فهرست مطالب

روان پرستاری - سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، پاییز 1394)

نشریه روان پرستاری
سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ارسلان احمدی کانی گلزار *، زلیخا قلی زاده صفحات 1-10
    مقدمه
    اختلال افسردگی پس از زایمان اختلالی است با درجات متغیر که در سال اول پس از زایمان اتفاق می افتد. برای سنجش این اختلال آزمون های مختلفی تهیه شده که پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ کوتاه ترین پرسشنامه برای سنجش سریع این اختلال است. این مطالعه با هدف بررسی پیش بینی کننده جهت ارزشیابی آزمون تشخیصی افسردگی پس از زایمان ادینبرگ در یک نمونه ی ایرانی انجام شد.
    روش ها
    جامعه آماری شامل کلیه مادرانی بود که برای اولین بار (زایمان نوبت اول) در طول یک فصل زایمان کرده اند و در فاصله 2 الی 4 هفته بعد از زایمان برای مراقبت های نوبت اول و دوم بعد از زایمان به مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان سنندج مراجعه می نمودند. 361 نفر پرسشنامه ی ادینبرگ و سیاهه ی افسردگی بک را تکمیل کردند؛ و در صورت کسب نمره ی بالا در مقیاس های فوق مصاحبه ی ساختاریافته (Structured Clinical Interview for DSM Disorders) برای اختلالات خلقی توسط یک نفر روان پزشک تشخیص بالینی انجام می شد.
    یافته ها
    با آزمون افسردگی بک 31/ 6 درصد افراد و با آزمون ادینبرگ 67/ 3 درصد افراد به عنوان افسرده تشخیص داده شدند و از کل افراد تشخیص داده شده با دو تست بک و ادینبرگ تنها 19/7 درصد افراد با مصاحبه ی ساختاریافته ی بالینی و تشخیص روان پزشکی بیمار تشخیص داده شدند. مقدار آلفای کرونباخ برای آزمون ادینبرگ برابر 70/ 0 می باشد. روایی آزمون ادینبرگ با مقیاس بک برابر با 44/ 0 می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، این پرسشنامه دارای اعتبار بالایی است و با استفاده از مقیاس ادینبرگ، می توان مسیری سریع و کوتاهی را برای تشخیص ترتیب داد. با استفاده از این آزمون کوتاه در سیستم های بهداشتی و مراقبتی می توان به تشخیص و ارجاع سریع افراد بیمار و کمک به شناسایی برای درمان و بهبود آنها اقدام کرد.
    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبرگ، ایرانی
  • رقیه اسمعیلی *، مهرداد اسماعیلی، سید حمید جمال الدینی، جلیل کاوه صفحات 11-19
    مقدمه
    شیوع بالای مبتلایان به صرع در جامعه و سیر غیر قابل پیش بینی بیماری می تواند عملکرد اجتماعی – خانوادگی را تحت تاثیر قرار داده، سبب کاهش کیفیت زندگی و محرومیت از داشتن یک زندگی معمولی در آنها می گردد. عدم توجه به مشکلات اجتماعی- خانوادگی آنها می تواند سبب کاهش کیفیت زندگی افراد مصروع شده و آنها را از داشتن یک زندگی معمولی با کیفیت مطلوب محروم سازد. این مطالعه با هدف تعیین مشکلات اجتماعی و خانوادگی بیماران مصروع از دیدگاه بیماران و خانواده آنها انجام شد.
    روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. داده ها از 120 بیمار و 120 نفر از اعضای خانواده بیماران مصروع جمع آوری گردید. نمونه گیری در دسترس و ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. پرسشنامه اول مربوط به بیماران و شامل سه بخش: مشخصات جمعیت شناختی، بیماری و مشکلات اجتماعی و خانوادگی بیماران مصروع بود و پرسشنامه دوم مربوط به خانواده ها و شامل دو بخش: مشخصات جمعیت شناختی و مشکلات اجتماعی و خانوادگی خانواده های مصروع بود که پس از بررسی متون مربوطه و با استفاده از پرسشنامه های پیرس و هاریس و مقیاس ارزیابی، پیوستگی و سازگاری خانواده تهیه شد. اعتبار ابزارها به وسیله اعتبار صوری و محتوایی و پایایی آنها به روش ثبات و از طریق آزمون مجدد با ضریب همبستگی 83% محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مشکلات اجتماعی از دید بیماران 52/ 65 درصد شدید و 48/ 34 درصد متوسط و مشکلات خانوادگی از دید بیماران در 32/ 56 درصد متوسط و 93/ 37 درصد شدید بود و مربوط به نداشتن مهارت و دقت کافی در انجام امور محوله همچنین اشکال در روابط با خویشاوندان بوده است. مشکلات خانوادگی از دید خانواده ها 24/ 88 درصد متوسط و 96/ 1 درصد شدید و مشکلات اجتماعی از دید خانواده ها در 76/ 74 درصد موارد متوسط بود و مربوط به نگرانی آنها از بروز مجدد حملات بوده است همچنین مربوط به پیدا کردن کار مناسب می باشد.
    نتیجه گیری
    تفاوت دیدگاه مشکلات خانوادگی و اجتماعی از دید بیماران و خانواده ها نشان دهنده عدم شناخت و آگاهی کافی خانواده ها از افراد مصروع می باشد که با توجه به نتایج به دست آمده نیاز به برنامه های آموزشی و درک متقابل دیدگاه های خانواده و بیماران را مطرح می نماید. بایستی مشکلات موجود در حیطه اجتماعی و خانوادگی بیماران توجه بیشتری شود زیرا نگرشها و تبعیض های اجتماعی ایجاد شده در مورد بیماران صرعی اغلب در اطلاعات ناکافی و نادرست نهفته است که می تواند از خود بیماری مخرب تر باشد.
    کلیدواژگان: صرع، مشکلات اجتماعی و خانوادگی، بیماران
  • مهدی صادقی، حسین ابراهیمی *، شاهرخ آقایان صفحات 20-28
    مقدمه
    موقعیت های اخلاقی تنش زا یکی از مسایل و معضلات حرفه پرستاری به شمار می رود که می تواند بر کارکرد و کیفیت مراقبت آن ها تاثیر منفی بگذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تنش اخلاقی در بین پرستاران بالینی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان شاهرود انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی میزان تنش اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در 261 نفر پرستار شاغل در بیمارستان امام حسین (ع) و فاطمیه شهر شاهرود در سال 1393 بررسی گردید. ابزار مورد استفاده شامل فرم اطلاعات فردی و شغلی و پرسشنامه تنش اخلاقی کورلی بود. اطلاعات کسب شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تنش اخلاقی در اکثر پرستاران، در هر دو بعد شدت و فراوانی در سطح متوسط قرار داشت و اختلاف آماری معنی دار بین فراوانی و شدت تنش اخلاقی در پرستاران بخش های مختلف مشاهده شد (P<0/001). در بعد فراوانی تنش اخلاقی، پرستاران شاغل در بخش های اورژانس و روان و در بعد شدت، پرستاران بخش های اورژانس، ارتوپدی و ICU بالاترین نمره تنش اخلاقی را گزارش کردند. بین نمره کل تنش اخلاقی با سن (P<0/001) و سابقه کاری (01/0=p) همبستگی منفی معنی داری وجود داشت. بین نوع استخدام و میزان تنش اخلاقی تفاوت معنادار بود (P<0/05) امابین میزان تنش اخلاقی با جنس، وضعیت تاهل و ساعت کار ماهیانه ارتباط معنی داری مشاهده نشد (P<0/05)
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع تنش اخلاقی در بین پرستاران بخش های مختلف ارائه راهکارهایی در جهت کاهش آن با توجه به شرایط هر بخش ضروری است. ارائه آموزش های لازم و استفاده از تجارب پرستاران با سن و سابقه کاری بیشتر در زمینه چگونگی مقابله با تنش اخلاقی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پرستار، تنش اخلاقی، اخلاق
  • خیرالله صادقی، علی اکبر ارجمند نیا، سارا نامجو* صفحات 29-40
    مقدمه
    بازنمایی های عاطفی تحت تاثیر شیوه ی پردازش اطلاعات و درک فعلی از خاطرات، خلق وخوی فعلی و بسیاری از عوامل دیگر قرار دارد، هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر درمان حساسیت زدایی منظم چشم و پردازش مجدد بر کاهش نشانه های اختلال استرس پس از حادثه و بازنمایی های عاطفی منفی در بیماران بود.
