فهرست مطالب

پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1391)

فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریبا شایگان، محمدحسن پاشا صفحه 7
    تبریز به عنوان یکی از مراکز ثقل حرکت های سیاسی در کشور، در دهه های اخیر شاهد تشکیل برخی از گروه های غیرقانونی برپایه ناسیونالیسم قومی است. در خردادماه 1385 به دنبال چاپ کاریکاتوری در روزنامه ایران جمعه 22/2/85 آنچه که اهانت فرهنگی به آذری ها تلقی شد انگیزه و نقطه شروع اقداماتی شد که موجب کاهش امنیت اجتماعی شهر تبریز شد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی نقش احزاب و گروه های غیرقانونی در امنیت اجتماعی شهر تبریز است. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی (توصیفی و تحلیلی) است. جامعه آماری تحقیق فرماندهان و مدیران اطلاعاتی و انتظامی مرتبط با احزاب و گروه های غیرقانونی به تعداد 50 نفر بودند که به صورت تمام شمار از طریق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفتند. نتیجه تحقیق نشان داد که از نظر پاسخگویان، احزاب و گروه های غیرقانونی در جریان آشوب های خرداد 1385 بیش ترین تاثیر را در نفوذ به جنبش های دانشجویی با میانگین 85 /5 داشتند و بعد از آن بیش ترین تاثیر به ترتیب مربوط به ایجاد منقاقشات قومی با میانگین 91/ 4، افزایش جرایم سیاسی با میانگین 2 /3، اقدامات احزاب و گروه های غیرقانونی با میانگین 8/ 1، ترویج نماد و علامت و فرهنگ بیگانه با میانگین 2/ 1 بوده است.
    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، احزاب، گروه های غیرقانونی، جرایم سیاسی، ترویج نماد، فرهنگ بیگانه، جنبش های دانشجویی
  • جعفر هزار جریبی، ناصر صفری صفحه 29
    مسئله اصلی این پژوهش، مطالعه و شناسایی میزان مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی در اجرای طرح های چهارگانه ی ارتقای امنیت اجتماعی در شهرستان کرمانشاه است. این تحقیق به بررسی نقش مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی در اجرای طرح های چهارگانه ارتقای امنیت اجتماعی در سال 1387 با تاکید بر چهار سازمان دولتی صدا و سیما، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، اداره کل دادگستری و اداره ارشاد اسلامی شهرستان کرمانشاه می پردازد. روش تحقیق به صورت پیمایشی با کمک ابزار پرسش نامه و و روش نمونه گیری تصادفی بوده و جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان سازمان دخیل در طرح ارتقای امنیت اجتماعی در شهرستان کرمانشاه تشکیل می دهند. نتایج این پژوهش نشان داد که سازمان های دخیل در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی با به کارگیری امکانات، آموزش همگانی، اطلاع رسانی بهینه و به کارگیری بازخوردهای اصلاحی نقش موثری در اجرای این طرح برعهده داشته اند.
    کلیدواژگان: مشارکت، طرح های چهارگانه ارتقای امنیت اجتماعی، امکانات سازمان ها، آموزش همگانی، اطلاع رسانی، ارائه نظرات اصلاحی
  • اکبر وروایی، سید شمس الدین میرزکی صفحه 49
    کلاهبرداری رایانه ای از قدیمی ترین اشکال جرایم رایانه ای با ابعاد مالی است. رشد سریع فناوری رایانه ای و تحول عصر اطلاعات و گسترش ارتباطات شبکه ای نه تنها امکان سوء استفاده از فناوری را افزایش داده بلکه طریقه های ارتکاب جرایم رایانه ای خصوصا کلاهبرداری رایانه ای را نیز متنوع تر و به دام انداختن مجرمان را نیز سخت تر کرده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر کشف جرم کلاهبرداری رایانه ای، آسیب شناسی تخصص های مورد نیاز کارآگاهان و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کشف این جرم است.روش تحقیق حاضر از لحاظ نوع کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افسران تحقیق پلیس آگاهی تهران، قضات دادسراهای تهران بزرگ و متخصصان امنیت و فناوری اطلاعات تشکیل می دهند که به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه و مصاحبه نیمه باز بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که توانمندی کارآگاهان در پی جویی و کشف جرم کلاهبرداری، امکانات و تجهیزات سازمانی و تعامل پلیس با مقامات قضایی از عوامل تاثیرگذار در کشف جرم کلاهبرداری رایانه ای است.
