فهرست مطالب

نشریه مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، شهریور 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابوذر رمضانی *، محمدرضا ملک صفحات 1-10
    به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق سرویس های وب معنایی الگویی جدید برای به کارگیری بیشتر اطلاعات در قرن 21 است. ساده و قابل فهم بودن وب کنونی این امکان را فراهم کرده تا هر کسی بتواند اطلاعات خود را در آن قرار دهد. وب در جمع آوری حجم زیاد اطلاعات بسیار موفق بوده، ولی بازیابی و دسترسی به این اطلاعات از مشکلات اساسی وب کنونی می باشد. دلیل اصلی این مشکل آنست که هر شخصی اطلاعات را با مفاهیم متعلق به خویش در وب قرار داده که منجر به عدم فهم توسط سایر کاربران و یا برنامه ها می شود. برای حل این مشکل می توان از تعریف صریح واژه ها و فراهم سازی تبادل آن و استفاده از فراداده سود جست. این فرایند به هستی شناسی موسوم می باشد. هستی شناسی ها به زبان های مختلفی نگارش می شوند. بدون شک فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش های گروهی می باشد. نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از سایر لحاظ اجتماعی و حتی سیاسی بسیار مورد توجه می باشد. امروزه هزینه های هنگفتی صرف آن شده و به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. برای خدمات رساتر به فوتبال دوستان می توان از هستی شناسی ها استفاده کرد. به این ترتیب خواسته های طرفداران فوتبال را بهتر می توان پاسخ گفت. در این تحقیق تلاش ما بر این بوده است که با هستی شناسی سایت های فوتبال مفاهیم اصلی و روابط بین آنها را شناسایی کرده و هستی شناسی ای تخصصی در زمینه فوتبال ارایه کنیم. از طرف دیگر فوتبال به گونه غیر قابل گسیختی به اطلاعات مکانی و مشخصات مکانی مرتبط می باشد. بنابراین بسیار روشن بود که هستی شناسی مکانی بتواند منجر به گسترش فوتبال در میان وبگاه های مختلف شود. مهمترین نوآوری تحقیق حاضر بیان هستی شناسی سایت های فوتبال و فراهم سازی بستری برای گسترش هستی شناسی مکانی در آنها می باشد.
    کلیدواژگان: هستی شناسی، فوتبال، اینترنت، اطلاعات مکانی
  • معصومه آمیغ پی *، سیاوش عربی، مرتضی صدیقی صفحات 11-20
    مشاهدات سری دوم شبکه ترازیابی دقیق کشور به منظور اصلاح نقاط ضعف مشاهدات سری اول، از سال 1380 شروع و در سال 1388 به اتمام رسید. پس از اعمال تصحیحات ارتومتریک، کالیبراسیون، انکسار و ضریب انبساط طولی، آزمون های پیش از سرشکنی بر مشاهدات اعمال شد. نتایج این آزمون ها، بیانگر بهبود کیفیت مشاهدات پس از اعمال این تصحیحات، اما باقی ماندن قسمت عمده ای از اثرات سیستماتیک می باشد. خطای استاندارد سری دوم مشاهدات شبکه ترازیابی دقیق درجه یک ایران پس از اعمال تصحیحات، برآورد می شود. به منظور دستیابی به ارتفاع نقاط، با معلوم فرض کردن ارتفاع ایستگاه کنار جزرومد سنج اسکله شهید رجایی، از سرشکنی کمترین مربعات استفاده شد. بیشترین ارتفاع 2887.856 متر مربوط به ایستگاه DDDH1110 در جاده جیرفت به بافق در استان کرمان و کمترین ارتفاع 25.678- مربوط به ایستگاه AP-C1041 در نشتارود استان مازندران به دست آمد. پایین ترین دقت نقاط، مربوط به مسیرDPDQ در منطقه نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان به مقدار8 سانتی متر بود که یکی از علل آن می تواند بسته نشدن لوپ های DP و DQ باشد. آزمون های بعد از سرشکنی نشان دهنده کوادراتیک بودن خطای بست ولی نرمال نبودن توزیع باقیمانده های سرشکنی به علت وجود خطای سیستماتیک باقیمانده در مشاهدات می باشد.