    روش ها
    روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد، نمونه آماری پژوهش حاضر با استفاده از نمونه گیری هدفمند (قضاوتی) شامل 32 بیمار مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از حوادث رانندگی از بین 50 بیمار انتخابی که در مرکز ترومای استان کرمانشاه واقع در بیمارستان طالقانی بستری شده در سال 1393 بودند، که به دو گروه مداخله و شاهد (هر گروه 16 نفر) به صورت تصادفی اختصاص داده شدند. یک منشور درمانی حساسیت زدایی با چشم و پردازش مجدد (Eye Movement Desensitization Reprocessing (EMDR تنظیم شده برای بیماران آسیب دیده در سوانح استفاده شد. گروه مداخله هشت جلسه ی هفتگی تحت مداخله قرار گرفتند. گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفتند و در طی چهار جلسه با روان شناس ملاقات کرده و درمان معمول (Treatment-As-Usual؛TAU) دریافت کردند. پرسشنامه های روان شناختی مقیاس تجدیدنظر شده ی تاثیر حوادث، افسردگی بک، اضطراب بک اجرا شد. آزمون های آماری کلمونگروف – اسمیرنوف و آنکوا به کار استفاده شد.
    یافته ها
    قبل از اجرای مداخله میانگین نمرات اختلال استرس پس از سانحه گروه مداخله 34 /9±12/ 63 بود که در پس آزمون به 54/ 4±12/ 18 کاهش یافت، میانگین گروه شاهد در پیش آزمون 75 /8±69/ 65 و در پس آزمون به 53/ 8±88 /64 تغییر یافت که تغییرات کاهشی معنادار نبودند و نتایج حاکی از آن بودند که اجرای EMDR به صورت معناداری بر کاهش نشانه های اختلال استرس پس از سانحه و به موازات آن بر افسردگی، اضطراب و بازنمایی عاطفی منفی از حادثه ی آسیب زا در بیماران مبتلا به PTSD موثر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر آن است که عناصر درمان حساسیت زدایی منظم چشم و پردازش مجدد بر پایه ی ساخت نظری پردازش اطلاعات تطبیقی از طریق تاثیر بر یکپارچه سازی حافظه و حل و فصل آسیب حل نشده می تواند در پردازش اطلاعات مربوط به حادثه ی تروماتیک و شدت نشانه های بیماران مبتلا به اختلال پس از سانحه مفید باشد.
    کلیدواژگان: اختلال پس از سانحه، بازنمایی های عاطفی منفی، حساسیت زدایی منظم چشم و پردازش مجدد
  • علی محمد نظری، محسن رسولی، رضا داورنیا *، امین حسینی، محسن بابایی گرمخانی صفحات 41-52
    مقدمه
    فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که به دلیل اثرات نامطلوب و مخرب بر سیستم زوجی و ایجاد فاصله روانی- عاطفی در زوجین از دلایل اصلی طلاق عاطفی بوده و در صورت عدم درمان، زمینه را برای طلاق رسمی زوجین آماده می کند. درمان کوتاه مدت راه حل محور یک رویکرد پست مدرن در حیطه زوج درمانی و خانواده درمانی است که بر یافتن راه حل ها توسط مراجع با مشارکت درمانگر تاکید دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کارآیی درمان کوتاه مدت راه حل محور بر فرسودگی زناشویی و میل به طلاق در زنان متاهل انجام شد.
