فهرست مطالب

ابن سینا - سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 51، تابستان 1394)

فصلنامه ابن سینا
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 51، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صابر امیرپور اصل، محمد نبیونی *، زینب یزدانیان، محمد کاظم رفویی، مهدی مهدوی، امیر خوشوقتی، لطیفه کریم زاده صفحات 4-11
    مقدمه
    تری آزن ها ترکیباتی هستند که کاربردهای فراوانی در زمینه های مختلف ازجمله تولید داروهای ضد سرطانی دارند. هدف این پژوهش بررسی اثرات ضدسرطانی ترکیب جدیدی به نام 1-(3و5-دی کلروفنیل)-3-(2-اتوکسی فنیل) تری آزن بر روی تومورهای پستانی القا شده توسط رده سلولی 4T1 در موش بالغ نژاد Balb/C بود.
    روش بررسی
    رده سلولی سرطانی 4T1 کشت داده شده و با غلظت های مختلف ترکیب تری آزنی جدید در مدت زمان 24 ساعت تحت تیمار قرارگرفتند. درصد بقاء سلول ها توسط آزمون ام.تی.تی بررسی شد. برای القای تومور، موش های 7 الی 8 هفته ای انتخاب شده و سلول های 4T1 به صورت زیرجلدی با غلظت مناسب تزریق شدند. پس از مشاهده تومور، موش ها به صورت تصادفی گروه بندی شده و با ترکیب تری آزنی تحت تیمار قرار گرفتند. اندازه تومورها در گروه های مختلف، قبل و بعد از تیمار با یکدیگر مقایسه شد. بیان ژن Bax توسط روش RT PCR مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آزمون ام.تی.تی نشان داد که ترکیب تری آزنی در یک الگوی وابسته به غلظت موجب القای مرگ سلولی و کاهش زیست پذیری در رده سلولی 4T1 گردید. میزان غلظت مهار تکثیر برای رده سلولی 4T1، در مدت 24 ساعت، 30 میکرومول بود. بررسی اندازه تومورها کاهش معنی داری را در گروه های تیمار شده با ترکیب تری آزنی در مقایسه با گروه های کنترل نشان داد. نتایج RT-PCR افزایش بیان ژن Bax را در گروه های تیمار شده با ترکیب تری آزنی در مقایسه با گروه های کنترل نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    ترکیب تری آزنی جدید قادر به کاهش درصد بقاء سلول های 4T1 در محیط in vitro و کاهش اندازه تومورهای پستانی القا شده است و همچنین قادر به افزایش بیان ژن Bax در بافت توموری است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، ترکیبات تری آزن، رده سلولی توموری، پروتئینBax
  • زهرا فارسی، ناهید رجایی * صفحات 12-18
    مقدمه
    کیفیت زندگی کاری پیش زمینه اساسی توانمند سازی منابع انسانی بوده که در افزایش رضایت شغلی، تلاش شغلی، جذب و حفظ کارکنان تاثیر بسزای دارد. شواهد حاکی از پایین بودن کیفیت زندگی کاری پرستاران می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط برخی خصوصیات فردی و شرایط کاری با کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب آجا در شهر تهران بود.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، تعداد 322 پرستار شاغل در بیمارستانهای آجا در شهر تهران در سال 92-1391 به روش تصادفی چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از ویرایش فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است استفاده شد. سپس، داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 19 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین متغیرهای جنس، بیمارستان محل اشتغال، اشتغال در حرفه پرستاری در مراکز دیگر، ترک محل کار، غیبت کاری، میزان رضایت از نوبت های کاری، نوبت کاری، داشتن شغل دوم و تاهل با برخی ابعاد کیفیت زندگی کاری پرستاران ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0>p).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت کیفیت زندگی کاری، به مدیران ارشد حوزه سلامت پیشنهاد می شود که با دقت نظر به ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری و عوامل تاثیرگذار بر آن، راهکارها و برنامه های راهبردی در راستای بهبود کیفیت زندگی کاری پرستاران تدوین نمایند.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، پرستاری، بیمارستان
  • زینب هوشمندی، علیرضا نیک سرشت، مریم کوشکی جهرمی *، ناهید اشجع زاده، محسن ثالثی صفحات 19-27
    مقدمه
    بیماری مولتیپل اسکلوزیس (MS) می تواند تحت تاثیر عوامل درونی و محیطی قرار گیرد. یکی از عوامل محیطی که احتمالا بر این بیماری موثر است، برنامه تمرینات ورزشی به شکل های مختلف می باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر هشت هفته فعالیت ورزشی هوازی برنیتریک اکساید (NO) خون، میزان ناتوانی و آمادگی هوازی (VO2max) زنان مبتلا به MS نوع عود کننده-بهبود یابنده بود.
