فهرست مطالب

روانشناسی تحلیلی شناختی - پیاپی 22 (بهار 1394)

فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی
پیاپی 22 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • هادی استادرمضان، داود معنوی پور، مجتبی صداقتی فرد صفحه 1
    هدف
    این مقاله با هدف هنجاریابی مقیاس سنجش روابط متقابل پرسنل شرکت ایران خودرو انجام یافته است. و کلیه پرسنل شرکت ایران-خودرو شاغل در سال 1393 جامعه آماری آن را تشکیل می دهند.
    روش
    پرسشنامه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم و به تعداد 500 نفر از پرسنل تکمیل و تجزیه و تحلیل بر روی آنها انجام شد.
    یافته ها
    ضریب پایایی و همسانی درونی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 673/ 0 به دست آمد. برای بررسی روایی مقیاس سنجش روابط متقابل از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. تعداد 8 عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک 198/ 56% از واریانس کل را تبیین می کنند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس سنجش روابط متقابل با 21 سوال قادر است 8 عامل کودک مطیع و سازگار، بالغ عملگرا، والد کنترل گر و مستبد، والد حمایتگر، والد احساسی، والد عملگرا، بالغ اخلاقی، بالغ دانشمند را اندازه گیری نماید.
    بحث و نتیجه گیری
    این مقیاس می تواند برای سنجش روابط متقابل پرسنل ایران خودرو به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: پرسشنامه، هنجاریابی، نظریه تحلیل رفتار متقابل، حالات نفسانی
  • نیما چپردار صفحه 13
    از دیرباز در مباحث فلسفی و علمی گفتگوهای فراوانی در مورد رابطه بین ذهن و ضمیر انسان و به عبارتی«روان» با بدن وجود داشته و همچنان نیز این مباحثات در قالب هایی جدید در حوزه فلسفه و علم مطرح هستند.این رابطه آنچنان تنگاتنگ و گاه غیر قابل تفکیک است که بسیاری به اینهمانی بین این دو سطح از واقعیت قانع شده و یا یکی را به دیگری فروکاسته اند چنانکه در انواع کاهش گرایی شاهد هستیم. مقاله حاضر اشاره ای است مختصر بر این موضوع و طرح و بررسی موضوع از منظر فلسفی و روانشناختی با تاکید بر ناکارآمدی و ضعف منطقی و روشی کاهش گرایی و همچنین اهمیت و کارآمدی نگاه پدیدارشناسانه در این رابطه.
    کلیدواژگان: روان، ذهن، کاهش گرایی، معرفت شناسی، پدیدارشناسی
  • مونا مهدی پور بازکیایی، مجتبی صداقتی فرد صفحه 21
    هدف
    بررسی رابطه بین رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین با سازگاری در خانه بود.
    روش
    روش مورد استفاده، پس رویدادی و از تکنیک پیمایش بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل زنان متاهل دانشجو بود که با نمونه گیری خوشه ایتصادفی تعداد 115 نفر منتخب، پرسشنامه های استاندارد این تحقیق را تکمیل کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (1975)، صمیمیت زوجین باگاروزی(2001)، و سازگاری بل(1961) بود.
    یافته ها
    بیانگر آن بود که؛ بین رضایت زناشویی و سازگاری درخانه سازگاری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین صمیمیت زوجین و سازگاری درخانه رابطه معنادار وجود دارد. ضمنا بین شاخص های صمیمیت های عاطفی، جنسی، معنوی، زیباشناختی با سازگاری درخانه در نمونه مورد مطالعه رابطه معنادار مشاهده شد، اما بین صمیمیت بدنی با سازگاری درخانه رابطه ای دیده نشد. بین شاخص های صمیمیت های روانشناختی، عقلانی و اجتماعی – تفریحی با سازگاری درخانه در رابطه معنادار بودند.
    نتیجه
    رابطه رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین زنان با سازگاری آنها معنادار بوده و تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که اثر رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین زنان بر سازگاری 1/ 14 درصد است. مقایسه نتایج حاصله با تحقیقات مشابه، همسویی برخی از این نتایج را نشان داد.