    روش ها
    طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی است و به شیوه پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد می باشد. جامعه این پژوهش متشکل از کلیه زنان متاهلی بودند که به دلیل مشکلات و تعارضات زناشویی به سرای سلامت گلها واقع در منطقه 6 شهرداری تهران در نیمه دوم سال 1392 مراجعه نموده اند. در این پژوهش از شیوه نمونه گیری در دسترس استفاده شد. بدین صورت که 30 نفر از زنانی که واجد شرایط شرکت در جلسات بوده و بالاترین نمرات را در پرسشنامه های پژوهش کسب کرده بودند، انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد (هرگروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینزCouple Burnout Measure) 1996) و مقیاس میل به طلاق روزولت، جانسون و مورو Divorce Tendency Scale) 1986) بود که توسط آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون تکمیل شد. سپس گروه مداخله به مدت 7 جلسه دو ساعته به شیوه گروهی و گام به گام و با توالی هر هفته یک جلسه در معرض درمان کوتاه مدت راه حل محور قرار گرفتند اما برای گروه شاهد مداخله ای ارایه نشد. داده های این پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) در نرم افزار SPSS v.20 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمرات فرسودگی زناشویی و میل به طلاق گروه مداخله در مرحله پیش آزمون به ترتیب 04/ 20 ±6/ 113 و 12/ 31 ±53/ 126 و در مرحله پس آزمون 69/ 21 ±6/ 94 و 15/ 22 ±6/ 102 بود. در گروه شاهد نیز میانگین و انحراف معیار فرسودگی زناشویی و میل به طلاق قبل از مداخله به ترتیب 68 /16±53/ 108 و 21/ 27 ±46 /106 و بعد از مداخله 1/ 18±93/ 108 و 16/ 28 ±93/ 106بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بیانگر کاهش فرسودگی زناشویی و میل به طلاق در زنان گروه مداخله پس از انجام مداخله کوتاه مدت راه حل محور بود (P=0/000).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان کوتاه مدت راه حل محور توانسته بر کاهش فرسودگی زناشویی و میل به طلاق در زنان متاهل موثر واقع شود. مشاوران و درمانگران خانواده می توانند از یافته های پژوهش حاضر در راستای مداخلات بالینی و درمانی استفاده کرده و از این رویکرد درمانی کوتاه مدت، کاربردی و موثر در جهت حل تعارضات و کمک به بهبود روابط زناشویی افراد بهره ببرند.
    کلیدواژگان: میل به طلاق، درمان کوتاه مدت راه حل محور، فرسودگی زناشویی
  • آزاده صفا، محسن ادیب حاج باقری *، علیرضا فاضل دربندی صفحات 53-62
    مقدمه
    بررسی کیفیت زندگی سالمندان و عوامل موثر بر آن، مانند کیفیت خواب، روش مفیدی برای شناسایی وضعیت سلامت سالمندان و معیاری برای تعیین تاثیر درمان ها و مراقبت های ارائه شده است. با وجود این مطالعات محدودی به بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و کیفیت خواب سالمندان منتشر شده است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و کیفیت خواب، در سالمندان انجام شد.
    روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی بود که بر روی 370 نفر از سالمندان شهرستان کاشان در سال 1392 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی European Quality of Life Dimensions و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ Pittsburgh Sleep Quality Index بود. داده ها با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    کیفیت زندگی در بیش از یک پنجم از سالمندان در سطح متوسط و نامطلوب بود. بیشترین میانگین نمره کیفیت زندگی مربوط به جزء مراقبت از خود، و کمترین میانگین مربوط به جزء درد و ناراحتی بود. کیفیت خواب نیز در 8/ 27% از سالمندان، نامطلوب گزارش شد. ضریب همبستگی اسپیرمن، ارتباط معکوس و معناداری را بین نمره کل PSQI و کیفیت زندگی سالمندان نشان داد (p=0/001، r=-0/489).
