فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1383)

نشریه علوم سیاسی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1383)

  • ویژه ولایت فقیه
  • 288 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/03/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سرمقاله
  • مقالات
  • عماد افروغ صفحه 15
    در این مقاله ضمن اشاره به ضرورت باز تولید مشروعیت یک نظام مستقر از طریق نقد فعال و مستمر و چند وجهی بودن آن در نظام جمهوری اسلامی ایران، به پیوند نقد و تبیین پرداخته شده است. در ادامه با تبیین رئالیستی از انقلاب و لایه های متعدد و تو در توی آن، معیارها و ملاک هایی برای نقد جمهوری اسلامی پیشنهاد شده است. سپس با اشاره به ضرورت های هفتگانه نقد به بحث در مورد ارکان نقد پرداخته و در نهایت سه دوره نقد در جمهوری اسلامی (درون گفتمانی، سکوت و توجیه و برون گفتمانی) شناسایی شده است.
    کلیدواژگان: نقد تبیین رئالیستی، انقلاب اسلامی، تفکر صدرایی، جمهوری اسلامی و مصلحت
  • علیرضا صدر حسینی صفحه 45
    این مساله که آیا حکومت نهادی دینی یا عرفی است از مهم ترین پرسش ها در اندیشه سیاسی اسلام است. دینی بودن این نهاد به این معنا است که حکومت ها فقط با داشتن مشروعیت دینی از حق اعمال قدرت سیاسی برخوردارند و با نگاه به شرایط و ضوابط شریعت، به دو گونه جدا مشروعیت و فاقد مشروعیت تقسم می شوند. بدون تردید فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و با حضور وی، هیچ فرد دیگری حق شرعی برای در اختیار گرفتن این منصب ندارد. در فقه شیعه، ولایت سیاسی معصومان، به این جهت که پایه و بنیاد اعتبار و مشروعیت حکومت غیر معصوم به حساب می آید و محدوده اختیاراتش هم بر اساس دایره ولایت سیاسی معصومین تعریف می شود، از اهمیت برخوردار است...
    کلیدواژگان: حکومت، مشروعیت، امام، ولایت معصوم، ولایت عامه و ولایت فقیه
  • محمد سروش محلاتی صفحه 63
    استناد فراوان به اصل عدم ولایت در فقه، ضرورت پاسخ به این سوال که اصل عدم ولایت چیست و چه مبنایی دارد را آشکار می سازد. در این راستا پس از توضیح معانی مختلف اصل، به تبیین ولایت پرداخته شده تا معلوم شود که گستره اعمال اصل عدم کجاست و با ضرورت ولایت چگونه جمع می شود. سپس مبانی اصل عدم ولایت مطرح گردیده که آیا باید استصحاب را پشتوانه آن دانست یا عدم ولایت انسان ها از فروع ولایت خداوند است یا به دلیل آزادی انسان ها، ولایت بر دیگران نفی می شود؟
    کلیدواژگان: اصل ولایت، ولایت مطلقه، عدم ولایت، استصحاب، آزادی، توحید و حکومت
  • آیه الله رضا استادی صفحه 73
    سلوک و رفتار سیاسی علمای شیعه با شاهان و سلاطین بر اساس انگیره های دینی بوده است، نه به خاطر مسائل مادی و دنیایی. اهداف علما، از جمله میرزای قمی از ارتباط با سلاطین به جهت حفظ یک حاکم شیعی، عدم جایگزیینی ظالمی دیگر، جلوگیری از هرج و مرج، جلوگیری از نفوذ فرقه ها و افکار انحرافی در سلاطین و در نتیجه جلوگیری از نفوذ فرقه ها و افکار انحرافی در سلاطین و در نتیجه جلوگیری از تضعیف مکتب اهل بیت بوده است. علمای شیعه علی رغم ارتباط با حکام سلاطین، استقلال خود را نیز حفظ کرده و ارتباط با آنها منجر به صدور فتوا یا حکمی که متبنی بر میل و خواسته شاهان باشد، از سوی فقها و علما نشد...