    روش بررسی
    آزمودنی های تحقیق 27 زن مبتلا بودند که به طور داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت هفته و سه بار در هفته در تمرینات هوازی فزاینده با دوچرخه ی ثابت شرکت کردند. جهت اندازه گیری میزان NO از آزمودنی ها در سه مرحله (قبل و هفته چهارم و هشتم برنامه) خون گیری به عمل آمد. پیشرفت بیماری با استفاده از مقیاس وضعیت ناتوانی کورتزکی و VO2max با استفاده از آزمون بروس در دو مرحله (قبل و بعد از برنامه تمرینی) اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس با اندازه گیری های مکررتجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    سطح NO گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تغییر معنی داری نکرد. در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل میزان ناتوانی به طور معنی داری کاهش و VO2max افزایش یافت.
    بحث و نتیجه گیری
    فعالیت بدنی می تواند با حفظ تعادل NO از طریق کاهش شدت بیماری و افزایش VO2max در بهبود بیماری MS مفید باشد.
    کلیدواژگان: فعالیت ورزشی هوازی، نیتریک اکساید، مولتیپل اسکلروزیس
  • علی اکبر علوی، محسن ثالثی *، مریم کوشکی جهرمی، فرهاد دریانوش صفحات 28-35
    مقدمه
    در مورد تاثیر آلودگی هوا بر اجرای وظایف شغلی آتش نشانان تحقیقات زیادی انجام نگرفته است، لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اقامت کوتاه مدت در محیط آلوده بر عوامل آمادگی جسمانی، حجم های تنفسی و فاکتورهای خونی نیروهای آتش نشان منطقه پارس جنوبی بود.
    روش بررسی
    28 مرد سالم و شاغل در پایگاه آتش نشانی منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی در ناحیه عسلویه با میانگین سنی 2/4±2/30 سال، قد 02/6± 6/177 سانتی متر و وزن 5/12±82/80 کیلوگرم جهت انجام تحقیق انتخاب شدند. برنامه کاری آتش نشان ها 14 روز کار در منطقه و 7 روز استراحت بود. حداکثر اکسیژن مصرفی، تست آمادگی ویژه آتش نشانان (عملیات H)، حجم های تنفسی و فاکتورهای خونی در دو مرحله در روزهای اول و چهاردهم اقامت در محیط آلوده اندازه گیری و مقایسه شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که حداکثر اکسیژن مصرفی و FEV1 در روز چهاردهم در مقایسه با روز اول قرارگیری نیروها در محیط آلوده به طور معنی داری افزایش یافته بود (01/0= p). اما تغییرات FVC، زمان عملیات H، هموگلوبین، هماتوکریت و گلبول های سفید در روز اول در مقایسه با روز چهاردهم معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان می دهد به محض قرارگیری نیروهای آتش نشان در محیط آلوده در ابتدا یک کاهش در حجم های تنفسی و میزان آمادگی آنان اتفاق می افتد که با گذشت زمان و اقامت در محیط آلوده یک نوع سازگاری ایجاد می گردد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، آتش نشانان، آمادگی جسمانی
  • مهناز فرهادی، فهیمه دادگری *، زهرا فارسی، علی دادگری صفحات 36-42
    مقدمه
    کفایت دیالیز از اصلی ترین عوامل تعیین کننده میزان بقا و مرگ و میر در بیماران همودیالیزی است. لذا، مطالعه ی حاضر با هدف کلی تعیین کفایت همودیالیز در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به یکی از بیمارستانهای ارتش انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی بر روی 44 بیمار همودیالیزی در مرکز همودیالیز بیمارستان که به روش در دسترس انتخاب شدند در آبان ماه سال 1393 انجام شد. اطلاعات جمعیت شناختی بیماران با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته و کفایت دیالیز با استفاده از فرمول های SpKt/v، URR و eKt/v اندازه گیری گردید و به وسیله ی آزمون های آماری در نرم افزار SPSS نسخه ی 20 تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین کلی شاخص های کفایت دیالیز که با فرمول های SpKt/v، URR و eKt/v محاسبه شده بود به ترتیب 30/0± 08/1، 43/9± 36/58 درصد و 12/0± 13/0 به دست آمد و حاکی از این بود که تنها 5/29% (13نفر) از بیماران از کفایت دیالیز مطلوب برخوردار بودند و 7/47% (21نفر) بیماران از کیفیت دیالیز نزدیک به میزان مطلوب و 7/22% (10نفر) بیماران کیفیت دیالیز نامطلوب داشتند. تنها 2/18% (8 نفر) بیماران دارای URR مطلوب (بیش از 65%) بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه کفایت دیالیز اندازه گیری شده در این بررسی در حد خیلی مطلوبی قرار ندارد و در اکثر بیماران مورد مطالعه پایین تر از میزان استاندارد است؛ لذا، توصیه می شود ضمن ارزیابی دوره ای کفایت دیالیز در مراکز همودیالیز اقداماتی در جهت بهبود و مطالعاتی جهت بررسی علل پایین بودن آن انجام گیرد.