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد که سالمندانی که نمره بیشتری از پرسشنامه PSQI کسب کرده و در حقیقت کیفیت خواب پایین تری داشته اند از کیفیت زندگی نامطلوبتری برخوردار بوده اند. به نظر می رسد که کاهش کیفیت خواب باعث کاهش کیفیت زندگی سالمندان می شود. به نظر می رسد که آموزش روش های بهبود کیفیت خواب به سالمندان، بتواند بر بهبود کیفیت زندگی آنها موثر باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، کیفیت زندگی، سالمندان
  • ابراهیم مسعودنیا* صفحات 63-75
    مقدمه
    شناخت عوامل روانی و اجتماعی اثرگذار بر واکنش های افراد نسبت به عوامل و موقعیت های استرس زا، اهمیت چشمگیری در مدیریت و کنترل استرس در مراحل آغازین و پیشگیری از برآیندهای منفی آن دارد. مطالعه حاضر با هدف شناخت و تعیین رابطه بین آسیب پذیری ادراک شده و راهبردهای مقابله ای دانشجویان در چارچوب مدل باور سلامتی انجام شده است.
    روش ها
    این مطالعه با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شد. داده های مطالعه حاضر، از 373 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی، از هفت گروه آموزشی انتخاب شده بودند، و در خرداد ماه 1390 گردآوری شد. مقیاس راهبردهای مقابله ای و مقیاس آسیب پذیری ادراک شده ابزار اندازه گیری این مطالعه بودند.
    یافته ها
    همبستگی منفی معناداری میان آسیب پذیری ادراک شده و جستجوی حمایت اجتماعی (r=0/354، p<0/001)، میان آسیب پذیری ادراک شده و ارزیابی مجدد/ سازگاری (r=0/333، p<0/001)، و مقابله هیجان مدار (r=0/213، p<0/001) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی، نشان داد که متغیر آسیب پذیری ادراک شده 6/ 16 درصد از واریانس متغیر راهبردهای مقابله ای را تبیین نمود.
    نتیجه گیری
    افراد با سطح آسیب پذیری ادراک شده پایین، استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای معطوف به حل مساله داشتند و افراد با سطح آسیب پذیری شدید استفاده بالاتری از راهبردهای مقابله ای هیجان محور را نشان دادند.
    کلیدواژگان: استرس، راهبردهای مقابله ای، آسیب پذیری ادراک شده، دانشجویان
  • فریبا حسین زادگان، مولود راد فر *، علیرضا شفیعی کندجانی، ناصر شیخی صفحات 76-83
    مقدمه
    یکی از درمان های روانشناختی مورد استفاده در بیماران مولتیپل اسکلروزیس، هیپنوتیزم است. تاثیر هیپنوتیزم بستگی به هیپنوتیزم پذیری افراد دارد. هیپنوتیزم پذیری، میزان یا درجه پاسخ افراد به تلقینات هیپنوتیزمی می باشد و یک خصیصه یا مشخصه فردی باثبات است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین مشخصات فردی و سطح سلامت روان با میزان هیپنوتیزم پذیری زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.
    روش ها
    این مطالعه همبستگی بر روی 60 نفر از زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ام اس شهر ارومیه انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ و میزان هیپنوتیزم پذیری استنفورد بود.
    یافته ها
    در بررسی ارتباط بین متغیرها با میزان هیپنوتیزم پذیری، آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معنادار آماری بین متغیر سن با میزان هیپنوتیزم پذیری نشان داد (r=-0/29 و p value=0/023). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که ارتباط معنادار آماری بین دو متغیر سطح تحصیلات و میزان هیپنوتیزم پذیری وجود ندارد (p value>0/05). نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد که ارتباط معنادار آماری بین وضعیت اشتغال و میزان هیپنوتیزم پذیری وجود ندارد (p value=0/420). در بررسی ارتباط بین سطح سلامت روان با میزان هیپنوتیزم پذیری، نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده ارتباط ضعیف بین این دو متغیر بود (r=0/089 و p value=0/499).
