فهرست مطالب

  • سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1393)
  • تاریخ انتشار: 1393/06/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • یاسر هوشیار، فیروز حریرچی صفحات 9-23
    یعتبر المذهب الرومانسی فی اول ظهوره تجدیدا فی طریق الإحساس والتفکیر والتعبیر، إنه ثوره ضد القیود التی فرضتها الکلاسیکیه، وإن الرومانسیه فی اصلها لون من الوان الادب العربی نشا فی اروبا ثم تسرب فی القرن التاسع عشر إلی الادب العربی. وفی الحقیقه إن الادب العربی تاثر بمذهب الرومانسی ومن الشعراء الذین تاثروا بمذهب الرومانسی الشاعر الذائع الصیت المصری محمود سامی البارودی من رواد التجدید فی الشعر العربی الحدیث؛ حاولنا فی هذا المقال ان نتناول احد مظاهر التجدید فی اشعاره وهی الرومانسیه. البارودی بحکم حیاته تاثر بمذهب الرومانسی وخطا فیه خطوه الرومانسیین. لکنه لما تسود علیه النزاعات المختلفه من الکلاسیکیه والواقعیه تاتی رومانسیته احیانا غیر واضحه مما یضطر القارئ إلی إمعان النظر الطویل لکشف المعالم الرومانسیه فی اشعاره. ومن اهم المضامین الرومانسیه التی تجلت فی اشعاره هی الطبیعه، والحب، والحنین، والشکوی من المجتمع، والدعوه إلی العزله والإغتراب.
    کلیدواژگان: الرومانسیه، الحب، الغربه، الطبیعه، الحنین
  • بختیار مجاز، سردار اصلانی، نصرالله شاملی صفحات 25-44
    یعتبر المسند إلیه واحواله(منها التقدیم والتاخیر)، من الموضوعات ذات اهمیه بالغه فی علم المعانی. یتمظهر المسند إلیه فی المبتدا والفاعل ونائبه واسم النواسخ والمفعول الاول ل«ظن» واخواتها والمفعول الثانی ل«اری» واخواتها؛ کما ان حقه مرتبه التقدیم وذلک لان مدلوله هو الذی یخطر بالبال اولا ولکونه المحکوم علیه، فیسبق الحکم طبعا. ولتقدیمه دوافع شتی تهدف هذا البحث بمتابعه المنهج الوصفی- التحلیلی، دراستها فی خطب نهج البلاغه. توصلت نتائج الدراسه إلی ان الإمام علی(ع) قد عنی عنایه شدیده باستخدام المسند إلیه للتعبیر عن افکاره ولتصویر خوالج صدره. فالاغراض البلاغیه الکامنه وراء تقدیم المسند إلیه فی خطب الإمام لا تقتصر علی الاهتمام والاختصاص فقط؛ إذ تتجاوز إلی غیرها کتعجیل المسره فی السامع والتحذیر والتشویق والمدح والتعظیم والتحقیر والدعاء وذکر السبب وإفاده الشمول ونفیه.
    کلیدواژگان: المسند إلیه، التقدیم، الغرض، الخطبه، الإمام علی، نهج البلاغه
  • محسن سیفی، معصومه حسین پور، صدیقه جعفری نژاد صفحات 45-68
    السیمیائیه علم یدرس العلامات والاشارات، و هذه العلامات تتکون من الجانب المادی(الدال) والجانب الذهنی(مدلول) والدال تتالف من الجانب الخارجی للغه والمدلول یحمل المعنی والفکره المسیطره علی اللغه. ویحاول هذا المقال من خلال المنهج الوصفی التحلیلی ان یدرس قصیده «فی المغرب العربی» للشاعر بدر شاکر السیاب من منظور التحلیل السیمیائی فی المحورین؛ الافقی والعمودی. وقصیده «فی المغرب العربی» تطفح بالدلالات و معان مختلفه وبالتالی یمکننا تقدیم القراءات العدیده لهذه القصیده من المنظور السیمیائی.