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، صمیمیت زوجین، سازگاری در خانه، زنان
  • غزل سادات پورنسایی، فاطمه ربیعی، مهناز نیک اخلاق، نفیسه صریحی، پیام عالیان صفحه 33
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سلامت روان و کیفیت خواب در بین کارکنان سازمان آتش نشانی کل استان گیلان است.
    روش
    جامعه ی مورد نظر شامل کلیه ی کارکنان سازمان آتش نشانی در کل استان گیلان بود، که بر طبق جدول مورگان، و به روش تصادفی ساده، تعداد 180 نفر از آنها انتخاب شدند. از این تعداد، 116 نفر متاهل و 64 نفر مجرد بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه و به صورت مصاحبه در محل کار جمع آوری شد. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ بود. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد بین سلامت روان و کیفیت خواب، رابطه وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    یکی از راه های افرایش سلامت روان، بهبود کیفیت خواب است.
    کلیدواژگان: سلامت روان، کیفیت خواب، کارکنان سازمان آتش نشانی
  • محمد امینی، یوسف امینی، سیمین حسینیان صفحه 41
    هدف از انجام این تحقیق بررسی ساختار قدرت در بین خانواده های زنان شاغل و غیر شاغل متاهل شهرستان بوکان و تاثیر آن بر تعارضات زناشویی است به این منظور دو گروه نمونه هر کدام به حجم 70 خانواده از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ساختار قدرت در خانواده و پرسشنامه استاندارد شده تعارضات زناشویی فرم تجدید نظر شده (MCQ) باقر ثنایی جمع آوری شد و به وسیله نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفت و متناسب با سطح سنجش متغیرها از آمارهای توصیفی(مد، میانه، میانگین و...) و آمارهای استنباطی(آزمونT، تحلیل رگرسیون و...) استفاده شده است.نتایج نشان داد که ساختار قدرت در بین خانواده های زنان شاغل و غیر شاغل متاهل متفاوت است و تا حد زیادی از متغیر های تملک منابع ارزشمند(تحصیلات زوجین، درآمد زوجین،تملک منابع ارزشمند) و متغیرهای جمعیتی(مدت زمان ازدواج زوجین، فاصله سنی زوجین) تاثیر می پذیرد. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر ساختار قدرت در خانواده بر تعارضات زناشویی از لحاظ آماری معنادار است.
    کلیدواژگان: خانواده، ساختار قدرت، اشتغال، تعارضات زناشویی
  • ناهید محمدی درویش بقال، علیرضا پیرچراغ علی، معصومه نعمتی، هادی گیاهپور صفحه 53
    سلامت روان مولفه ای مهم و تاثیر گذار است به ویژه آنجا که سلامت روان گروهی از افراد در گروی سلامت روان فردی خاص است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های سلامت روان معلمان و دانشجومعلمان که در آتیه ای نه چندان دور معلمان این مرز و بوم خواهند شد و به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار خواهند بود انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان (شامل دانشجو معلمان و معلمان مشغول به تحصیل) دانشگاه فرهنگیان در استان تهران تشکیل می دادند. که از میان کلیه پردیس ها، پردیس شهید مفتح به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و کلیه دانشجویان آن(100نفر) به فهرست تجدید نظر شده علائم روانی SCL90-R پاسخ دادند. میانگین نمره های حاصل از پاسخ آزمودنی ها در گروه معلم ها 46/ 99 و در گروه دانشجو معلم ها 82/ 91 بود که نشانگر وجود مشکلاتی در حوزه سلامت روان است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسه میانگینهای خرده مولفه های SCL90-R نشان میدهد که بین دو گروه تنها در مولفه شکایت جسمانی (معلم ها با میانگین 04/ 15 و دانشجومعلم ها 26/ 11) تفاوت معناداری وجود دارد. با این حال اگرچه بین دو گروه در سایر خرده مولفه ها تفاوت معنا داری وجود نداشت اما هر دو گروه درصد های به دست آمده در خرده مولفه ها شایان توجه است.شایع ترین علائم روانپزشکی افسردگی(78% معلم ها و 82%دانشجو معلم ها)، وسواس(74% در هر دو گزوه برابر)، حساسیت مرضی در روابط بین فردی (74% در هر دو گروه) و افکار پرانوئیدی (68% دانشجو معلم ها و 64% در معلم ها) بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده روشن است که معلمان و دانشجو معلمان مورد بررسی از وضعیت سلامت روان مطلوبی برخوردار نیستند که با توجه به نقش حساس آنها، بررسی های سبب شناسانه و اقدامات اصلاحی آموزشی و درمانی و... ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، دانشجویان، معلمان، همه گیر شناسی
  • محمد زارع، راحله ساریخانی، جواد مهربان صفحه 61
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از چند رسانه ای آموزشی طراحی شده بر اساس اصول بارشناختی بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی بود.