    کلیدواژگان: علما، سلاطین، میرزای قمی، ارشاد نامه، قاجاریه
  • سیدمحسن طباطبایی فر صفحه 85
    غیبت امام دوازدهم و کوتاه دستی جامعه شیعی از نظام مطلوب خود از سویی، و ضرورت حفظ حداقل هایی از سازماندهی، امکانات، موقعیت ها و فرصت ها برای شیعیان در حکومت های غیر شیعی از سوی دیگر، همکاری علمای شیعه با حکومت های موجود را ضروری می کرد. با وجود آن که در طول غیبت صغرا بیشتر همت علما صرف اثبات امامت و غیبت امام مهدی گردید، اما با شروع غیبت کبرا و اوج گیری جایگاه علما در میان شیعیان، بحث همکاری آنان با حکومت های موجود، و چیستی و چرایی آن، به یکی از سر فصل های مهم در اندیشه سیاسی شیعه تبدیل گردید. در این مقاله، مساله همکاری علما با سلاطین و حدود و ثغور این همکاری بررسی شده است.
    کلیدواژگان: غیبت، اندیشه سیاسی شیعه، سلطان عادل، سلطان جائر
  • آیه الله محی الدین فاضل هرندی صفحه 97
    فقهای شیعه برای تقیه بر حسب حکم و یا موضوع به اعتبارات مختلف تاکنون اقسامی را ذکر کرده اند، مانند تقیه واجب، مستحب، مکروه، حرام و مباح که به حسب حکم تقسیم شده است و یا مانند تقیه خوفی و مداراتی. در این مقاله برای نخستین بار تقسیم جدیدی از تقیه بیان شده است و آن تقیه فردی و سیاسی است. این تقسیم بندی بدیع می تواند محور پژوهش های فقهی جدیدی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تقیه، تقیه فردی، تقیه سیاسی
  • علی اکبری معلم صفحه 111
    کیفیت نصب و انتخاب ولی فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلی مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه از مباحث اصلی و مهم بین گروه های اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. برای تبیین مساله مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)، پس از طرح مبانی و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه و بحث ابتنا یا عدم ابتنای مشروعیت برمقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسی موجود در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد نظریه نصب الهی (مشروعیت الهی) با آثار سیره عملی امام خمینی (ره) مطابقت دارد، اگر چه تاکید و اهتمام امام به مقبولیت و رای مردم، آن را در حد ابتنای مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.
    کلیدواژگان: مشروعیت، مقبولیت، ولایت، ولایت فقیه، امام خمینی، مشروعیت الهی، مشروعیت الهی، مردمی
  • علیرضا صدرا صفحه 127
    ولایت فقیه، گفتمان، نظریه و نظامی سیاسی است. این نظریه و نظام سیاسی در راستای گفتمان سیاسی امامت شیعی قرار دارد و گستره مکتب اسلام و سیاست و رهبری در نظریه و نظام سیاسی اسلامی موضوعیت و مشروعیت می یابد. ارتقای کار آمدی سیاسی و ملی، مهم ترین چالش نطریه و نظام سیاسی ولایت فقیه در حال حاضر می باشد و تبیین و تحقق توسعه مادی، اقتصادی و ابزاری مدرنیستی توامان با تعادل سیاسی و اجتماعی و در جهت تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی انسانی و الهی چشم انداز آن را تشکیل می دهد...
    کلیدواژگان: ولایت، حاکمیت سیاسی، رهبری سیاسی، فقیه، فقه، دانش دینی، دین، سیاست
  • عباس ایزدی فرد صفحه 149
    اهمیت قانون اساسی و ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی، سبب شکل گیری دیدگاه های متعددی در خصوص میزان اختیارات ولی فقیه و قانون اساسی شده است. در این راستا: گروهی با تکیه بر مشروعیت الهی ولایت فقیه، ولی فقیه را فوق قانون می دانند، برخی دیگر با فرض تعارض اندیشه کلامی یا فقهی شیعه درباره ولایت فقیه با قانون اساسی، اولویت را به قانون اساسی می دهند، گروه سوم، با نگاه جامعه شناختی به قانون اساسی، معتقدند سیره و عملکرد پیامبر اسلام و تجربه ده ساله ی اجرایی امام خمینی (ره) به خوبی نمایان گر عدم تعارض وظایف و اختیارات ولی فقیه با قانون اساسی است.