    کلیدواژگان: بدر شاکر السیاب، قصیده فی المغرب العربی، السیمیائیه، الدلاله
  • سید سلیمان سادات اشکور صفحات 69-86
    حاولت الجمعیات الادبیه والنقدیه مثل جماعه الدیوان وآبولو فی الشرق والرابطه القلمیه والعصبه الاندلسیه فی الغرب، الوقوف امام مظاهر الکلاسیکیه فی نتاجات اصحابها، کما انه قد اجتهد الکثیر من الادباء والشعراء فی ایران للتطویر فی المضامین المتکرره داعین إلی الحریه الجدیده فی الشعر من مثل ملک الشعراء، ادیب الممالیک وغیرهما. ومن ثم قد ظهر نیما یوشیج بوصفه رائدا للشعر الحدیث وما فیه من المعطیات الجدیده. فالشعر فی معتقدات الشعراء الجدد منبعث عن الشخصیه المستقله فیتسم بالوحده العضویه والتجربه الشعریه والصوره الموحیه. قد احدثت هذه الآراء والحرکات الادبیه والنقدیه فی البلاد العربیه وفی ایران تطورا عظیما فی نوعیه النظره إلی الشعر والادب.
    کلیدواژگان: الادب، الشعر، الکلاسیکیه، التجدد، العربی، الفارسی
  • حسین محمدیان، حسین میرزایی نیا، عباس گنجعلی، جعفر عبودی صفحات 87-105
    هذه دراسه عن اللهجه المصریه وبیان خصائصها اللغویه المختلفه بناء علی إستخدام المنهجین الوصفی والتاریخی الذی یستمد معطیاتها من علم اللغه التاریخی. والذی یلفت إنتباهنا فی هذا المقال، هو حضور اللغه العربیه فی مصر قبل الفتح الإسلامی ومعالجه اللهجه آنذاک وبیان تاثرها من العربیه وغیرها من اللغات وذکر فروقها من اللهجه المستعمله حالیا. واما بعد الفتح الإسلامی فقد إبتعدت مصر عن لغته الرسمیه وإستبدلتها باللغه العربیه الفصحی ثم ما لبث ان إحتلت مکانها العامیه المصریه. إن العامیه المصریه المستعمله یومیا، هی إمتزاج من عده لغات مدارها الرئیس اللغه العربیه وإن دخلت فی ها مفردات جمه من اللغات الاخری کالقبطیه، والیونانیه، والفارسیه، والترکیه، والإیطالیه، والآرامیه، والهندیه، واللاتینیه، والعبرانیه، والفرنسیه، والإسبانیه، والفینیقیه والإنکلیزیه.
    کلیدواژگان: مصر، اللغه العربیه، العامیه المصریه، اللغه القبطیه
  • خیریه عچرش، عمار سرخه، سید یوسف نجات نژاد، محمودرضا توکلی محمدی صفحات 107-119
    یفخر الادب الفارسی خصوصا والادب العالمی عموما بالشاعر الإیرانی الکبیر سعدی الشیرازی. وقد وجدنا بعد مطالعتنا عن هذا الشاعر بانه قد نظم عده قصائد باللغه العربیه، تحتوی علی الکثیر من المعانی الشعریه التی تتسم بسمه الثقافه القرآنیه الطاغیه علی ها، فقد تطرقنا فی هذا المقال الی التناص بمفهومه اللغوی والنقدی، وبیان انواعه وآلیاته، کما قمنا بذکر نبذه مختصره عن حیاه الشاعر وآثاره، وانتقلنا بعدها إلی ایراد نماذج متعدده من شعره تحتوی علی التناص القرآنی علی وجه التحدید، ثم قمنا بإظهار محاور التناص فی تلک النماذج من قصائده العربیه.
    کلیدواژگان: القرآن، التناص، سعدی الشیرازی، القصائد العربیه، الآداب العالمیه
|
  • Yaser Hooshyar, Firooz Harirchi Pages 9-23
    Romantic Literary School at the beginning of its existence was considered as a clearly visible renewal in feeling and thinking both. This literary school was a revolution against the restrictions established by classical literary schools. In fact, romantic is one of the literal branches that formed first in Europe, and then in the nineteenth century came into Arabic literature, and Arabic Literature was influenced by it. Mahmoud Sami Al-Baroudi, the famous poet and also the pioneer of modernism in Arabic poetry, was among people influenced and inspired by this school. The present study the romantic examples of Al-Baroodi''s poetry which considered as the manifestation of his poetical innovations has been surveyed. The tendencies toward romantic can be apparently seen in his poetry. There, he was influenced by romantic school, as the various tendencies of classical and realism overcomes him, the romantic works. The most important romantic themes in Baroudi''s poetry are as follows: nature, love, enthusiasm, complains about society, invitation to loneliness and isolation.