    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیوی، کفایت درمان، همودیالیز
  • مهدی ایمانی *، ارسیا تقوا، خدیجه شیرالی نیا، محمدرضا کاظمی صفحات 43-51
    مقدمه
    رفتارهای خودآسیب رسان مثل خودکشی و خودآسیب زنی شیوع قابل ملاحظه ای در بین نظامیان دارند. این رفتارها می توانند از علل متفاوتی ناشی شوند و هدف مطالعه حاضر نیز بررسی نقش عوامل فردی و شغلی در رفتارهای خودآسیب رسان می باشد.
    روش بررسی
    215 نفر از کارکنان یکی از نیروهای نظامی به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از کسب رضایت، پرسشنامه های پژوهش را تکمیل نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رفتار خودکشی (SBQ-R)، پرسشنامه خودآسیب زنی (SHI)، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (MBI)، پرسشنامه رضایت شغلی و پرسشنامه استرس شغلی بود.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که درآمد، سابقه خدمت، درجه و سن نقش معناداری در رفتارهای خود آسیب رسان دارند، اما وضعیت تاهل تاثیر معناداری در این رفتارها نداشت. همچنین از بین سه متغیر فرسودگی، رضایت و استرس شغلی، دو مولفه فرسودگی (خستگی عاطفی و مسخ شخصیت) و استرس شغلی پیش بین معنادار خودکشی بودند، با این حال این متغیرها نقش معناداری در پیش بینی رفتار خودآسیب زنی نداشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    عوامل فردی و شغلی در گرایش به رفتارهای خودآسیب رسان نقش دارند که این مسئله به دلیل استرس و تنشهای ناشی از محیط نظامی و عدم انطباق با شرایط ایجاد شده باشند.
    کلیدواژگان: خودکشی، خودآسیب زنی، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی
  • مصطفی زارعی *، مصطفی رحیمی صفحات 52-64
    مقدمه
    آسیب های اسکلتی عضلانی ناشی از تمرینات بدنی یکی از مهمترین مشکلات نظامیان است. پیشگیری از این آسیب ها می تواند هزینه های اقتصادی و انسانی را در نیروهای نظامی کاهش دهد. شناخت میزان شیوع آسیب ها، نوع آسیب، محل بروز و ریسک فاکتورهای آسیب ها در نظامیان گامی ضروری در پیشگیری است. بنابراین این مطالعه در نظر دارد به بررسی مطالعات اپیدمیولوژیک مربوطه در زمینه آسیب های اسکلتی عضلانی نظامیان بپردازد.
    روش بررسی
    تمام مطالعاتی که در زمینه آسیب های نظامیان در نشریات معتبر از سال 1980 تا می 2015 چاپ شده بودند به وسیله بانک های اطلاعاتی PubMed، Web of Science و Google scholar مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان بروز آسیب در تمرینات نظامی بالا است. این میزان شیوع از 6 تا 12 آسیب در هر 100 مرد سرباز در ماه و در دوران آموزشی تا 30 آسیب در هر 100 سرباز در ماه گزارش شده است. نتایج نشان می دهد ریسک فاکتورهایی مانند آمادگی جسمانی پایین، دویدن مسافت زیاد، مقدار تمرینات بیش از حد در هفته، استعمال دخانیات، سن، وضعیت و راستای بدنی و حمل کوله پشتی های سنگین از مهمترین ریسک فاکتورهای آسیب های نظامیان می باشند. همچنین آموزش، پیشگیری از بیش تمرینی، انجام تمرینات عصبی-عضلانی، حس عمقی و چابکی، استفاده از محافظ دهان در طول فعالیت های پر خطر، استفاده از محافظهای نیمه سخت برای مچ پا در طول فعالیت های پرخطر، استفاده از مواد غذایی مناسب برای بازیابی تعادل انرژی ظرف یک ساعت پس از فعالیت های شدید و استفاده از جوراب های ترکیبی مخصوص برای پیشگیری از تاول زدن پاها می توانند از آسیب های نظامیان پیشگیری نمایند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت مسئله، شناخت آسیب ها وشناسایی ریسک فاکتورها در نظامیان می تواند به اجرای برنامه های پیشگیرانه از آسیب کمک شایانی نماید.
