فهرست مطالب

مدیر ساز - سال ششم شماره 3 (پیاپی 14، تابستان 1383)

فصلنامه مدیر ساز
سال ششم شماره 3 (پیاپی 14، تابستان 1383)

  • 132 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/05/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سرمقاله
    صفحه 3
  • نسل سوم توسعه مدیریت
    حمید پهلوان ترجمه: حمید پهلوان صفحه 5
    نسل سوم توسعه مدیریت نگرشی جدید در باب توسعه مدیریت است. نسل اول و دوم به آموزش از طریق تجربیات دیگران و یا تجربه های مصنوعی که در کلاس درس مطرح می شد می پرداختند ولی نسل سوم توسعه مدیریت، یادگیری از تجربیات واقعی خود و در میان گذاشتن آنها با دیگران را به مدیران یاد می دهد. واقعی بودن این تجربیات باعث می شود که مدیران به طور کامل درگیر مباحث شوند و در نتیجه یادگیری در اعماق جان آنها جا بگیرد. این یادگیری هم برای مدیران و هم برای سازمان های آنها بسیار اثر بخش است.
    کلیدواژگان: توسعه مدیریت، ذهنیت متفکرانه، تحلیلی، عملی، گروهی، یادگیری، تجربه شخصی
  • مقدمه ای بر پیچیدگی
    احمد ماکویی ترجمه: احمد ماکوئی صفحه 18
    پیچیدگی جهان در تضاد با سادگی قوانین فیزیکی قرار دارد. در سالهای اخیر رفتارهای غیر خطی و پویای سیستمها به طور وسیع مطالعه شده است، یعنی رفتارهایی که منجر به پیچیدگی و در نهایت آشوب می شوند. مطالعه این رفتارها، منتهی به وضع قوانین جدیدی در طبیعت نشده ولی باعث شده اند تا بتوانیم قوانین موجود را عمیقتر درک کنیم. یکی از نکات جالب توجه در پیچیدگی این است که به رغم تصورات پیشین، قوانین ساده می توانند منجر به بروز رفتارهای بسیار پیچیده شوند.
    کلیدواژگان: پیچیدگی، پیچیدگی ایستا، پیچیدگی پویا، خود سازماندهی، آشوب
  • ارزیابی کارایی واحدهای اجرایی گمرک ایران
    پرستو معین الدینی، سیما هاشمی صفحه 32
    در این مقاله برسی کارآیی واحدهای اجرایی گمرک بر مبنای سرعت پاسخگویی به مشتری (انجام عملیات و تشریفات ترخیص گمرکی) به کمک روش تحلیل پوششی داده ها یا DEA گزارش می شود. تکنیک DEA امکان ارزیابی و مقایسه میزان کارآیی واحدهای اجرایی گمرک با یکدیگر، شناسایی کارآترین واحدهای اجرایی، شناسایی واحدهای اجرایی ناکارآ و تعیین ابعاد ناکارآیی آنها را فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: گمرک، درجه بندی گمرک، بهره وری، کارآیی، اثر بخشی، ورودی، خروجی، اظهارنامه گمرکی، پروانه گمرکی، تعرفه، آسیکودا، الگوبرداری
  • طراحی سیستم ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات
    سعید جوانروح، سیما سلمان زاده صفحه 39
    امروز ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات طرف قرارداد با تامین کنندگان قطعات خودرو، به منظور اطمینان از انتخاب موثر سازندگان در قراردادهای تامین اهمیت یافته است. با این ارزیابی، تصمیم گیری در خصوص تعیین شرایط خرید، پرداخت تسهیلات حمایتی و ارائه راهکارهای هدایت و ارتقای سازندگان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است. باتوجه به موضوع تحقیق، مدل کارت امتیازات متوازن (B.S.C) بستر مناسب را برای سیستم پیشنهادی ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کیفیت، زنجیره تامین، سیستم خبره
  • بررسی مدلهای ارزیابی خدمات شرکتهای راهبری حمل و نقل ریلی
    رضا عصاری، آروین سلیمانیان فر صفحه 53
    در سالهای اخیر فعالیت تجهیز خدمات قطارها به شرکتهایی که تحت عنوان راهبر شناخته می شوند واگذار شده است. ارزیابی شرکتهای راهبر به منظور استفاده از نتایج آن در اصلاح روش واگذاری، توسعه، تشویق و یا ایجاد تدابیر لازم برای رفع نقاط ضعف راهبران و حذف راهبران ناکارآ یک ضرورت است. انجام ارزیابی مستلزم اندازه گیری بهره وری است و برای اندازه گیری بهره وری نیاز به مدل وجود دارد. در این مقاله برای انتخاب مدل مناسب در ابتدا دو بررسی در مورد 1) انتظارات از مدل ارزیابی رهبران و 2) شناسایی انواع مدلهای اندازه گیری بهره وری صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: راهبر، خدمات، تحلیل پوششی ورودیها، خروجیها، داده مدل ارزیابی، بهره وری
  • ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان
    محمد جواد حسین زاده سلجوقی صفحه 75
    در این مقاله سعی شده است عملکرد مراکز آموزش عالی به صورت مقایسه ای در استان سیستان و بلوچستان ارزیابی شود. استفاده از روش مقایسه ای ضمن دخالت دادن مسایل خاص منطقه امکان الگوبرداری از واحدهای موفق را میسر می سازد. یکی از تکنیکهایی که به خوبی توانست در این جهت موثر و مفید باشد مدل DEA یا تحلیل پوششی داده ها بود. از این رو، ابتدا ورودی ها و خروجی ها مشخص شدند و به علت زیاد بودن ورودی ها و خروجی ها با استفاده از روش AHP یا تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی مهمترین ورودی ها و خروجی ها شناسایی شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، مراکز اووزش عالی، بهره وری، شاخص، کارایی نسبی، شاخص ورودی، شاخص خروجی، ورودیها، خروجیها، فرایند، مدل DEA، مدل AHP
  • تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده
    علیرضا ملکی صفحه 88
    تحولات پیچیده و پر شتاب جهانی در عرصه های علم، فناوری، ارزشها و معیارها بسیاری از سازمان های موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف، روش ها و ساختار خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشترین هدایت کنند. در این مقاله کوشش شده است که چهار چوب نظری در خصوص شناسایی و تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده ارائه شود. ابتدا تعریف رفتار مصرف کننده و مفاهیم کلیدی موجود در آن مورد توجه قرار می گیرد و آنگاه مدل رفتار خرید مصرف کننده بررسی می شود.
    کلیدواژگان: مصرف کننده، تصمیم خرید، درگیری مصرفکننده، انگیزه، رضایت
  • بررسی آثار احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی
    سید فواد آل طعمه، علی اصغر یوسفی صفحه 101
    این تحقیق به منظور شناسایی اثرهای احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر بنگاه های نساجی کشور انجام شده است، برای دسترسی به ان مهم ابتدا تصویری از وضعیت فعلی صنایع نساجی کشور از لحاظ ماشین آلات، تولید، اشتغال، صادرات، سرمایه گذاری خارجی و مزیت نسبی ارائه و آنگاه نقاط قوت و ضعف این صنعت به همراه فرصتها و تهدیدهای احتمالی بر سر راه صنایع نساجی در صورت پیوستن به WTO شناسایی و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: پیوستن (الحاق)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، صنایع نساجی، بافندگی حلقوی، بافندگی تار و پودی
  • چکیده پایان نامه ها
  • تدوین راهبرد مناسب برای ورود به بازارهای منطقه
    پرویز تویه، علی بیادی صفحه 117
    یکی از دلایلی که توجه به بازارهای خارجی را برای شرکتها به خصوص شرکت صنام الکترونیک با اهمیت می سازد رسیدن به توسعه اقتصادی و جلوگیری از کاهش احتمالی میزان سهم بازار در آینده و کاستن از چالش های رقابت با رقبای خارجی شرکتها به هنگام عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای در ارتباط با تجارت بین المللی، اصول بازاریابی، مدیرت راهبردی، روش های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، نرم افزار تحلیل سلسله مراتبی فرایندها (A.H.P)، تحقیقات میدانی در بازار هدف و شرکت صنام و تکنیکهای تعیین راهبرد، بهترین بازار هدف و مناسبترین راهبرد ورود جهت شرکت صنام (مورد تلویزیون) ارائه می شود.
    کلیدواژگان: بازارهای منطقه، بازار هدف، هدف آمیخته بازاریابی، راهبرد، بازاریابی و تحلیل سلسله مراتبی فرایندها
  • عناوین پایان نامه ها
    صفحه 127