    کلیدواژگان: کلاهبرداری رایانه ای، داده های رایانه ای، سیستم رایانه ای، فضای سایبر، ادله الکترونیکی
  • امیر حسین یاوری بافقی، سیدمحمود موسوی صفحه 73
    پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با هدف کنترل اطلاعاتی جمعیت به عنوان یکی از وظایف اصلی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، در پی شناسایی بانک های اطلاعات صنفی است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی نقش ماموریتی پلیس نظارت بر اماکن عمومی در جمعیت از طریق موسسات اتومبیل کرایه تهران است. تحقیق حاضر از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران ستادی، صفی و کارشناسان، خبرگان اطلاعات جمعیت پاوا و... تشکیل می دهد و روش نمونه گیری آن سرشماری است. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسش نامه بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا باید با ارتقای سطح کیفیت سیستم بانک های اطلاعات فردی مرتبط، ایجاد تعامل به منظور ارتباط با دیگر بانک های اطلاعاتی مبادی درون و برون سازمانی، اقدام به تجزیه و تحلیل منظم و منطقی از اخبار جمع آوری شده نماید نتایج حاصله را با هدف پشتیبانی از ماموریت های ناجا و آگاه سازی مسوولان کشور، رخدادهای امنیتی، سیاسی و... را تا حد بالایی پیش بینی نماید و از طریق کنترل اطلاعاتی لایه های جمعیتی تهدیدات امنیتی و انتظامی را به فرصت ها تبدیل نماید.
    کلیدواژگان: پلیس اماکن عمومی، کنترل اتباع خارجی، موسسات اتومبیل کرایه، سیستم اطلاعات جمعیت، بانک های اطلاعاتی صنفی
  • جلال شیرزاد، مصطفی دهنوی صفحه 91
    این تحقیق تحت عنوان، عوامل موثر بر وقوع قتل های عمدی در شهرستان سنندج در سال های(86 –81) نام گرفته است. هدف این تحقیق بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار بر وقوع قتل های عمدی وارائه پیشنهادهای مقتضی جهت نیل به بهبود روش هاست و نیز نتایج و یافته های این تحقیق راهکارهای مناسبی برای نیل به موفقیت در شناسایی عوامل وقوع قتل و کشف اصولی،محکمه پسند و سریع تر پرونده های قتل را به مسئولان رده های سازمانی و برون سازمانی و محققان آینده ارائه می کند. این تحقیق از نظر روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. گرد آوری اطلاعات مربوط به مباحث نظری به روش کتابخانه ای و همچنین از روش مطالعات میدانی شامل توزیع پرسش نامه و مطالعه پرونده های قتل می باشد نمونه آماری به صورت سرشماری می باشد. نتایج این تحقیق عبارت است از: دسترسی آسان به سلاح در وقوع قتل های عمدی، تاثیر قومیت در وقوع قتل های عمدی و تاثیر معیشت در وقوع قتل های عمدی به ترتیب اولویت بیش ترین تاثیرگذاری را در وقوع قتل های عمدی در شهرستان سنندج را داشته است.
    کلیدواژگان: امنیت، پلیس علمی، جرم، قتل عمدی، قتل غیر عمد، کشف علمی جرایم
  • تقی بختیاری صفحه 115
    از آنجا که کنترل اتباع خارجه در کلیه ی گذرگاه های ورودی کشور بر عهده نیروی انتظامی بوده و از هنگام ورود تا لحظه خروج مسئولیت کنترل آنان با پلیس است و با توجه به این که تامین امنیت عمومی جامعه از جمله وظایف خطیر پلیس می باشد. لذا تبعات حضور اتباع خارجی در کشور یکی از مشکلات اصلی نیروی انتظامی بوده که می بایست مسائل مربوط به آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. این مقاله با هدف شناسایی و تعیین اولویت مشکلات حضور اتباع خارجه با توجه به پیامدهای امنیتی حضور آنان درکشور و هم چنین شناسایی و ارائه راهکارهایی برای این مشکلات از زمان ورود و اقامت تا خروج تهیه شده است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه نمونه آن بر گرفته از کارشناسان پلیس مهاجرت و اتباع خارجه ناجا در استان تهران بوده است. حجم نمونه آن شامل 100 نفر از کارکنان شاغل پلیس مهاجرت و اتباع خارجه در استان تهران بوده که بیش از 5 سال در پلیس مهاجرت و اتباع خارجه خدمت داشته اند که به صورت تمام شمار انتخاب گردیدند. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته بود. نتایج این تحقیق نشان داد که مهم ترین مشکلات کنترل اتباع خارجی عبارت اند از: نبود بانک های اطلاعاتی، کمبود نیروهای متخصص، ضعف در آموزش نیروها، وجود سازمان های همطراز، ضعف قوانین، نبود ضمانت اجرایی لازم برای قوانین، عدم آشنایی به زبان های خارجی، اوضاع نابسامان سیاسی در کشورهای همسایه و... است.