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، قانون اساسی، امام خمینی (ره)
  • مصطفی سلطانی صفحه 159
    منابعی که به مساله ولایت فقیه پرداخته اند، نقطه آغازین طرح نظریه ولایت عامه فقیه را قرن دوازدهم و سیردهم هجری، و ملا احمد نراقی را موسس آن می دانند، اما در حقیقت این نظریه از آغاز غیبت کبرا در قرن نهم شیعه مطرح بوده است. در زمان شیخ مفید ظهور ابتدایی داشته و در قرن نهم ابن فهد حلی استوانه های اساسی این تفکر را پایه ریزی کرد و آن را با صراحت در فقه شیعه مورد بحث قرار داد. پس از اوست که ملا احمد نراقی در تلاشی بهنگام میراث سلف را احیا و تجدید کرد...
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، فقه سیاسی، فقه شیعه، ابن فهد حلی، ملا احمد نراقی، ولایت استقلالی
  • نجف لک زایی صفحه 175
    تمایز اساسی دیدگاه ها و نظریاتی که درباره شرایط مشروعیت نظام سیاسی بحث کرده اند، مربوط به حوزه مبانی آنهاست. در مقاله حاضر سعی شده است تا مبنای نظریه حکومت دینی - اسلامی - شیعی، با تاکید بر نظریه ولایت فقیه، مورد بحث قرار گیرد. در این راستا، در مبانی هستی شناسی به نوع نگاه دین و دینداران به آغاز و انجام هستی و لزوم هدایت و راهبری انسان در این سیر و مسیر پرداخته شده است. در مبانی انسان شناسی نیز سعی شده است تا نگاه فرازمانی قرآن به انسان، از طریق تشریح ویژگی های فرازمانی انسان تحلیل شود...
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، هستی شناسی، انسان شناسی و نظام سیاسی اسلام
  • میراث سیاسی
  • عصمت کیخا صفحه 203
    کشف المحجه از آثار بسیار مهم سید بن ظاووس است. ایشان در این کتاب فرزند هفت ساله اش محمد و دیگر علاقه مندان به شنیدن سفارش ها، خاطرات، پندها و وصایای کتاب را مخاطب قرار می دهد. وی با یادآوری این نکته که سلامت خاندان از طعن و پاکیزگی آنان از پستی و ناکسی، بزرگ ترین نعمت خداوند است و خداوند متعال دستور داده است که از نعمت هایی که به اوعطا شده سخن بگوید...
  • نقد و معرفی
  • مرتضی یوسفی راد صفحه 231
  • گزارش های علمی
  • محمد سعید جمال الدین صفحه 247
  • انور رصافی ترجمه: انور رصافی صفحه 263
  • سیدعلی اصغر سلطانی ترجمه: دکتر سیدعلی اصغر سلطانی صفحه 270
|
  • Emad Afroogh Page 15
    Emphasizing the necessity of the reproduction of legitimacy of a dominant political system through an active, constant, and multi-perspectival criticism in the Islamic Republic of Iran, the paper deals with the relationship between criticism and explanation. Afterwards, presenting a realistic explanation of the revolution and its numerous layers, some criteria have been proposed for criticizing the Islamic Republic of Iran. Then, with respect to the seven criteria of criticism, there is a discussion over the basics of criticism, and, finally, three periods of criticism have been identified in the Islamic Republic of Iran (i.e. intra-discursive, silence and justification, extra-discursive).