    کلیدواژگان: ترازیابی دقیق، سرشکنی کمترین مربعات، خطای استاندارد مشاهدات شبکه ترازیابی دقیق
  • آرا تومانیان، علی کاظم زاده * صفحات 21-32
    امروزه نمایش و پردازش اطلاعات جغرافیایی در محیط وب به یکی از مهم ترین موضوعات پژوهشی و کاربردی در حیطه علوم و سیستم های اطلاعات جغرافیایی تبدیل شده است. در این راستا از همان ابتدای پیدایش وب (1989)، شرکت های نرم افزاری از جمله شرکت های Autodesk و Esri به سرمایه گذاری در این زمینه پرداختند. با تشکیل کنسرسیوم مکانی باز(OGC) در سال 1994 و ارائه استانداردهای مربوط به اطلاعات مکانی، زمینه بهبود تعامل پذیری بین برنامه ها و داده های مختلف فراهم شد. از جمله این استانداردها می توان به سرویس تهیه نقشه تحت وب، سرویس عوارض مکانی تحت وب، سرویس پوشه های داده مکانی تحت وب، سروس پردازش تحت وب، زبان نشانه گذاری عوارض جغرافیایی و SLD جهت تعیین نحوه نمایش اطلاعات، اشاره کرد. با توجه به افزایش تقاضای کاربران برای انتشار، نمایش و پردازش اطلاعات بر روی وب، شرکت ها و موسسات تحقیقاتی مختلف با پیاده سازی این استانداردها به توسعه برنامه های نرم افزاری خود پرداختند. برنامه های متن باز فراوانی نیز بر اساس استانداردهای OGC توسط گروه های مختلف توسعه داده شده است که با توجه به هزینه پیاده سازی پایین و تعامل پذیری بالا نسبت به برنامه های تجاری، مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند. با توجه به اهداف و قابلیت های متفاوت برنامه های متن باز موجود، به کارگیری ترکیبی از آنها در پیاده سازی سامانه WebGIS می تواند بسیار کارآمد باشد. با استفاه از مجوعه ای از این برنامه ها در معماری لایه ای WebGis (شامل سه لایه داده، لایه کاربردی (لایه سرور) و لایه کاربر)، می توان یک سامانه WebGis کارآمد را پیاده سازی کرد. در این مطالعه برنامه تحت وبی با هدف پیاده سازی سرویس نمایش نقشه تحت وب با قابلیت پرس و جو و همچنین سرویس عوارض مکانی بر پایه معماری لایه ای پیاده سازی و کارآیی آن بررسی شد. نتایج حاصل نشان می دهد که برای دریافت نقشه از یک سرویس نقشه، در صورتی که حجم داده کم باشد استفاده از یک مرورگر ساده برای ارتباط با سرویس دهنده می تواند کارایی و سرعت بیشتری داشته باشد. ولی با افزایش حجم داده، استفاده از یک نرم افزار Gis رومیزی مانند Qgis برای ارتباط با سرویس دهنده مناسب تر است. در مورد دریافت اطلاعات توصیفی عوارض ارتباط مستقیم با سرویس دهنده نسبت به استفاده از یک API مانند OpenLayers کارایی و سرعت بیشتری دارد. اما در این صورت امکان شخصی سازی اطلاعات در صفحه وب شخصی، وجود ندارد. در مورد دریافت داده ها از یک سرویس عوارض تحت وب، چه در مورد داده های کم حجم و چه داده های با حجم زیاد استفاده از نرم افزارهای رومیزی که قابلیت اتصال به سرویس های مکانی را دارند مناسب تر است. زیرا علاوه بر سرعت بیشتر در دریافت داده ها، به صورت مستقیم می توان داده ها را نمایش داد و پردازش های مورد نظر را روی آنها اعمال نمود.