    نتیجه گیری
    در حالت کلی می توان چنین نتیجه گیری کرد که از میان مشخصات فردی، فقط سن با میزان هیپنوتیزم پذیری ارتباط معنادار دارد و هیپنوتیزم پذیری تحت تاثیر سایر مشخصات فردی افراد نبوده و هیپنوتیزم، درمانی موثر و بی ضرر است که می تواند در بیماران ام اس به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هیپنوتیزم پذیری، سن، سلامت روان، تحصیلات، شغل
|
  • A. Ahmadi Kani Golzar *, Z. Golizadeh Pages 1-10
    Introduction
    Postpartum depression is a disorder with varying degrees of which occurred in the first year after delivery. Different tests to measure the disorder that the Edinburgh Postnatal Depression Scale shortest questionnaire for rapid assessment disorder. The present research was in fact a predictive investigation seeking to validate Edinburgh Postpartum Depression Scale in an Iranian sample.
    Methods
    The study population included all mothers who for the first time (first delivery) during pregnancy have a season and 2 to 4 weeks after the first and second after delivery care for pregnant women to health centers - medical visited the city of Sanandaj, Edinburgh and questionnaires completed the Beck Depression Inventory by 361 person, and the acquisition of high scorers on the scales structured interview (SCID-I) for mood disorder diagnosis was done by a psychiatrist.
    Results
    Based on Beck inventory, 31.6% of the participants and according to Edinburgh scale, 67.3% of them were diagnosed with depression. From among these people, only 19.7% were diagnosed to be depressed through the clinical structured interview. Cronbach alpha was estimated to be 0.70 for Edinburgh test. Validity of Edinburgh test along with the parallel Beck Scale was equal to 0.44.
    Conclusion
    According to the findings, this questionnaire possesses a high validity. Using Edinburgh scale can pave the way for a fast and short diagnosis. In case this brief test is utilized in healthcare systems, it could help a rapid diagnosis of patients’ problems and their treatment.
    Keywords: Postpartum depression, Edinburgh Postpartum Depression Scale, Iranian
  • M. Sadeghi, H. Ebrahimi *, Sh Aghayan Pages 20-28
    Introduction
    The moral stressor situations is considered one of the issues and problems to professional nurses that can be affected negatively Their function and quality of care, the goal of present study is determining the amount and abundance of moral distress in clinical nurses and related factors in city of Shahroud.
    Methods
    In this Cross-sectional study; 261 nurses that worked in Imam Hussein and Fatemiyeh hospitals of shahroud were studied in 2013-2014. The instrument of collecting data was consisted of demographic and occupational form and Corley moral distress questionnaire. Data were analyzed with using descriptive statics and Pearson correlation coefficient, independent T test and one-way ANOVA statistical tests.
    Results
    The frequency and severity of moral distress in most of nurses was in the medium level and there was observed significant statistically difference between frequency and severity of moral distress in nurses (p<0.001).In the aspect the frequency, emergency and psychiatric nurses and about intensity, nurses working in departments of emergency, orthopedic and ICU reported the highest score of moral distress. There was a significant negative correlation between the age (p<0.001), job experience (p=0.01) and total score of moral distress and There was a significant difference between the type of employment and the moral distress (p<0.05) but there was no significant association between sexuality, marital status and monthly working hours with moral distress (p>0.05).
    Conclusion
    Considering the prevalence of moral distress among nurses, presenting strategies to reduce according to the terms with any parts is necessary. Provide the necessary training and use of nurses with age more work experience in order to how to cope with moral tension is recommended.
    Keywords: Nurse, moral distress, nursing ethics
  • Kh Sadeghi, A. Arjmandnia, S. Namjoo* Pages 29-40
    Introduction
    Negative emotional representations are under effect of current information processing and memory, mood and many other factors, The aim of this study is to determinate the efficacy of eye movement desensitization reprocessing on reduction PTSD symptoms and negative emotional representations in these patients.