    کلیدواژگان: نظامیان، تروما، اپیدمیولوژی، سیستم عضلانی، اسکلتی، ریسک فاکتورها
  • بیتا روحانی، مصطفی مداح، حسن شهامت نیا، امیرحسین نجف پور *، امیرعباس صامتی، رضا فکرآزاد، کامیاب علیزاده صفحات 65-69
    مقدمه
    به علت تغییرات فشار بارومتریک در اعماق دریا احتمال وجود بارودنتالژیا، باروسینوزیت و شکستگی دندان وجود دارد. همچنین برخی از ضایعات دهانی ازجمله آفت می توانند در اثر استرس تشدید شوند یا عود نمایند که در مشاغل پراسترس از جمله غواصی بسیار حائز اهمیت می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع این بیماری ها در غواصان نیروی دریایی آجا بود.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مورد -شاهدی 30 نفر از غواصان (مورد) و 30 نفر از تک تیراندازان (شاهد) نیروی دریایی آجا وارد شدند. پرسشنامه ای حاوی 64 سوال زیر نظر 3 نفر از اساتید رشته دندانپزشکی و براساس متون مشابه تهیه وتایید گردید. پرسشنامه برای هر فرد پس از انجام معاینات بالینی و اقدامات پاراکلینیکی توسط یک دندانپزشک به دقت تکمیل شد.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش معناداری در گروه غواصان از نظر شیوع ضایعات دهانی، اختلال مفصل گیجگاهی- فکی، استرس حین ماموریت، سابقه بیماری های سیستمیک و مصرف دارو وجود داشت (05/0>p). اما بین دو گروه از نظر شیوع پوسیدگی های بین دندانی، جرم، پوسیدگی های عود کننده و سابقه تروما به سر و گردن تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که میزان شیوع مشکلات دندانی- صورتی در غواصان نیروی دریایی آجا بالا بوده و با توجه به اهمیت این مشاغل در حفظ امنیت آبی کشور ضروری است که با برنامه ریزی دقیق در صدد حل این مشکل براییم.
    کلیدواژگان: نظامیان، غواصی، اختلال مفصل گیجگاهی، فکی
|
  • S. Amirpour Asl, M. Nabiuni *, Z. Yazdanian, Mk Rofouei, M. Mahdavi, A. Khoshvagti, L. Karimzadeh Pages 4-11
    Background
    Triazene compounds have many applications in various fields such as anticancer drugs. In this study, we aimed to find out anti-cancerous effects of 1-(3, 5-dichlorophenyl)-3-(2-ethoxyphenyl) triazene on 4T1 cell line and induced breast cancer in mice.
    Materials And Methods
    4T1 cell line was cultured and then treated for 24h with different concentrations of new triazene compound. Cell viability was assessed by MTT assay. For tumor induction, we used 7-8 weeks old Balb/C mice. Then 4T1 cells were injected subcutaneously with appropriate concentration. When tumor observed, mice were randomly assigned to groups. Mice were treated with different concentration of new triazene compound. Tumor sizes in each group were compared before and after the treatment. Expression of Bax gene was analyzed by RT-PCR.
    Results
    MTT assay results shows that IC50 for new triazene compound on 4T1 cell line in 24h was 30µ Mol. Also analysis of tumor size shows a significant reduction at triazene treated groups compared with the control group. RT-PCR result shows increase in Bax gene expression at triazene treated groups compared with the control group.
    Conclusion
    New triazene compound could reduce 4T1 cell viability invitro and also could reduce tumor size invivo. Also, it could induce apoptosis in tumor tissues by increase in Bax gene expression.