    کلیدواژگان: اطلاعات جغرافیایی، کنسرسیوم مکانی باز، سرویس نمایش نقشه، سرویس عوارض تحت وب، فناوری های متن باز
  • وحید رضاعلی *، هادی امیری صفحات 33-42
    طبقه بندی رسوبات بستر دریا یا رودخانه ها در بسیاری از کاربردها همچون پروژه های لایروبی، پروژه های عمرانی، زیست شناسی دریایی، زمین شناسی دریایی و پروژه های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. روش رایج به منظور شناسایی و طبقه بندی رسوبات بستر دریا یا رودخانه ها جمع آوری نمونه هایی از بستر بوسیله ی دستگاه های نمونه برداری می باشد که بعد از تجزیه و تحلیل های آزمایشگاهی نوع رسوبات مشخص می شود که روندی پر هزینه و زمان بر را شامل می شود. روش مورد بررسی در این مقاله، روشی مبتنی بر انتشار امواج صوتی به درون آب می باشد که این روش قابلیت تخمین نوع رسوبات و تعیین ویژگی های فیزیکی بستر دریا را بدون تماس مستقیم با بستر دارا می باشد. داده های امواج صوتی بازگشتی از بستر (Backscatter data)، کسب شده توسط سیستم های آکوستیکی (مثل اکوساندر، ساید اسکن سونار، لایه نگار)، برای تعیین نوع رسوبات بستر دریا یا رودخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت اصلی این روش تولید اطلاعاتی با پوششی وسیع و با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
    کلیدواژگان: سنجش از دور آکوستیکی، طبقه بندی رسوبات بستر، فیزیک امواج صوتی، داده های امواج بازگشتی
  • سارا شش انگشت *، مرتضی افتخاری، فرهاد هوشیاری پور، حسین قلخانی، فرشاد کوهیان افضل صفحات 43-52
    بطور کلی سیلابدشت رودخانه ها دارای پتانسیل های بالقوه ی اقتصادی و اجتماعی است و استفاده بهینه از آنها موجب رونق اقتصادی و کشاورزی منطقه و افزایش سطح ایمنی و رفاه ساکنین و گردشگران میشود. به همین دلیل تخلیه آنها برای جلوگیری از کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل غیر ممکن است، لذا ارائه راهحلهای مناسب جهت بهرهوری از سیلابدشتها ضروری است. اما در حال حاضر در ایران استفاده از آن ها، بسیار محدود و بیشتر در قالب طرح های ساماندهی رودخانه یا زیباسازی شهری و بدون در نظر گرفتن مباحث فنی مرتبط با سیل می باشد. این موضوع در حالی است که در مفهوم جدید مدیریت جامع سیل لازم است مدیریت کاربری ها و مدیریت سیل در یک سیلابدشت دارای تعامل سازنده و موثری باشند تا هماهنگی مناسبی در تصمیم گیری دست اندرکاران جهت کاهش آسیب پذیری بوجود آید و خلاء ناشی از عدم همزمانی تصمیم گیری های طرحهای توسعهای پر شود. هدف از این مطالعه تعریف و تعیین کاربری های ایمن در یک حوضه معرف (حوضه آبریز رودخانه کن) و به صورت خاص در محدوده سیلابدشت رودخانه مورد نظر است. بدین منظور با استفاده از نقشه های حریم و بستر رودخانه، اطلاعات طرح های هادی روستایی، طرح های آبخیزداری، طرح های ساماندهی رودخانه کن و پتانسیل های منطقه، شاخصهای فیزیکی و غیرفیزیکی متعدد موثر در کاربری های قابل توسعه در منطقه تعریف شدند و بر اساس آنها، کاربری های جدیدی از قبیل خطوط ایمن ارتباطی، فضای سبز و گردشگری، پارکینگ، مجتمع خدماتی- رفاهی،استخر پرورش ماهی، زنبورداری و گلخانه در زیرحوضه های مختلف پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: توسعه سیلابدشت، مدیریت سیل، ساماندهی رودخانه، کاربری اراضی، حوضه آبریز رودخانه کن
  • هوشمند مرادویسی *، محمد سعدی مسگری صفحات 53-64