    Methods
    This present semi-experimental 32 patients among 50 chosen patients with road accident in Taleghani hospital emergency in Kermanshah, Iran using purposive sampling (judgment) A composed EMDR protocol was used for patient injured in traumatic event. The testing group get treatment during 8 sessions and each session for one weak. the control group had TAU during 4 sessions with psychologist. psychological questionnaires including revised scale in IES-R, BDI(II) and BAI were given to the patients and kolmograph smirnoff and ANCOVA statistical tests were applied as well.
    Results
    The mean of PTSD in the treatment group was 63.12 ±9.34 before the intervention, whereas it was 18.12±4.54 after the intervention. The difference was statistically significant (P<0.001). The result showed that EMDR has main full effect on decreasing the symptoms of PTSD as well as decreasing negative emotional representations in patient suffering from PTSD, In other words, patient of this group are less symptoms and as well as anxiety and depression.
    Conclusion
    The result showed that elements of EMDR based on AIP Model, can useful through having the influence on integration information processing of traumatic event symptoms in patients with PTSD.
    Keywords: Eye movement desensitization reprocessing, Post traumatic stress disorder, Emotional representation
  • Am Nazari, M. Rasouli, R. Davarniya *, A. Hosseini, M. Babaei Gharmkhani Pages 41-52
    Introduction
    Couple burnout is one of the problems that is a main reason for emotional divorce because of its adverse and destructive effects on marital system and creating psycho-emotional distance in a couple, and this problem, if untreated, will prepare the grounds for formal divorce. The solution-focused brief therapy is a postmodern approach in couple therapy and family therapy which focuses on finding solutions by the client in cooperation with the therapist. In this study we investigated the effectiveness of solution-focused brief therapy in couple burnout and divorce tendency among married women.
    Methods
    This research is a quasi-experimental study and pretest-posttest with control group design is used. The population consists of all married women with marital conflicts and problems who have visited Golha House of health, located in the 6th district of Tehran city in the second half of 2013. In this study, the sampling method was available sampling. Thus, 30 women who were qualified to participate in meetings and had earned the highest scores in the survey questionnaire were selected, and they were placed in experimental and control groups through random assignment (each n=15). The data gathering tools in this study were pains couple burnout measure (CBM) and the Divorce Tendency Scale of Roswelt, Jonson &, Moro (DTS) 1986, which were completed by the subjects in the pretest. The intervention group was exposed to solution-focused brief therapy for seven two-hour sessions in groups, in a step-by-step manner with the sequence of one session per week. But no intervention was performed in the control group. The data were analyzed by using descriptive statistics methods and through multivariate analysis of covariance (MANCOVA) in software SPSS20.
    Results
    The results of multivariate analysis of covariance showed a significant reduction in couple burnout and divorce tendency (P= 0.000) of married women after performing solution-focused brief therapy. The mean and standard devietion of couple burnout and divorce tendency of interference group in pretest respectively was 113/6 ± 20/04 and 126/53 ±31/12 and in post test stage was 94/6 ±21/69 and 102/26 ±22/15. In control group also mean and standard devietion of couple burnout and divorce tendency before interference respectively was108/53± 16/68 and 106/46 ± 27/21 and after interference was 106/93±28/16.
    Conclusion
    According to the findings of this research, it can be concluded that solution-focused brief therapy has been able to be effective in reducing couple burnout and divorce tendency among married women. Counselors and family therapists can use this short-term, efficient and effective therapy approach to solve marital conflicts and help people to improve their marital relationships.
    Keywords: Divorce Tendency, Solution, Focused Brief Therapy, Couple Burnout
  • A. Safa, M. Adib, Hajbaghery *, Ar Fazel, Darbandi Pages 53-62
    Introduction
    Assessing the elders’ quality of life (QOL) and its affecting factors such as sleep quality, is a useful method for detecting their health and determining the efficacy of delivered health care. This study aimed to evaluate the association between QOL and sleep quality in elderly people.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 370 elderly people in Kashan in 2013. Data was collected using a three part questionnaire including: demographics, the European Quality of Life-5 Dimensions (EQ5D) questionnaire and the Pittsburg Sleep Quality Index (PSQI). Statistical analysis was performed using SPSS software, version 16.
