فهرست مطالب

پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1391)

فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالحمید حاجی پور شوشتری صفحه 9
    ارزش ها به مثابه یکی از عناصر عمده ساختار فرهنگی هر جامعه محسوب می شوند و اساس بینش، کنش و تعامل انسان ها را تشکیل می دهند. از آنجا که بینش انسان ها بر مفاهیم و مصادیق امنیت عمومی جامعه تاثیر تام دارد، نگرش نسل های مختلف، ملاکی برای بررسی تغییرات وتفاوت نسلی وهمچنین پایه و اساسی برای آرامش و امنیت جامعه در نظر گرفته می شود. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف مقایسه نظام ارزشی دو نسل انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر شاغل به تحصیل در دبیرستان های شهر تهران تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری خوشه ایحجم نمونه 384 نفر انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. در تحقیق حاضر از پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد عدم وجود تفاوت معنادار بین نظام ارزشی اجتماعی و به طور کلی نظام ارزشی مادران و دختران، بیانگر همسانی نسبی نظام ارزشی بین دو نسل است. تحقیق حاضر بر این نکته صحه می گذارد که نظام ارزشی نوجوانان تحت تاثیر نظام ارزشی سایر اعضای خانواده بالاخص والدین است. اولیا می توانند بااتخاذ تدابیری جهت کسب فرصت های زندگی و مدیریت نظام ارزشی خانواده، همچنین حفظ حریم خانوادگی از خطرات و تهدیدات،، در جهت معنا بخشی امنیت به خانواده خودو جامعه نقش اساسی ایفا کنند.
    کلیدواژگان: نظام ارزشی، نسل، والدین، فرزندان، امنیت خانواده، امنیت عمومی جامعه
  • اکبر وروایی، سعید پورولی، علی معینی صفحه 29
    تحقیق حاضر به تبیین راهکارهای پیشگیری وضعی از قاچاق مواد مخدر صنعتی با تاکید بر فنون کلارک می پردازد. هدف اصلی این تحقیق تبیین راهکارهای پیشگیری وضعی از قاچاق مواد مخدر صنعتی به منظور کاهش فرصت ارتکاب این جرم است. این پژوهش از نظر نوع و هدف تحقیقی کاربردی است و از نظر روش های گردآوری داده ها توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارشناسان حوزه مواد مخدر فرماندهی انتظامی، قضات دادسرا و دادگاه انقلاب و روسای کلانتری های شهر کرمانشاه تشکیل می دهند که به روش تمام شمار کلیه اعضای جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که برای پیشگیری وضعی از جرم قاچاق مواد مخدر صنعتی به ترتیب اولویت ضرورت دارد تا این اقدامات در قالب برنامه جامع پیشگیری وضعی اجرا شوند: 1-کاهش تحریک مجرمان قاچاق مواد مخدر صنعتی؛ 2- افزایش خطرهای قابل پیش بینی جرم؛ 3-کاهش منافع قابل پیش بینی جرم قاچاق مواد مخدر صنعتی؛ 4- افزایش تلاش و زحمت ارتکاب جرم قاچاق مواد مخدر صنعتی؛ 5- حذف بهانه های موجود برای رسیدن به جرم قاچاق مواد مخدر صنعتی.