    جهانگردی بزرگ ترین تحرک اجتماعی بشر است که می تواند منشا عمیق ترین اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد. بازدید از اماکن توریستی همواره در ذات بشر نهفته است. مسئله ای که اینجا مطرح است نحوه ی دسترسی به اماکن توریستی توسط توریست است. مسئله مسیریابی مکان های توریستی موضوعی پیچیده است. اطلاعاتی از قبیل فاصله بین مکان های توریستی، ترافیک و فاصله توریست از نزدیک ترین مکان توریستی تاثیر زیادی در نحوه ی دسترسی دارد. هدف اصلی در این مسئله این است که با توجه به علاقه توریست، ترافیک و فاصله بین مکان های توریستی، توریست بتواند در کمترین زمان ممکن از این مکان ها بازدید نماید. با این تعریف، مسئله مسیریابی یک موضوع بهینه سازی مکانی با فضای جستجوی وسیع است که به دلیل تنوع بسیار بالای حالات بازدید از این مکان ها، امکان حل آن توسط روش های قطعی و ریاضی وجود ندارد. موضوع این تحقیق، حل این مسئله با استفاده از الگوریتم بهینه سازی زنبور است. داده های فرضی که در اینجا مورداستفاده قرارگرفته مربوط به یک شهر است که شامل 10 مکان توریستی است. الگوریتم زنبور برای این مسئله 350 بار اجرا شده است. که با توجه به سرعت اجرای، سرعت همگرایی و دقت بالای الگوریتم، جواب های قابل قبولی به دست آمده است. نتایج محاسبات نشان می دهد این الگوریتم، الگوریتم مناسبی برای مسئله مسیریابی مکان های توریستی است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، فرا ابتکاری، توریست، مسیریابی، الگوریتم زنبور
  • ساسان محمدی *، محمود رضا دلاور صفحات 65-82
    رشد جمعیت شهرها در جهان به سبب جاذبه های اقتصادی، اجتماعی و داشتن امکانات، در طول چند دهه گذشته به گونه ای بوده است که از 9/22% در سال 1985 به 47% در سال 2010 رسیده است. افزایش بی رویه جمعیت و مهاجرت جمعیت از روستاها به شهرها باعث تشدید فرایند توسعه شهرها شده است به گونه ای که در اکثر موارد این توسعه ها بدون برنامه، بدون کنترل و بدون تناسب با رشد جعیت و از همه مهمتر رشد زیرساختهای شهری بوده است. در این شرایط استفاده از داده های سنجش از دور و بستر سیستم های اطلاعات مکانی در کنار مدل های محاسباتی، امکان پویش، مدلسازی و پیش بینی فرایند توسعه شهر ها را به ارمغان اورده است. به طوری که از این مدل ها می توان به عنوان ابزاری توانا و مبتنی بر دانش جهت نظارت و پویش این پدیده استفاده کرد. و توسعه غیراصولی شهرها مخصوصا«در کشورهای در حال توسعه، نتایجی از قبیل ازبین رفتن منابع، عدم همخوانی زیر ساخت های موجود شهر با رشد شهر، تغییر کاربری های مناسب کشاورزی به کاربری شهری و افزایش هزینه از قبیل مسکن، حمل و نقل را بدنبال خواهد داشت. در این شرایط مدلسازی رشد شهری می تواند به عنوان ابزاری مفید، برنامه ریزان را در پیش بینی نیازهای آینده شهر یاری نماید. از این رو از گذشته تا کنون، مدل های مختلفی توسط محققان توسعه یافته است تا از طریق به کارگیری این مدل ها بتوان پیچیدگی پویایی رشد شهر و روند رشد را شبیه سازی نمود. الگوریتم بهینه یابی توده ای ذرات یکی از این مدل ها بوده است که به دلیل داشتن امکان اموزش و یادگیری، در بسیاری از زمینه های روز علمی بعنوان یک ابزار توانا ایفای نقش کند. در این تحقیق از تصاویر ماهواره ای مربوط به سالهای 1988و 2000 مربوط به شهر تهران استفاده شده است. متغیرهای موثر در فرایند مدلسازی عبارتند از:فاصله از راه، فاصله از مناطق مسکونی، فاصله از گسل، تعداد سلول های شهری در پنجره 3*3، فاصله از مرکز شهر و شیب. معیار درصد تناظر سطوح و شاخص عامل نسبی در این مدلسازی برای ارزیابی دقت مدلسازی به کار گرفته شدند که به ترتیب برابر هستند با 2579/1 و 6448/0 که هر دو معیار دقیق بودن مدلسازی را تائید می کنند.