    Keywords: Breast Cancer, Diazoamino Compounds, Tumor Cell Lines, Bax Protein
  • Z. Farsi, N. Rajai Pages 12-18
    Background
    Quality of work life is basically background of empowerment of human resources which has a considerable impact on job satisfaction, efforts in job, staff attraction and retention. Studies suggest that the quality of work life of nurses is low. The purpose of this study was to investigate the relationship between individual characteristics and working conditions with quality of work life among nurses in hospitals of AJA in Tehran.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional (descriptive-analysis) study, 322 nurses of AJA hospitals in Tehran were recruited by multi-stages random sampling method in 2012-2013. Data was collected by using the Persian version of quality of working life’s questionnaire, and then analyzed through descriptive and analytical statistics by SPSS software (version 19).
    Results
    Finding showed significant relationship between sex, hospital employment, employment in the nursing profession in other centers, leave work, work absences, satisfaction of shifts, shift work, have a second job, marriage with some aspects of quality of work life of nurses (p<0.05).
    Conclusion
    Given the importance of the quality of working life, it is recommended that senior managers of health fields carefully pay attention to different aspects of quality of work life and develop guidelines and strategies in this area to improve it.
    Keywords: Job Satisfaction, Nurses, Hospital
  • Z. Hooshmandi, A. Nikseresht, M. Koushkie Jahromi *, N. Ashjazade, M. Salesi Pages 19-27
    Background
    Multiple sclerosis (MS) can be influenced by environmental and internal factors. One of environmental factors which may be effective on MS is different programs of physical exercise. The aim of the study was to evaluate the effect of eight weeks of selected exercise training on serum nitric oxide (NO) level and disease activity (EDSS) in women with relapsing remitting MS.
    Materials And Methods
    Subjects of the study included 27 women with relapsing remitting MS who participated in this study voluntarily and were randomly assigned to control (C), (N=12) or experimental groups (EX), (N=15). Subjects participated in progressive aerobic exercise on stationary bicycle at 60% to 80% of target heart rate, 3 day/week for 8 weeks. Serum NO concentrations were determined before and following 4th and 8th weeks of exercise training. EDSS and VO2max were assessed using Kurtzke Expanded Disability Status Scale and Bruce tests respectively, before and after exercise training. To analysis data, factorial repeated measure analysis of covariance (ANCOVA) was used at p≤0.05 significant level.
    Results
    No significant difference was found in NO in EX group compared to C group. EDSS significantly decreased in EX group compared to C group and VO2max increased significantly after 8 weeks aerobic exercise training in EX group compared to C group.
    Conclusion
    Physical training can be effective in improving MS through reduction of disease severity and increasing in VO2max by maintaining the balance of NO.
    Keywords: Aerobic Exercise, Nitric Oxide, Multiple Scler
  • Aa Alavi, M. Salesi *, M. Koushkiejahromi, F. Daryanoosh Pages 28-35
    Background
    There is a lack of research investigating about the influence of air pollution on firefighters work tasks. Then the aim of this study was to investigate the short-term effects of exposures to air pollution on physical fitness, respiratory volumes and some blood factors in firefighters.
    Materials And Methods
    A total of 28 healthy and working men in firefighters station in south Pars special energy economic zone (Pars Jonoubi) located in Assaluyeh with average 30.2±4.2 years, height 177.6±6.2 cm, and weight 80.82±12.5 kg were chosen as subjects. Their working schedule was 14 days being constantly at working station and seven days of rest. Hose drill, VO2max, spirometric measurements and blood sample was taken in two stages in first and 14th days of their settlement in working station.
    Results
    Finding showed that VO2max and FEV1 had significantly increased in 14th day in comparison with the 1st day. While the changes in FVC, Hose drill time, hemoglobin, hematocrit and WBC were not significant in day 14th comparing with 1st day.
    Conclusion
    We concluded that initial exposure to air pollution can decrease physical fitness and respiratory volumes of firefighters that can be adapted after a few days settlement in polluted environment.
    Keywords: Air Pollution, Physical Fitness, Firefighters
  • M. Farhadi, F. Dadgari *, Z. Farsi, A. Dadgari Pages 36-42
    Background
    Dialysis adequacy is of the main determinants of survival and mortality in patients undergoing hemodialysis. Therefore, the present study was performed to determine the adequacy of hemodialysis in hemodialysis patients a military hospital.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, 44 patients in dialysis center were selected by convenience sampling in 2014. Demographics data using a researcher-made questionnaire and the adequacy of dialysis patients using formulas Spkt/v, URR and ekt/v was measured. Data were analyzed by SPSS version 20 statistical software.