    Keywords: criticism, realistic explanation, Islamic Revolution, Sadraian thought, Islamic Republic, expediency
  • Seyyed Ali Reza Sadr Hosseini Page 45
    The question that government is a religious foundation or a secular common one is among the most important questions in the Islamic political thought. Religiosity of the foundation means that governments have the right to enforce political power if they only have the religious legitimacy. With respect the conditions and requirements of sharia, they are classified into the ones having the legitimacy and the ones lacking it. An immaculate person had doubtlessly the right to diving government and if he is present, no other people have the religious right to occupy government. In Shiite Fiqh, the political governance of the immaculate is important because it is the credibility and the foundation of the government of the non-immaculate and the domain of the rights of the non-immaculate is determined with respect to the domain of the governance of the immaculate. Some of the previous Shiite jurisprudents did not bring into consideration the occupation of government by the jurisprudents, despite mentioning many partial Wellayat. The only reason was the inaccessibility of governments for the Shiite jurisprudents. That is why the greatest Shiite jurisprudents entered political arena practically and explained the theoretical foundations of the general Wellayat of jurisprudents as a social principle.
    Keywords: Government, Legitimacy, wellayat of the immaculate, Imam, General wellayat, Wellayat, e Faqih
  • Mohammad Soroosh Mahallati Page 63
    Referring repeatedly to the principle of the Inexistence of Wellayat in Fiqh clarifies the necessity of answering the questions that what the principle of the Inexistence of Wellayat is and that what foundation it has. Therefore, after providing explanations for the different meanings of the principle, the paper tries to explain Wellayat so it becomes apparent that to what extent the principle of the Inexistence of Wellayat can be enforced and that how it is compatible with the necessity of Wellayat. Then, proposing the foundations of the principle, paper tries to answer the questions that whether Esteshab (referring to a previous rule at the present time) supports the principle, or, the Inexistence of the Wellayat of men is a minor part the Wellayat of Allah, or due to the freedom of other men Wellayat over other people is nullified.
    Keywords: Wellayat, absolute Wellayat, Inexistence of Wellayat, Esteshab, freedom, Unity, Government
  • Ayatollah Reza Ostadi Page 73
    The Shiite ulama behaved with sultans and kings based on religious motivations, not material or worldly motivations. Ulama, including Mirza-ye Qumi, supported sultans in order not to replace a Shiite ruler with an oppressive one, to prevent anarchy, to prevent deviant thoughts to occupy sultans minds, and finally, to prevent Shiism to decline. Despite their relationship with kings, the Shiite ulama maintained their independence, and this relationship did not make them it issue any religious decree rooted in their own and the king's wishes. The paper is a sample of the political behavior of Shiite ulama with sultans and rulers.
    Keywords: ulama, Mirza, ye Qumi, irshad, nameh, Qajar
  • Seyyed Mohsen Tabatabaee, Far Page 85
    The occultation of the Twelfth Imam and the Shiite society's inaccessibility to the its ideal political system, on the one hand, and the need for minimally possible organization, facilities, and opportunities for the Shiites in non-Shiite governments, on the hand, required the collaboration of the Shiite 'ulama with the existing governments. Though 'ulama did their best to prove the Imamate and the occultation of Imam Mahdi (pbuh) during the Lesser Occultation, with the beginning of the Longer Occultation and the improvement of 'ulama's status among the Shiites, their collaboration with the existing governments and the nature of and reasons behind this collaboration turned to an important issue in Shiite political thought. This paper studies the collaboration the extents of the collaboration of 'ulama with sultans.
    Keywords: occultation, Shiite political thought, just sultan, tyrannical sultan
  • Ayatollah Mohiyoddin Fazel Harandi Page 97
    Based on a new approach to the holly Quran and to the behavior of the wise, the present paper studies political taghiyyeh (act of concealing one's own belief). After elaborating on the concept of taghiyyeh briefly, personal and socio-political taghiyyeh are explained. With respect to personal taghiyyeh, there is a discussion over the obligatory precepts of the types of taghiyyeh based on the Five precepts, and over the situational precepts. Verses and traditions concerning political taghiyyeh were brought into consideration in the case of political taghiyyeh.
