حذف اتیل بنزن و زایلن از محلول های آبی توسط نانولوله های کربنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
حذف اتیل بنزن و زایلن از محلول های آبی با استفاده از نانولوله های کربنی تک دیواره (SWCNT یا Single walled carbon nano tubes)، نانولوله های کربنی چند دیواره (MWCNT یا Multi walled carbon nano tubes) و نانولوله های کربنی هیبرید (HCNT یا Hybrid carbon nano tube) مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
نمونه های مورد نیاز به صورت سنتتیک با غلظت mg/l10 از اتیل بنزن و زایلن، غلظت g/l 1 نانولوله های کربنی و زمان تماس 10 دقیقه در pH خنثی توسط دستگاه گاز کروماتوگرافی آنالیز شد. برای آنالیز نمونه ها از نرم افزار طراحی آزمایش (DOE یا Design of experiment) استفاده شد.
یافته ها
ظرفیت جذب اتیل بنزن و زایلن توسط SWCNT بیشتر از MWCNT و HCNT (برای اتیل بنزن mg/g 97/9 و برای زایلن mg/g10 توسط SWCNT) بود. زایلن بیشتر از اتیل بنزن جذب شد که ناشی از بیشتر بودن قابلیت انحلال اتیل بنزن و کمتر بودن وزن مولکولی آن نسبت به زایلن است. بازیابی نانولوله های استفاده شده با استفاده از گرما در دمای oC2 ± 105 برای اولین بار در این تحقیق انجام گرفت، که علاوه بر بازیابی باعث بهبود عملکرد آن ها در حذف اتیل بنزن نسبت به حالت اولیه نیز شد.
نتیجه گیری
SWCNT می تواند به طور موثری اتیل بنزن و زایلن را از آب جذب نماید و دارای پتانسیل خوبی برای تصفیه آب و فاضلاب های آلوده به مواد نفتی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1203
لینک کوتاه:
magiran.com/p999772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!