    Keywords: Romantic, love, Nature, Nostalgia, Enthusiasm
  • Bakhtiar Mojaz, Sardar Aslani, Nasrollah Shameli Pages 25-44
    Subject and its attitudes – which precedence and subservience – are the issues of very important in semantics that manifests in different forms such as subject, character and something similar. Subject''s rank is precedence; because its reason is the first thing comes to mind. Different motivations cause subject''s precedence which the present study surveys them by expressive – analytic method in Nahj Al Balaghah sermons. The results of the present study say that Imam Ali had special attention to subjects in his sermons. Thus he does not only mean attempt and specialty; but also encourage, worship, adoration, bow, humility, pray and etc.
    Keywords: Subject, Sermon, Imam Ali, Nahj Al Balaghah, Precedence
  • Mohsen Seifi, Masoumeh Hosseinpour, Seddigheh Jafari Nezhad Pages 45-68
    «Badr shakir sayyab» (1926-1964) is an outstanding contemporary Arabic poet whose poetry is a mixture of different types of literary, historical, religious, mythological and folkloric heritage. He builds his poem on the basis of antique texts and at the same time, he has a special concentration on both language and texture. He tries to convey both the concepts and structure of his work to the addressee smartly. One of his most important poems that enjoys the potential of various interpretations and different understandings is «fee-l maghrebe-l- arabi» (In Arabic Morocco). The present paper aims to study the poetries at two vertical and horizontal levels by applying a descriptive and analytical approach. Its attempt is to study some of its poetic features.
    Keywords: Arabic contemporary poem, semiotic study, Badr shakir sayyab, fee, l, maghrebe, l, arabi
  • Seyyed Soleiman Sadat Ashkevar Pages 69-86
    Traditionalists of European literature in the sixteenth century AD، were trying to restore that literary heritage due to technical and human theme of the ancient Greek literature since modernists began to confront the traditionalists by the the end of the seventeenth century and invited them to avoid old formats and to define literature and poetry in another way. Since then، Persian and Arabic literature experienced changes that the main parts followed the West and its literary works. Literary and critical populations such as Jamaal Diwan and Apollo in the Arabic East and Ghalam literary forum and Andolos in the west rose against traditionalists and their literary works as، in Iran، many poets like Bahar، Adibolmamalek and others invited to new themes and subsequently Nimā Yushij established a new era in poetry. Poem from the modernists’ point of view is derived from an independent character.
    Keywords: Literature, Poetry, Classicism, Modernism, Arabic, Persian
  • Hossein Mohammadian, Hossein Mirzayi Nia, Abbas Ganjali, Jafar Aboodi Pages 87-105
    Since the true understanding of each dialect depends on an understanding of language changes، this paper discusses the historical course of language in Egypt and the linguistic features of the Egyptian dialect based on historical linguistics. What this paper takes into consideration is the presence of Arabic in Egypt before the advent of Islam and discusses the extent of its impression from the other languages in that era، e. g. Coptic etc. However، after the Islam emerge and the conquests، the Egyptian language departed from its origin، Coptic، and replaced it with Arabic، and gradually the Egyptian vernacular superseded the standard dialect over time. Current Egyptian vernacular is a mixture of different languages، and has derived mostly from other languages such as Coptic، Greek، Persian، Turkish، Italian، Aramaic، Hindi، Latin، French، Spanish، Phoenician and English.
    Keywords: Egypt, Arabic, Egyptian dialect, Coptic
  • Kheriyeh Echresh, Ammar Sorkheh, Sayed Yusif Nejat Nejad, Mahmood Reza Tavakkoly Mmohammady Pages 107-119
    Persian literature especially and world literature generally are proud of having a unique and gentle poet who associated word literature with values of humanity; the meanings and values which beautifies literary summits and associations. By following poetic associations - in anywhere of the world - which has superior feelings and elegant emotion, a footprint of Sa''adi would be found. By studying and researching about this poet we have found out that he versed many poems (Ode) in Arabic. When the poetry have been distinguished,) were surprised about his ability in saying poem in Arabic and creating art through Arabic and Persian poem. We found out that many meanings of poem in his Odes are distinguished by Qur''anic culture. Therefore it is remarkable to state that some of intertexual texts in his poetry have some kind of implications of Quranic intertextuality.
    Keywords: Quran, Intertextual, SaadiShirazi, Arabic Qsayd