    کلیدواژگان: کنترل، اتباع خارجه، امنیت، پلیس مهاجرت و اتباع خارجه، تابعیت
  • رضا جوادیان، بهزاد لک صفحه 131
    پول شویی، ثروت، پول یا حق مالکیت غیرقانونی یا نامشروع است که مجرم می خواهد آن را به صورت قانونی و پاک تبدیل کند. پول شویی فعالیتی است مجرمانه، مداوم و دراز مدت که از محدوده کشورها فراتر رفته و به یک معضل جهانی تبدیل شده است به گونه ای که بر اقتصاد جهان سایه انداخته و اقتصاد کشورها را بیمار کرده است. امروزه درمجموعه قانون کیفری حدود دو هزار عنوان مجرمانه وجود دارد که بسیاری از آن ها می توانند از مصادیق جرایم اقتصادی به شمار آیند، اما پول شویی می تواند به عنوان یک جرم مستقل در نظر گرفته شود. از این رو، برای مبارزه با پول شویی حساسیت زیادی به وجود آمده و مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است. این تحقیق در پی پاسخ به این دو سوال اساسی بوده است که چه تفاوت هایی میان جرایم علیه اموال و جرایم اقتصادی وجود دارد؟ و این که آیا عملیات پول شویی تاثیری در جرایم اقتصادی دارد یا خیر؟ رویکرد این تحقیق کیفی است و از روش، توصیفی استفاده شده است. از این رو، مفاهیم پول شویی و انواع آن، فرآیند تبدیل پول کثیف به پول تمیز با استفاده از مطالعات کتابخانه ای(برای تدوین مبانی نظری شامل کتب، مجلات، مقالات، پایان نامه ها و اینترنت) گردآوری شده و در ادامه ضمن بررسی خصوصیات جرایم اقتصادی و مطرح کردن پول شویی به عنوان یکی از مهم ترین جرایم اقتصادی، آثار پول شویی در جرایم اقتصادی شرح داده شده و بررسی اعتبار سنجی نتایج گزارش شده است. نتایج تحقیق نشان داد که جرایم اقتصادی در سطح وسیعی می توانند متاثر از عملیات پول شویی شوند، به دلیل اینکه پول شویی به عنوان یکی از مهم ترین جرایم اقتصادی است و با سایر جرایم علیه اموال از منظر هایی مانند موضوع، هدف جرم انگاری، بزه دیده، تاثیر گذشت شاکی در آن و گستره بین المللی متفاوت است.
    کلیدواژگان: پول شویی، جرایم اقتصادی، ضریب امنیت، ثبات اقتصادی
|
  • Fariba Shaygan, Mohammad Pasha Page 7
    City of Tabriz is a main city in political movements، during the current decade; we saw an establishment of some illegal group base on ethnical nationalism. After publishing a caricature on Iran daily newspaper on June of 2006، and what so called cultural disrespectful behavior to the ethnical of Azeri became a motivation and a start point for riot in the city of Tabriz. Main purpose of this research is recognition the role of political parties and illegal group on the societal security of the city of Tabriz. Method is descriptive analytic survey. population are commanders and managers of security police in which are related with political parties and illegal group and their number is 50 persons that by a questioners had been examined. Results show that in view point of population، during riot of June 2006، political parties and illegal groups had the most influences on student''s movements and after that making fighting between ethnic and increasing political crime، political parties and illegal groups actions are in next steps.
    Keywords: Societal Security, Political Parties, Illegal Groups, Political Crimes, Foreign Culture, Student Movements
  • Jafar Hazarjaribi, Nasser Safari Page 29
    The main core of this research is the study and recognition of rate of cooperation of organization and state offices on the quadruplet plan for development of societal security in the city of Kerman Shah.This inquiry is going to find the role of cooperation of organization and state office in this plan during the year of 2008. Its emphasize is on four departments: governmental radio and television, headquarter of religious law, Directorate of justice, and department of Islamic guidance in the city.Method of this study is descriptive survey by the instrument such as questionnaire and sampling is random. Populations are all managers and related experts in the field of this plan.Results show that related organization in this plan, by applying some equipment and instrument. Public learning, information broadcasting and also taking feedback of the role in plan.