    کلیدواژگان: مدل سازی، توسعه شهری، الگوریتم بهینه یابی توده ای ذرات
|
  • A. Ramezani *, M. R. Malek Pages 1-10
    Information sharing through semantic Web services is the new essential paradigm in the 21st century. The standard web provides a suitable platform to put different data in a simple and understandable manner. Although the standard web is successful in gathering، retrieval and accessing to this information is difficult. One of the main sources of such problems is due to contradictory in different contexts and definitions. Ontology is expected to play an important role in this context. Ontology provides a representation of concepts of the real word، as greed by a community of people. It serves as semantic reference to solve interoperability problem. Surely football is one of the interesting team sports nowadays. It is very noteworthy from different economic، social and even political viewpoints. Ontology can be used to form a knowledge representation about football and provides a shared vocabulary in its related internet sites. Within the framework of this paper the set of concepts within football domain and the relationships between those concepts are presented. It is used to describe the entities within the sites of football. The effort was done to share many structural similarities، regardless of the language in which they are expressed by describing individuals، classes or concepts، attributes، and relations. As space and spatial data meet football in different ways، spatial ontology has become the cornerstone of our ontology.
    Keywords: Ontology, Football, Internet, Spatial Information
  • M. Amighpey *, S. Arabi, M. Seddighi Pages 11-20
    Second epoch of precise leveling observation network in Iran was performed for improving the leveling network quality in 2001-2009 interval. After correcting the ortometric، calibration، refraction and temperature extension effects on observation، pre adjustment tests were applied on the observation. Results indicate the quality improvement of the networks albeit the existence of the residual systematic errors. Standard error of precise leveling network is estimated to be ± 0. 61 mm/√km after corrections. Least square adjustment was applied for estimation of leveling network heights by fixing the station near Shahid Rajayi port. The highest station of the network is the DDDH1110 in Jiroft road in Kerman province with 2887. 856 m height. The least height of the network is AP-C1041 station in Mazandaran province with -25. 678 m height. The least precision of the leveling network is 8 cm in DPDQ route maybe because DP and DQ loops are not closed. Analyzing adjustment results indicate the quadratic form of the closing error despite the non-normality of the residuals distribution because of remained systematic errors in observation.
    Keywords: Precise Leveling, Least Square Adjustment, Standard Error of Precise Leveling Network
  • A. Toomanian, A. Kazemzadeh * Pages 21-32
    Nowadays the presentation and processing of geographic information on the Web is one of the most important research topics in the field of sciences and geographic information systems has become. In this regard، from beginning of the development of Web (1989)، software companies such as Esri Autodesk companies began to invest in this context. By composed of open geospatial consortium (OGC) in 1994 and provide standards for spatial data، provided interoperability between different applications and data. Some of these standards can be noted to map Web services، Web feature services، web coverage service، web processing service، geographical markup language and styled layer descriptor. Due to increasing demand from users for publication، display and processing of information on the Web، companies and research institutions with the implementation of these standards to the development of their software applications. In addition، numerous open source applications based on OGC standards have been developed by different groups with regard to the implementation of low cost and high interoperability compared with commercial applications، has been welcomed by many. Due to the different objectives and capabilities of existing open source applications، employing a combination of those in the implementation of Web GIS system can be very efficient. Use the collection of these programs in the layered architecture of Web GIs (It is consists of data layer، the application layer or server layer and application layer)، can implements an efficient Web GIs system. In this study we aimed to implement a web map service and a web feature service and examine efficiency its. The results show that for get a map from a map service، if the volume is low، communicate with the server using a browser can be more efficiently and quickly. But with the increasing volume of data، use a desktop application like Qgis for connection to the server is more appropriate. about the get features attributes، Direct connection to the server using an API such as OpenLayers is more efficient and faster. But In this case there is not possibility of Customizing information. To receive data from a web feature service، What about the low-volume and high-volume data، use desktop applications that is connectable to spatial Services is more appropriate. Because in addition to more quickly receive data، Data can be directly displayed and processed.