    کلیدواژگان: مواد مخدر، مواد مخدر صنعتی، قاچاق، پیشگیری وضعی، تکنیک (فنون) کلارک
  • محمد رضوی صفحه 55
    اصل برائت کیفری از جمله استانداردهای جهانی حقوق بشر است که دارای قدمتی طولانی با قدرت الزام آورکامل است. ضرورت وجود دلایل محکم برای دستگیری و تحت نظر قرار دادن مظنون ایجاب می کند که مظنون و متهم بی نیاز از اثبات بی گناهی خود باشند و پلیس ملزم است دلایل لازم برای دستگیری را جمع آوری کند. از این رو نمی توان ابتدا به دستگیری و تحت نظر قرار دادن مظنون اقدام و سپس نسبت به جمع آوری اطلاعات و دلایل اقدام کرد. به عبارت دیگر نمی توان از مظنون به عنوان وسیله ای برای جمع آوری دلایل استفاده کرد. هدف از این پژوهش تبیین الزامات اصل برائت کیفری در فرایند تحقیقات پلیسی با رویکرد حقوق بشری بوده است. این پژوهش به روش اسنادی و کنابخانه ای از منابع موجود جمع آوری شده تا الزامات اصل برائت کیفری مقررشده در اسناد بین المللی حقوق بشر و قوانین شکلی و ماهوی ناظر بر فرایند تحقیقات پلیسی را مورد بررسی قرار دهد. نتایج حاکی از آن است که الزامات اصل برائت کیفری ناظر بر فرایند تحقیقات پلیسی در قوانین اساسی و عادی اکثر کشورها ازجمله کشورما، تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است؛ لیکن در برخی از موارد وظایف و اختیارات پلیس درفرایند تحقیقات پلیسی تبیین نشده است که البته در لایحه جدید با ذکر مواردی از قبیل اعلام حقوق متهم توسط پلیس و مراجع ذی ربط، وظایف آنان تا حدودی نسبت به متون قانونی گذشته شفاف تر شده است.
    کلیدواژگان: اصل برائت، تحقیقات پلیسی، حقوق متهم، حقوق بشر
  • سعید عطازاده، علیرضا نجفی صفحه 95
    با توجه به پیشرفت سریع فناوری، هرزه نگاری اینترنتی به عنوان یک معضل مهم و مسئله بحث برانگیز مطرح، و متفکران و متخصصان علوم رفتاری را وادار به تحقیقات گسترده در این زمینه کرده است. تاثیرات روحی- روانی و اجتماعی این پدیده که منشا بسیاری از جرایم بوده، ایجاب می کند محدودیت های قانونی بیشتر درخصوص ارائه مطالب مبتذل ومستهجن در اینترنت اعمال شود. در این مقاله ضمن مطالعه تبعات و ماهیت تاثیر آن بر اشخاص، متغیرهای هرزه نگاری در اینترنت بررسی و از طرفی با توجه به اهمیت موضوع و با عنایت به مرجعیت و مسئولیت پلیس امنیت اخلاقی در مبارزه با مظاهر فساد در جامعه، پیشنهادهایی در راستای پیشگری و مقابله در حوزه مسئولیتی ناجا در این زمینه ارائه شده است. در این تحقیق از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. ابتدا شاخص های هرزه نگاری افراد در اینترنت با توجه به تحقیقات انجام شده جامعه آماری از میان مصادیق موجود در پرونده های متشکله در شعبات قضایی با محتوای مجرمانه موضوع ماده 22 قانون جرایم رایانه ای، تعیین شده و سپس ماتریس هرکدام از این شاخص ها با اخذ نظرکارشناسی کارشناسان با مقایسه زوجی بین شاخص ها مشخص، و وزن آن در کل محاسبه شد. بر این اساس از میان شاخص ها بیشترین متغیرتاثیرگذار بر هرزه نگاری مربوط به شاخص تمایلات جنسی کاذب (اعتیاد جنسی) با وزن 38/ 20 درصد و سهولت دسترسی و خرید محصولات مستهجن در اینترنت با وزن 31/ 17 درصد در اولویت دوم و خلاء قوانین و مقررات بازدارنده با وزن 58/ 15 درصد در اولویت سوم افراد برای هرزه نگاری در اینترنت به دست آمد.
