطلوب محصول در طول فرایند تولید از منبع تا نقطه مصرف است. هدف از انجام این تحقیق، طراحی یک الگو و چارچوب جامع مدیریت خطر بر اساس روش HACCP، به عنوان روشی برای مدیریت کیفیت آب آشامیدنی شهر اصفهان بود.
روش ها
طی این طرح مهم ترین خطرات و رویدادهای خطرناک تاثیرگذار بر کیفیت آب در هر سه مقطع آب خام (رودخانه زاینده رود)، تصفیه خانه بابا شیخ علی و سیستم توزیع آب آشامیدنی شهر اصفهان مورد پیش بینی، شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب هفت اصل سامانه HACCP راهکارها و اقدامات عملی جهت پایش، کنترل و محدودسازی این خطرات در مراحل مختلف ارایه شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق بازدیدهای میدانی صورت گرفته در محدوده مورد مطالعه و نیز از طریق سازمان های مرتبط به دست آمد.
یافته ها
پتانسیل ایجاد خطرات مختلف، حاصل از تغییرات مقطعی کیفیت آب مورد تصفیه در اثر تغییرات فصلی، تخلیه آلاینده های مختلف به خصوص توسط جوامع روستایی و مراکز تفریحی حاشیه زاینده رود، حوادث طبیعی و غیر مترقبه، حوادث عمدی و خراب کارانه، عدم راهبری صحیح فرایندهای فعلی و نیز عدم متناسب سازی فرایندهای تصفیه و در نهایت وسعت و قدمت بالای شبکه توزیع آب آشامیدنی اصفهان بود.
نتیجه گیری
جهت دستیابی به آب آشامیدنی مطلوب و با کیفیت بالا، لزوم کنترل تخلیه آلاینده ها در بالادست آبگیر با توجه به روند رو به افزایش میزان آلودگی آب زاینده رود، متناسب سازی فرایندهای تصفیه موجود و حفظ کیفیت آب آشامیدنی در سیستم توزیع، ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1102
لینک کوتاه:
magiran.com/p999760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!