    روش
    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمره طرح های شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی شهرستان ملایر تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. نمونه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. بعد از اجرای آموزش داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تی مستقل به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد استفاده از چند رسانه ای آموزشی در درس زیست شناسی موجب کاهش بار شناختی بیرونی نسبت به روش سنتی می شود (13/14= t و در سطح 001/ 0 معنادار بود).همچنین، کاهش بار شناختی بیرونی در شیوه ارائه به روش چند رسانه ای موجب افزایش میزان یادگیری (87/5= t و در سطح 001/ 0 معنادار بود) و یادداری (t=0/59 و در سطح 001 /0 معنادار بود) دانش آموزان در درس زیست شناسی می شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش، به مجریان آموزش توصیه می شود از چند رسانه ای آموزشی تهیه شده بر اساس اصول مبتنی بر نظریه بارشناختی در آموزش استفاده کنند.
    کلیدواژگان: بار شناختی بیرونی، چند رسانه ای آموزشی، یادگیری، یادداری
|
  • Page 1
    Aim
    The Present research aims to normalize the scale of transactional relations of staves of IKCO and the population includes all the practitioner staves of IKCO in 1393y.
    Method
    The questionnaires fill out by regular random sampling method and via 500 staves and then analysis them.
    Results
    The factor of stability and inner similarity has got by Cronbach`s Alpha equals 0.673. For studing the validity of scale transactional relations has been used of exploratory function analysis 8 factors with special value more than one indicate 56.198% of total variance. The results of function analysis point that scale of transactional relations with 21 questions can measure 8 factors like Adapted Child, Functional Adult, Controlling Parent, Nurturing Parent, Sensational Parent, Functional Parent, Moral Adult and Scientist Adult.
    Conclusion
    This scale can take for transactioning relations of IKCO staves.
    Keywords: Questionnaire, Normalization, Transactional Analysis (T.A), Ego, State
  • Page 21
    Objective
    To investigate the relationship between marital satisfaction and adjustment spouses intimacy at home.
    Methods
    The method used, post-event survey techniques were used. The population consisted of married women students by random cluster sampling of 115 individuals, standardized questionnaires completed the study. Data gathered Enrich marital satisfaction questionnaire (1975), marital intimacy Bagarvzy (2001), and compatibility Bell (1961). Results showed that, there is a significant relationship between marital satisfaction and adjustment at home and compatibility. There is a significant relationship between marital intimacy and harmony at home. In addition, the indicators of emotional intimacy, sexual, spiritual, aesthetic with home adaptations relationship was observed in the studied sample, but the physical intimacy consistent relationship was seen at home. Indicators of intimacy between psychological, intellectual and social - recreational home in a significant relationship were compatible. The
    Result
    the relationship between marital satisfaction and marital intimacy of women was significant compatibility and multiple regression analysis showed that marital satisfaction and adjustment of 1.14 percent is women's marital intimacy. Compare the results with similar studies, the convergence of some of the results showed.
    Keywords: marital satisfaction, Couple's Intimacy, harmony in the home, women
  • Page 33
    Aim
    The goal of this study was to examine the relationship between mental health and sleep quality in the Fire Department personnel in guilan province.