    کلیدواژگان: هرزه نگاری، اینترنت، متغیر، پلیس، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، فضای سایبر(مجازی)، پیشگیری
  • علی اصغر کیا، جعفر حسین پور صفحه 117
    روزنامه نگاران به عنوان یکی ازدست اندرکاران بخش رسانه های مکتوب در بسیاری از جنبه های اجتماعی، فرهنگی وسیاسی کشور دارای تاثیرات عدیده ای است. بسیاری از این تاثیرات درتحقیقات زیادی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است؛ اما نقش حساس آنان در برخی ازبخش های علمی و عملی – به ویژه در زمینه های علوم سیاسی- چنان که باید وشاید مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از این عرصه ها، نقش روزنامه نگاران در روند امنیتی سازی در کشور است. بنابراین هدف تحقیق حاضر در ابتدا شناسایی دیدگاه کلیه روزنامه نگاران هدف و روزنامه نگاران منتسب به دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در خصوص روند دروازه بانی اخبار در راستای تقویت یا تهدید امنیت ملی کشور است. روش تحقیق، به صورت پیمایشی انجام شده است و جامعه آماری این تحقیق «روزنامه نگاران دولتی و خصوصی تهران» هستند که در شش روزنامه(همشهری، جمهوری، کی هان، آرمان، شرق و مردم سالاری) مشغول به فعالیت هستند. نمونه آماری نیز 180 نفر در نظر گرفته شده است و ابزار عمده ای که در این تحقیق برای سنجش متغیرها، پرسش نامه است. یافته های تحقیق نشان می دهد که روزنامه نگاران در هر دو دسته دولتی یا غیردولتی دارای آشنایی کاملا اندکی با نقش خود به عنوان بازیگری امنیتی سازی هستند و توجه چندانی به این موضوع مهم ندارند که به عنوان یکی از کارآمدترین دسته بازیگران امنیتی ساز نقش مهمی در راستای منافع کوتاه مدت و بلند مدت دارند. آنان شرط اصلی قرارگرفتن موضوعی عمومی در شمار موضوع های امنیتی را تنها اعلام از سوی منبع رسمی و سنتی آن؛ یعنی شورای عالی امنیت ملی کشور می دانند.
    کلیدواژگان: امنیت، امنیت ملی، امنیتی سازی، بازیگران امنیتی ساز، روزنامه نگاران
  • تقی بختیاری، مهدی رجبی، حمید هاشمی صفحه 139
    مهاجرت به عنوان یکی از پدیده های اجتماعی؛ در صورت رشد بی رویه به یک معضل اجتماعی تبدیل خواهد شد. شهرستان سمنان به دلیل برخی از فرصت های شغلی و وجود مراکز آموزش عالی سبب جذب مهاجران زیادی شده است که این جمعیت مهاجر شامل سه گروه: 1- دانشجویان؛ 2- کارگران؛ 3- اتباع خارجه(غالبا افاغنه) است که وجود این سه گروه غیربومی به تناسب وضعیت و موقعیت؛ معضلات و مشکلات امنیتی- اجتماعی را به دنبال داشته است. این تحقیق به منظور بررسی و تعیین تاثیر جمعیت مهاجر (افراد غیر بومی) بر امنیت اجتماعی شهرستان سمنان انجام شده و بر آن است تا به طبقه بندی جمعیت مهاجر، تقسیم بندی انواع جرائم انجام شده توسط آنان، مقایسه جرائم انجام شده توسط آنان و تاثیر جمعیت مهاجر بر افزایش ارتکاب جرائمی مانند: بدحجابی، ایجاد مزاحمت برای بانوان، رابطه نامشروع، سرقت، موادمخدر(تهیه، توزیع و مصرف) و مشروبات الکلی در سطح شهرستان سمنان بپردازد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از روش توصیفی – پیمایشی است که در بخش توصیفی شامل بررسی و مطالعه پرونده تعداد2511 نفرازافراد دستگیر شده طی سال های 86 تا 88 به علت ارتکاب به جرائم: بدحجابی، ایجاد مزاحمت برای بانوان، رابطه نا مشروع، سرقت، مشروبات الکلی و مواد مخدر بوده است و در بخش میدانی با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته نظر کارشناسان و افراد صاحب نظررا درزمینه موضوع تحقیق جمع آوری نموده است و حجم نمونه مورد مطالعه 169 نفر از کارشناسان صاحب نظر موضوع مورد مطالعه بوده است که به روش تصادفی ساده نمونه گیری شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که 3 گروه مورد مطالعه فوق در افزایش جرائم و امنیت اجتماعی شهرستان سمنان تاثیر مثبت داشته اند.