    Keywords: Cooperation, Quadruplet Plans, Organizational Equipment, Public Training
  • Akbar Varvaee, S.Shamsedin Mirzakee Page 49
    Cyber fraud is the oldest kind of cybercrime with financial aspects. The rapid growth of information Technology and changes of the age of information and development of network communication not only in increase the chance of misusing but also method of acting crime especially cyber fraud are varying and criminal detecting is harder. The Maine purposes this research is survey of effective factors on detection of cyber fraud pathology of the specialty that detectives demand and represent a suitable way to detect this crime. The method of this inquiry is applied and a descriptive survey. Populations of this survey are all investigator detective of city of Tehran, judicial of public prosecutors of city of Tehran and experts of security of information technology. Due to our limitation we used sampling and its method total counting. The instrument of data collecting are questionnaire and a semi open interview. Results show that empowerment of detective on investigation and crime detector of fraud, equipment and organizational mobilization and inter communication with officials and some of effective factors on cyber fraud detection.
    Keywords: Cyber Fraud, Data, Computer Systems, Cyber Atmosphere, Electronic Corpus Deictic
  • Amir Hussein Yavari, S.Mahmood Mousavei Page 73
    The main aim of security police is controlling population. They want to recognize the database of cants. Main purpose of this research is recognition of the role of security police missionary among car rental institutions. This is a descriptive survey and an applied one population is staff commander, cant and intelligence nobles of security police. Sampling is range counting. Instrument of data collecting is questioner.Results show that security police should improve the level of quality of personal databases, interactive relationship with other, inside or outside of police force, exact analysis of collected information.Obtained results by purpose of supporting of police missions and giving an awareness decision makers to predict intelligence events and through this control, make population of the society to an opportunity.
    Keywords: Security Police, Foreigner Control, Rental Car Agency, Databases
  • Jalal Shirzad, Mustafa Dehnavei Page 91
    This research entitle effective factors on murder in the city of Sanandaj during (2002- 2007) our purpose to run this inquiry is to evaluate and recognition of effective factors on murders and represent, proper suggestion towards improvement. Methods and also the findings of this survey gave some suitable approach to achievement of recognition on effective factors and a clear detection, jug able and reading of murders file to represent to managers and other organizations.This is an analytic- descriptive survey. Data collection is questionnaire and reading the murders files. Sampling is a range counting. Results show that simple access to gun, the ethnical effects and low income all in order have the most effects on murders in the city of Sanandaj.
    Keywords: Security, Scientific Police, Crime, Murder, Scientific Detection
  • Taghei Bakhtearei Page 115
    Control of foreigners in port of entry is one of police duties and from their arrival to departure police should control them.Due to police responsibility on providing societal security, the outcome of foreigner's presence in country is one of the main problems of police forces that should be study.In this essay we are going to recognize and prioritize the security outcomes in the country. Moreover we are trying to find and represent the way of this problem from arrival to departure. Research method is descriptive survey and samplings are personnel's of security police in the province of Tehran. Population is about 100 of the sample that had been selected by total counting.Collection instrument is questionnaire. Results show that the main problem for controlling foreigners are included: lack of databases, lack of experts personnel, training weakness, parallel organizations, weakness of constitution and lack of guarantee to apply precept and unfamiliar with foreign language, political instability.
    Keywords: Control, Foreigners, Security, Immigration Police, Nationality
  • Reza Javadeean, Behzad Lak Page 131
    Money Laundering is wealth, money or illegal copyright which criminal is going to make it legal and pure. Money laundering is a criminal, continual and longtime activity that is over than a country and changed to a worldwide problem as is like a shadow on world economics. Nowadays there are around two thousand criminal titles in jurisdictional laws that many of them can be counting as financial crime, but money laundering can be consider as an independent crime. Due to this there are so sensibility in fighting against money laundering and have a hard punishment. This research is going to answer these two questions: what are the differences between crimes public properties and financial crimes? Did the money laundering operation have any effect on financial crimes? The approach of this research is qualitative and its method is descriptive. Due to this, concepts of money laundering and its differences. The process of changing illegal money to legally, and others. To provide literature review we collected data through library research, meanwhile evaluate characteristic of financial crime and reported the result of vulnerability measurement. Findings show that financial crime in a long rang can be affected from money laundering. Because of money laundering as one of the main financial crime, it is vary from other kind of crime in different aspects such as subject, purposes of crime graphic, also the effects of by compliant and international expansion.
    Keywords: Money Laundering, Financial Crime, Coefficient of Security, Economic Stability