شناسایی گونه های میکروبی هوازی تجزیه کننده بی فنیل های چند کلره

پیام:
چکیده:
مقدمه
بی فنیل های چند کلره PCBs (Polychlorinated biphenyl)، گروهی از ترکیبات آروماتیک مصنوعی هستند که شامل دو حلقه بنزن و دارای یک تا ده اتم کلر هستند. وجود این ترکیبات در محیط زیست به دلیل سمیت، پایداری و همچنین خاصیت تجمع بیولوژیکی برای سلامتی مخاطره آمیز است و بایستی قبل از تخلیه به محیط زیست تصفیه شوند چرا که باعث آلودگی آب، خاک و هوا خواهند شد. تجزیه میکروبی PCBs به عنوان یکی از روش های مقرون به صرفه و کارامد برای حذف این ترکیبات از محیط مورد توجه است. هدف از این مطالعه شناسایی گونه های میکروبی هوازی تجزیه کننده PCBs می باشد.
روش ها
این مطالعه با استفاده از راکتور SBBR (Sequencing batch biofilm reactor) در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. داخل راکتور از فوم (Polyurethane) به عنوان مدیا استفاده شد. فاضلاب سنتتیک مورد استفاده جهت تغذیه راکتور شامل سوبستره کمکی (استون به عنوان حلال برای ترکیب PCBs)، سوبستره اصلی شامل روغن ترانسفورماتور حاوی PCBs به عنوان منبع کربن و همچنین میکروالمنت ها بود. پس از دستیابی به جمعیت میکروبی کافی و گذراندن مراحل سازگاری میکروارگانیسم ها با ترکیبات PCBs، مراحل شناسایی گونه های میکروبی تجزیه کننده PCBs با تعیین توالی ژن 16SrRNA باکتری های جداسازی شده انجام شد.
یافته ها
تعیین توالی ژنی باکتری های جداسازی شده نشان داد که گونه هایRhodococcus، Pseudomonas، Pseudoxanthomonas، Agromyces و Brevibacillus باکتری های غالب تجزیه کننده ترکیبات PCBs در مطالعه حاضر هستند.
نتیجه گیری
ترکییبات PCBs با وجود دارا بودن خواص پایداری شیمیایی و سمیت می توانند توسط بعضی از میکروارگانیسم ها تحت شرایط هوازی یا بی هوازی تجزیه شوند و یا حداقل به کانجنرهای دارای کلر کمتر تبدیل شوند. بر اساس نتایج، پنج گونه باکتریایی که توانایی تجزیه روغن های ترانسفورماتور حاوی ترکیبات PCB را دارا هستند، شناسایی گردیدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p999916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!