    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، دانشجویان، کارگران، اتباع افغانی، بد حجابی، رابطه نا مشروع، مواد مخدر، مشروبات الکلی
|
  • Dr. Abdolhamid Hajipoor, Shoostari Page 9
    Values are considered a basic element of any society's cultural structure and work as the basis for the insight, response and interaction of human beings.The present study aims at comparing the value systems of two generations. T-test was used to analyze the collected data. The findings of the study demonstrated that there is no significant relationship between the value systems of mothers and daughters provng the similarity between the two generations. The findings also prove that the juvenile's value systems are influenced by those of their family members especially parents.
    Keywords: Value system, Generation, Parents, Children, Family security, Public security, Society
  • Akbar Varvaie, Saied Poorvali, Ali Moeini Page 29
    The present study seeks to elaborate on the situational prevention methods of drug smuggling. Limiting the opportunities of committing crime is expected to result from the implementation of the findings of the study. The drug experts, judges, and sheriffs of Kermanshah, were the statistical sample of the study. Questionnaire was used to collect the required data. The findings demonstrated that the following opproaches should be adopted to have an effective situational prevention of drug smuggling:1.Not stimulating the criminal; 2-increasing the risk of committing crim; 3-limiting the expected advantages of drug smuggling; 4-increasing the effects required for committing crime; 5- Deleting the excuses leading the crime.
    Keywords: Drug, Industrial drugs, Smuggling, Situational Prevention
  • Mohammad Razavi Page 55
    The principle of criminal exemption is among the universal standards of human rights which dates back to a long time ago. In the process of detention of suspects police need to collect the sufficient required data and evidence before acting. In other words, suspects could not be used to collect the required data. The present study tries to clarify the necessities of the principle of criminal exemption in the prcess of police investigation from human rights point of view. The findings of the study demonstrate that the necessities and requirements of the principle of criminal exemption are being taken into account in our country to some extent. Researcher introduces some key suggestions to solve the related problems.
    Keywords: the principle of exemption, Police investigation, Human rights, the accused rights
  • Saied Attarzade, Alireza Najafi Page 95
    Rapid changes in technology has made internet pornography a harsh and debatable issue and forced behavioral experts to conduct broad researches in the field. Extremely bad effects of such phenomenon resulting in lots of crimes required that presentation of obscene contents should be more limited and filtered. The present study seeks to investigate the pornography variables effective in cyberspace and the role of police in the process of prevention and combating. The findings of the study showed that sexual addiction, availability of the obscene products on the internet, lack of prohibitive rules and regulations are respectively the most important variables affecting the pornography issue.
    Keywords: Pornography, Internet, Variable, Police, Cyber space, Prevention, obscene contents, Sexual addication
  • Dr. Ali, Asghar Kia, Dr. Jafar Hoseinpoor Page 117
    Journaists as basic elements of print media can exert great effects on different social, cultural, and political areas. Many of such effects have been investigated in lots of researches. Nevertheles, the vital role of journalists HAS been somehow degraded in certain theoretical and pragmatic aspects especially in political sciences. One of these aspects is the role of journalists in the process of securitization. The present study tries to contribute to the understanding of the "role of journalists in threatening or empowering the national security" by investigating the role of journalists in the process of securitizing a public subject or in securitizing a security subject.
    Keywords: Security, National security, Securitization, Agents, Journalists, Print media
  • Taghi Bakhtiari, Mehdi Rajabi, Hamid Hashemi Page 139
    Migration as a social phenomenon could turn to a social problem if not properly controlled. Due to certain job opportunities and some higher education centers, Semnan has attracted many migrants. The residing migrant population consists of university students, workers, and foreigners (mostly Afghans) which has brought about certain social- security problems. The present study aims at investigating The Effect of Migration on Social Security of Semnan to classify the migrants and the related crimes committed by them. 2511 of the arrested migrants were investigated and questionnaire was used to collect the experts view point. Findings of the study demonstrated that cases studied in the research had significant positive effect in increasing crimes in Semnan.
    Keywords: Social Security, Students, Afghans, Sexual relationship, Drug, Alcohol