    Results
    The mean hemodialysis efficacy indicators that was calculated with the formula Spkt/v, URR and ekt/v was 1.08±0.3, 58.36±9.43 and 0.13±0.12, respectively. It was indicated that only 29.5% (13 patients) had a desired dialysis adequacy, 47.7% (21 patients) had adequacy of dialysis close to the desired level, and 22.7% (10 patients) had undesirable adequacy of dialysis. Only 18.2% (8 patients) had a desired URR (upper than 65%).
    Conclusion
    The measured dialysis adequacy in this study is not desirable and in most patients is lower than the standard rate. Therefore, it is recommended to evaluate periodically the adequacy of dialysis in dialysis centers and investigate the reasons of low efficacy of hemodialysis.
    Keywords: Chronic Renal Failure, Treatment Efficacy, Hemodialysis
  • M. Imani *, A. Taghva, Kh Shiralinia, M. Kazemi Pages 43-51
    Background
    Self-destructive behaviors like suicide and self-harm are considerably common among military personnel. These behaviors can have different causes and the purpose of present study is to investigate the role of personal and occupational factors in self-destructive behaviors.
    Materials And Methods
    Two hundred and fifteen personnel of Islamic Republic of Iran army force were randomly selected and after filling out the informed consent form, completed questionnaires. The study questionnaires include Suicide Behavior Questionnaire-Revised (SBQ-R), Self-Harm Inventory (SHI), Maslach Burnout Inventory (MBI), Job Satisfaction Questionnaire and Job Stress Questionnaire.
    Results
    Results showed that income, work experience, rank and age have significant role in self-destructive behaviors, but marital status had no significant effect in these behaviors. Moreover, among the occupational factors, two component of job burnout (emotional exhaustion and depersonalization) and job stress were significantly predictors of suicide, although these factors had no significant role in prediction of self-harm.
    Conclusion
    Personal and occupational factors have important role in self-destructive behaviors and it can be because of stresses and tensions in military environment and unable to cope with that condition.
    Keywords: Suicide, Self, Injurious Behavior, Job Satisfaction, Professional Burnout
  • M. Zarei *, M. Rahemi Pages 52-64
    Background
    Musculoskeletal physical training-related injuries are a major problem in military populations. Preventing training–related injuries would reduce associated human and economic costs and discharges from the army. Identification of injury rates, injury type and location and risk factors for military populations for such injuries is a crucial step toward their prevention. Thus this study reviews pertinent epidemiologic literature on musculoskeletal injury for military populations.
    Materials And Methods
    Original studies about injuries in military populations published since 1990 in peer-reviewed journals were identified using PubMed, Web of Science, and Google Scholar databases. This search was last performed in May 2015.
    Results
    Injury rates during military training are high, ranging from 6 to 12 per 100 male recruits per month during basic training to as high as 30 per 100 per month. Data collected show low levels of current physical fitness, high running mileage, high amount of weekly exercise, smoking, age, and biomechanical factors are among the most important risk factors in military injuries. Also Education, prevent overtraining, agility-like training, mouth-guards, semi-rigid ankle braces, nutrient replacement, and synthetic socks were determined to be critical components of any successful injury prevention program.
    Conclusion
    Given the size of the problem, identify risk factors for military populations are critical component for prevention.
    Keywords: Military Personnel, Traumas, Epidemiology, Musculoskeletal System, Risk Factors
  • B. Rohani, M. Maddah, H. Shahamatnia, Ah Najafpour *, Aa Sameti, R. Fekrazad, K. Alizadeh Pages 65-69
    Background
    Barometric pressure changes at the depths of the sea may lead to barodontalgia, barosinusitis and odontocrexis in divers. Furthermore, in stressful occupations such as diving, it is very important to consider some of the oral lesions including aphthae which can recur or be exacerbated by stress. The aim of this study was to evaluate the prevalence rate of these diseases in IRI divers.
    Materials And Methods
    In a case-control study, 30 IRI divers (case) and 30 IRI snipers (control) were selected. A questionnaire was prepared and approved under the supervision of three dental specialists. After clinical and paraclinical examinations, the questionnaire for each individual was carefully completed by an educated and calibrated dentist.
    Results
    There was a significant increase among divers in the prevalence of oral aphthae lesions, temporomandibular joint disorders, stress during mission, history of systemic diseases, and drug consumption (p<0.05); however, there is no significant statistical difference between two groups in terms of the prevalence of interdental caries, calculus, recurrent caries and history of trauma to the head and neck.
    Conclusion
    The results of our study indicated that the rate of dentofacial problems is high in IRI divers, and with respect to the importance of these occupations, it is important to seek for a solution to this problem with careful planning.
    Keywords: Military Personnel, Diving, Temporomandibular Joint Disorders