    Keywords: Geographic information, Open geospatial consortium, Web map service, Web feature service, Open source technologies
  • V. Rezaali *, H. Amiri Pages 33-42
    Classification of the seafloor sediments is used in many applications such as dredging projects، civil projects، marine geology، marine biology and military projects. The current technique for identifying and classifying sea and river floor is to collect samples of the seafloor material by sampler device (e. g. grab، core، etc.)، these are analyzed afterwards in specialized laboratories، a time-consuming and expensive procedure. The method described in this paper، an approach based on propagation of acoustic wave in water that this method can remotely estimate sediment type and seabed physical properties. Backscatter data acquired from acoustic system (e. g. echo sounder، side scan sonar، sub-bottom profiler) are employed to obtain information about the sediment type of the seafloor and riverbed. The main advantage of the method is its high coverage capabilities with limited costs.
    Keywords: Acoustic remote sensing, Seafloor sediment classification, Underwater acoustics, Backscatter data
  • S. Sheshangosht *, M. Eftekhari, F. Hooshyaripour, H. Ghalkhani, F. Koohian-Afzal Pages 43-52
    Nowadays، exploiting Floodplains has much potential in both economic and social aspects and optimum use of them brings economical and agricultural growth. Some practical solution should be present to increase floodplain efficiency and a decline flood risk in order to evacuation is not possible in these fertile areas. These days in Iran، utilizing riverbank is limited and implemented only in river organizing and constructive plans without considering the technical issues، associated with flood. However، by using new integrated flood management concepts، utilizing floodplain will be accelerating. In the new concept of integrated flood management (IFM)، it is necessary to create a constructive interaction between land use and flood management in order to make conscious decision and fulfill inappropriate developing decisions. The main aim of this research is defining and determining new safe land uses in a pilot basin (Kan basin) particularly in river floodplains. So that، new land uses such as safe transportation، greenery، tourism، parking، recreation centers، fishponds، beekeeping and greenhouse suggested using maps of riverbeds and limits and with data of rural detailed، watershed management and river organizing plans.
    Keywords: Floodplain development, River organizing, Flood management, Land use, Kan basin
  • Houshmand Moradveisi *, Mohammad Sadi Mesgari Pages 53-64
    Tourism is one of human activities that have strong cultural، social and economic effects on societies. One of the concerns of the tourist is how to select the order and the path to the tourism centers he/she wants to visit. Information such as the distances between tourist attractions، traffic and the start location of the tourist should be considered when deciding about the travel path of the tourist. The goal of tourist path finding is to find a path، through which the tourist can visit all attractions in shortest possible time، considering his priorities، traffic and the distances between attractions. This can be assumed as a spatial optimization problem with such a wide search space that cannot be solved using mathematical and deterministic methods. The goal of this research is to solve this problem using Artificial Bee Colony (ABC) meta-heuristic algorithm. The simulated data of a city with 10 tourist attraction is used for the implementation. At the 350th run of the ABC algorithm the acceptable results are gained. Taking into account the implementation speed، convergence speed and pattern، and the quality of the answers، the algorithm can be accepted as a suitable solution to the tourist path finding problem.
    Keywords: Optimization, Meta, Heuristic, Tourist, Path Finding, ABC, Algorithm
  • S. Mohammady *, M. R. Delavar Pages 65-82
    World urban population has been dramatically increased from 22. 9% in 1985 to 47% in 2010 which has caused an unprecedented urban environmental degradation and shortage of adequate urban infrastructure needed to support the population. Efforts have been made to predict potential urban developments in accordance with the existing and/or planned infrastructure based on smart city development plans. The problem analysis، planning and monitoring phases of sustainable urban management policies require reliable information and practical methods on the urban environment and its dynamics. Land use change aims to understand the dynamic processes، and therefore interpretability of models is becoming crucial. In this research، PSO method as a meta-heuristic method has been employed for urban land use change modeling. The study area is Tehran metropolis، capital of Iran. Landsat imageries acquired at 1988 and 2000 were used to compare the urban changes and to build and test our model. This study has considered a number of influencing factors to predict potential urban land use change modeling. Distance to principle roads، distance to residence regions، distance to fault، number of urban cell in a 3 by 3 window، distance to city center and slope have been considered as principle parameters affecting land use change. Percent Area Match (PAM) and Relative Operative Curve (ROC) obtained from modeling of these changes were 1. 2579 and 0. 6448، respectively.
    Keywords: Urban Growth, Modeling, PSO