    Method
    The population consisted of all fire department personnel in the province, according to Morgan, and randomly, 180 of them were selected by simple random. Of these, 116 people were married and 64 were unmarried. Questionnaire and interview data were collected at the workplace. The questionnaire used in the survey questionnaire,were the Pittsburgh Sleep Quality Scale and Mental Health Goldberg -Hiller.The data were analyzed using Pearson correlation and Spearman. The results showed that the mental health and quality of sleep are related. Discussion and
    Conclusions
    One way to increase mental health, improve quality of sleep and if it was not good maybe the mental health would be decrease.
    Keywords: mental health, sleep quality, fire department personnel
  • Page 41
    In this issue of power between working and non-working married women of Bukan city and its impact on marital conflict. two main hypotheses and five sub-hypotheses were proposed. To review, two groups of 70 samples were selected from statistical society. Information used by the questionnaire structure of power in the family and standardized questionnaire conflict marital form revised (MCQ) Bagher Sanaei, were collected and the SPSS software were analyzed and the appropriate level of measurement of variables descriptive statistics (mode,, Average, etc.) and inferential statistics (test t, and regression analysis, etc) was used. Assumptions about the survey results showed that: 1 - The structure of power between working and non-working married women families are different. 2 - Family power structure has an impact on the marital conflict. 3 - The independent variables of female education, income, personal property of women and couples in terms of statistical has an impact on the structure of power in the family. 4 - The independent variable of husband's income, husband's education, age-gap couples, for families of married couples is not statistically significant in the power structure.
    Keywords: family, power structure, employment, marital conflict
  • Page 53
    Mental health component is important especially in tracers. The purpose of this study was to evaluate the mental health component in teachers and student teachers that will affect directly and indirectly on the mental health of students. This research project is a comparative descriptive. The population of the study consisted of all students (including student teachers and teachers studying) Varangian university in Tehran. Among all campus, martyr Moated campus was selected with random sampling & all students (100 students) responded (SCL90-R) psychiatric symptoms list. Mean responses from participants in teachers group was 99.46 and for student teachers was 91.82 that show there are problems in the field of mental health. The results of multivariate analysis of variance to compare means SCL90-R sub-components show that between the two groups in the component somatization (teachers, with an average of 15.o4 and student teachers 11.26) there is a significant difference. However, there was no significant difference in other sub-components, but in both groups, the percentage obtained in the sub-components most remarkable. Psychiatric symptoms of depression were (78% of teachers and 82% of student teachers), obsessive-compulsive (74% in both groups), morbid sensitivity in interpersonal relationships (74% in both groups) and paranoid opinion (68% teachers Student & and 64% in teachers).
    Keywords: mental health, students, student teachers, epidemiology
  • Page 61
    Aims
    The purpose of this research was Investigation impact of educational multimedia designed on the principles of cognitive load on learning and retention in the teaching of biology.
    Method
    The purpose of this study was quasi-experimental design was applied in order. The population consisted of all male students in high school science courses malayer city in which they were enrolled in the academic year 93-1392. Samples were selected using probability sampling. The sample size of 30 patients were divided randomly into two groups of 15, early The two pre-test was used. After the half-hour group sessions during 3 seasons in a manner Multimedia behavior was taught biology book And controls the content traditionally trained over 3 half-hour session. At the end of each of the three sessions of cognitive load extraneous assessment questionnaire was distributed among the students in both groups. At the end of both learning and retention posttest was use and data obtained using independent t-test were analyzed using SPSS software.
    Results
    The results showed that the use of multimedia learning in biology lesson cause reduce of extraneous cognitive load than the traditional method (t=14/13, significant 0/001 level). Also, reducing the extraneous of cognitive load in multimedia learning cause increase learning (t=5/87, significant 0/001 level) and retention (t=9/05, significant 0/001 level) students in a biology course.
    Conclusion
    According to the findings, It is recommended that the multimedia educational training provided to executives on the principles of cognitive load theory based on their training.
    Keywords: extraneous cognitive load, multimedia instruction, learning, retention