    Results
    The QOL was moderate and poor in more than a fifth of the elderly. The highest mean score of the QOL was in the area of self-care, and the lowest mean score of QOL was in the area of pain and discomfort. Moreover, the sleep quality was poor in 27.8% of the elderly. The Spearman correlation coefficient showed a significant reverse correlation between the PSQI scores and QOL scores in elderly people (p= 0.001, r=-0.489).
    Conclusion
    This study showed the elderly with higher PSQI scores had lower levels of QOL scores. It seems that lower levels of sleep quality can decrease the elders’ QOL. Then, training the elderly people on the sleep quality may lead them to a higher level of QOL.
    Keywords: Quality of life, sleep quality, elderly
  • E. Masoudnia* Pages 63-75
    Introduction
    The recognition of effective psycho-social factors on individual’s reaction to stressful situations is very important for management and control of stress in early stages and prevention of its negative consequences. The aim of this study was to determine the relationship between perceived vulnerability and coping strategies of students in framework of health belief model.
    Methods
    This study conducted with a survey and cross-sectional method. Data were collected from 373 students of Yazd University, from seven educational groups. These students were selected with random quota sampling. Measuring tools were coping strategies scale and perceived vulnerable scale.
    Results
    There were significant negative correlation between perceived vulnerability and seeking social support (p<.01), problem-focused coping strategies (p<.01), and active coping strategies (p<.01). Also, there were significant positive correlation between perceived vulnerability and reappraisal/adjustment (p<.01), and emotion-focused coping strategies (p<.01). Hierarchical multiple regression analysis showed that the perceived vulnerability variable explained for %16.6 of the variance in coping strategies.
    Conclusion
    Students with lower levels of perceived vulnerability higher use of problem-focused coping strategies and individuals with higher levels of acute vulnerability using emotion-focused coping strategies.
    Keywords: Stress, Coping Strategies, Perceived Vulnerability, Students
  • F. Sclerosis Hosseinzadegan, M. Radfar *, A. Shafiee, N. Sheikhi Pages 76-83
    Introduction
    Hypnosis is one of the psychological approaches that used in multiple sclerosis patients. The effect of hypnosis depends on individual hypnotic susceptibility. Hypnotic susceptibility is degree of response to the hypnotic suggestions and is a stable personal characteristic.The aim of present study was to determine correlation between personal characteristic and mental health with the degree of hypnotic susceptibility.
    Methods
    This correlation study was carried out on 60 women with multiple sclerosis referring to the MS Society of Urmia. The data collection tools that used here include demographic questionnaire, General health questionnaire (GHQ) and Stanford hypnotic susceptibility scale (SHSS).
    Results
    In the investigation of the correlation between the variables and the hypnotic susceptibility of the samples, the Pearson correlation test result showed a statistical correlation between age and the degree of hypnotic susceptibility(r=-0.29,p value=0.023). In investigation of the correlation between the level of education and hypnotic susceptibility, the independent t-test results showed no statistically significant correlation between the two variables (p value>0.05). The results of ANOVA test also showed that there is no significant correlation between employment status of the samples and their hypnotic susceptibility (p value = 0.420). In analysis of relation between mental health and the degree of hypnotic susceptibility, Pearson correlation test results showed weak correlation between two variables (r=0.089, p value=0.499).
    Conclusion
    In general it can be concluded that among the personal characteristics, the only significant correlation is between age and degree of hypnotic susceptibility of samples and hypnotic susceptibility is not influenced by other personal characteristics. It can also be concluded that hypnotherapy is a effective and safe treatment which could well be used in MS patients.
    Keywords: Hypnotic susceptibility, age, mental health, Educational Status, employment