    Keywords: taghiyyeh, personal taghiyyeh, political taghiyyeh
  • Ali Akbari Moallem Page 111
    The appointment and election of Wally-e Faqih, the actualization of Wellayat, and the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih, in general, are among the most important controversies among the Islamic political groups after the victory of the Islamic Revolution. To explain the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih from Imam Khomeini's viewpoint, the paper, first, presents the existing theories concerning the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih and discusses over the dependence or independence of legitimacy on acceptability, and then, evaluates the views of the two political parties in the Islamic Republic of Iran in this respect. It seems that the theory maintaining the appointment of Wally-Faqih by Allah (divine legitimacy) accords to Imam Khomeini's works and acts, though his emphasis on its acceptability by the people strengthens the idea of the dependence of legitimacy on acceptability.
    Keywords: Legitimacy, acceptability, Wellayat, e Faqih, Imam Khomeini, divine legitimacy, public, divine legitimacy
  • Ali, Reza Sadra Page 127
    The political concept, Wellayat-e Faqih, is a political discourse, theory and system. This political theory and discourse is in line with the political discourse of Shiite Imamate and is legitimated in the domain of Islam. politics, and leadership in the Islamic political theory and system. The promotion of political and national efficiency is, now. the most important challenge in front of the theory and the political system of Wellayat-e Faqih. The explanation and realization of material, economic, social, and modernist instrumental development concordant with socio-political balance in line with cultural, spiritual, and moral upgrade of man form its future perspective. Enquiring into the origin, and political and philosophical function of Wellayat-e Faqih will be helpful in finding its foundations especially in the political thoughts of Farabi, Khaje-Nassir-od-Din Toosi, Mulla Sadra, Allameh Naini, and Imam Khomeini.
    Keywords: Wellayat, political sovereignty, political leadership, Faqih, Fiqh, religious knowledge, Religion, Politics
  • Abbas Eezadi Fard Page 149
    The significance of the constitution and Wellayat-e Faqih in the Islamic Republic of Iran resulted in the formation of different views about the powers of Walliy-e Faqih and the constitution. On account of Faqih's divine Legitimacy, some believe he is above the Law. Some others give the priority to the constitution, assuming there are contradictions in the shiite theology or Fiqh about Wellayat-e Faqih and the constitution. The last group, on the basis of a sociological perspective, believe that the practice of the holy prophet and the ten-year experience of Imam Khomeini clearly show that there is no contradiction in the powers and duties of walliy-e Faqih and the constitution.
    Keywords: Wellayat, e Faqih, constitution, Imam Khomeini
  • Mostafa Sultani Page 159
    The sources dealing with Welayat-e Fiqih consider 12th and 13th centuries (AH) as the starting point of the emergence of the Welayat-e Faqih theory and Mulla Ahmad Naraghi as the founder of the theory, but, in fact, the theory appeared in the Shiite Fiqh from the Long Occultation so far. It existed at time of Sheikh Mufid and was overtly disscussed over in the Shiite Fiqh by Ibn-i Fahad Helli after whom Mulla Ahmad Naraghi's timly effort revived his ancestor's heritage. The importance of Ibn-i Fahad Helli's role lies in the fact that he says the Faqih, acting as a vicegerent of the Hidden Imam, is permitted to enforce the laws of Islam and that people must assist him as well. In addition, the Faqih, as a representative of the Hidden Imam, can collect Khoms and utilize it, and perform the Friday Prayer.
    Keywords: Welayat, e Faqih, political Fiqh, Ibn, i Fahad Helli, Mulla Ahmad Naraghi, Independent Welat
  • Najaf Lakzaee Page 175
    The basic distinction among the approaches dealing with the conditions of the legitimacy of political systems lies in their foundations. The present paper is an attempt to elaborate on the foundations of the religious-Islamic-Shiite theory of political system based on the theory of Wellayat-e Faqih. Therefore, ontologically speaking, the paper examines two types of views of religions and religious people towards the beginning and end of the universe and the need for leading and showing the way to man. Humanistically speaking, the paper tries to analyze the extra-temporal views of the holly Koran to human being through the extra-temporal characteristics of man. In this part, it has been explained that men can acquire new features through their inherent features, and that man's free will to choose leads him to adopt a religious or non-religious policy. Afterwards, there is a discussion over pre-assumptions of political systems in the Islamic teachings.
    Keywords: Wellayat, e Faqih, ontology, anthropology, political system in Islam